/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Møtrikspænder/Slagnøgle
Fra : bulkman
Vist : 8181 gange
100 point
Dato : 04-02-10 22:41

Hej !
Jeg fik en ide til at teste en slagnøgle/møtrikspænder for at se hvor meget den egentligt slår.
Jeg tog en bolt og svejsede møtrik på. Dernæst top til momentnøgle med viser og top til
slagnøgle.
Nu testede jeg en powercraft el slagnøgle som jeg fik billigt i Silvan.
Den kunne max slå ca 6kg hvilket omregnet er ca 60nM.
Det er ikke meget og slagnøglen kan da heller ikke løsne mange bolte.Jeg er mildest talt uimponeret
over denne slagnøgle , men den var jo osse billig.
Så prøvede jeg en trykluft HN slagnøgle "Air monty" til ca 350,-. Den er opivet til ca 310nM.
Her viste den max 8kg = 80nM . Heller ikke særlig imponeret af denne, og den løsner heller
ikke mange bolte i praksis.
Hvad siger i ?
Tror i man kan teste en slagnøgle på denne måde ?.
Det kunne være sjovt at se hvad andre får med denne testmetode .
MVH
Bulkman

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-02-10 23:35

Slagnøglerne leverer et kortvarigt højt moment, så det er et spørgsmål, om måleren kan nå, at registrere det maksimale moment i slagøjeblikket.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-02-10 23:37

Ps. Idéen var da smart.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-02-10 23:48

Jeg ville nok trække efter med en manuel momentnøgle. De findes jo både med klik og viser.

Jeg har to møtrikspændere, en billig fra FAKTA, som spænder ca 90 nM, og her må jeg så efterspænde med en momentnøgle.
Den anden har 4 niveauer, hvor den på det lavese, og med ca 8 Bar, trækker ca 100 nM. - Og den kan sagtens løsne møtrikkerne igen.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 50 point
Dato : 04-02-10 23:55

jeg tror du vil få et bedre billede hvis du ændrer lidt på din testopstilling

lad være med at svejse møtrikken fast, sæt den derimod fast i skruestikken, læg en tyk skive på, spænd bolten med slagnøglen.
løsn den med momentnøglen, du kan nu aflæse på viseren hvor meget kraft der skal til at løsne den

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 05-02-10 00:23

Du kan ikke måle med en momentnøgle, da den er konstrueret til at måle et statisk, altså længerevarende, moment.

En møtrikspænder er konstrueret som en roterende hammer der slår rigtig mange gange pr omdrejning, og det giver et meget højt dynamisk, altså kortvarigt, men ofte gentagent moment.

I den forbindelse er det ligegyldigt om den roterende hammer er drevet af en luft eller el-motor.
Det som afgør momentet er hele værktøjets konstruktion.
Det skal simpelthen kunne holde til den enorme belastning det udsættes for, med de gentagne hammerslag de skal levere, uden totalt at rasle fra hinanden eller begynde at revne osv.

Derfor er de ofte ret tunge og klodsede at have med at gøre, for at have en god dødvægt som modvægt.
F.eks. den store 3/4" 750Nm spænder fra HN.
Den er direkte ond at gå med i hånden en hel dag.
Trods den billige pris har de ingen problemer med at levere det lovede moment, bare de får et par dråber olie hver dag.
Og de findes i utallige varianter og fabrikater, og kan være ganske dyre, selvom de stadig kun giver ca. 350-400Nm.
Som med alt andet, betaler man ofte 2-3 gange mere alene for et mærkevarenavn.

De dyre spændere er lavet med et dobbelt hammerværk, som giver et kortere, men kraftigere moment - eller stød.
Ofte 1000-1200Nm, selvom de ikke vejer ret meget.
De er blevet meget billigere de sidste par år.

De fås i profi udgaver i normal håndholdt størrelse og lavere vægt som kan give det dobbelte eller mere, altså 2400Nm eller mere.

Jeg har en russisk luft spænder der giver 1200Nm, den har kostet ca 1800,- inkl forsendelse via dansk importør.

Kommentar
Fra : bulkman

Dato : 05-02-10 07:37

Hej Exterminator !
Du har nok ret i at det er en bedre metode til at måle med.Det vil jeg prøve her i weekenden.
MVH
Bulkman

Godkendelse af svar
Fra : bulkman

Dato : 19-02-10 23:41

Tak for svaret EXTERMINATOR.