/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
neglerodsbetændelse
Fra : denevigeuheldige
Vist : 15704 gange
50 point
Dato : 03-02-10 21:16

Jeg har muligvis fået neglerodsbetændelse i storetåen. Den er i hvert fald meget øm og rød og kun en anelse tyk og gør afsindig ondt hvis jeg støder den på nogen som helst måde. Lægen ser på den i morgen men jeg er lidt bekymret da jeg mindes fra ungdomstiden hvor jeg fik revet en negl af hvilket ikke var spændende. På nettet har jeg søgt forgæves efter et svar på om der findes andre måder man kan behandle en sådan betændelse på end "den hårde og ubarmhjertig metode" ?
Ved i noget om emnet hører jeg gerne.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-02-10 21:25

Det er da positivt at du skal til din læge i morgen. Jeg kan jo ikke se din storetå

Men læs her om behandling

http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/alle-temaer/svampeinfektioner/betaendelse-i-negleroden-(paronychion)-/

Citat
Hvis betændelsen skyldes bakterier, behandles der med antibiotika-holdig creme. Der findes også kombinations-cremer, som også indeholder steroid. Svampe-infektion behandles med anti-svampemiddel.

Der vil ofte, især ved de hurtigt forløbende bakterielle betændelses-tilstande, være brug for at tømme betændelsen ud. Der laves et lille snit i det røde, hævede område, hvilket som regel vil lindre med det samme. Man bør dog ikke selv forsøge sig med lignende, f.eks. at trække neglebåndet løs, da dette forværrer tilstanden.

Prognosen er som regel god, men da der er stor risiko for, at en ny betændelse opstår på den samme eller en anden finger, bør man følge rådene under forholdsregler med omhu.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 35 point
Dato : 03-02-10 21:30

Tag en spand varmt vand og kom sæbespåner i, rør rundt til det ikke klumper mere. Tag så et fodbad i mindst ½ time. Det vil tage spændingen ved betændelsen.

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 03-02-10 21:38

Kan det være podagra ?

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/podagra.htm

God bedring i hvert fald

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 04-02-10 00:42

symptomerne tyder på podagra men jeg har dog aldrig døjet med for meget urinsyre.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-02-10 10:17

Når du har været hos din læge i dag, så får du sikkert et konkret svar.

Brugerne (jeg) kan ikke stille en diagnose eller behandling.

Men jeg håber på det bedste for dig, smerter er ikke til at leve med.

God bedring

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 04-02-10 19:36

ans> Nu bad jeg jo heller ikke lige om en diagnose blot om I havde kendskab til behandlingsmulighederne ved neglerodsbetændelse. Og lægen konstatere at der var tale om en sådan betændelse og at noget af neglen skal fjernes under bedøvelse på mandag.

I får tak for svarene.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-02-10 20:02

Selv tak og held og lykke ned det.