/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Centrallås er jo intet værd
Fra : tararam
Vist : 672 gange
100 point
Dato : 03-02-10 06:59

På nettet kan der for små penge købes fjernbetjeninger der kan åbne centrallåse til alle bilmærker.
Tyven - skal bare stå med udstyret indenfor 30 mtr og fange ens egen fjernbetjenings signal, så kan han herefter selv åbne ens bil.

Burde det ikke forbydes at importere og sælge sådan noget i Danmark når det udelukkende bruges til at stjæle biler.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 03-02-10 07:00

jeg har ingen mening om dette

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 03-02-10 07:38

de kriminelle er vel ligeglade med et importforbud

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-02-10 07:41

Mange køber det for komfortens skyld.
Hvem tror at nogen vil stjæle en gammel bil.
Måske skulle de også montere startspærre samtidigt, - så er det endnu mere komfortabelt.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 03-02-10 09:41

Det var da en beroligende oplysning: "De dur kun til gamle biler" Det er selvfølgelig sandt nok, hvis en bil er gammel, så snart, den ruller over kantstenen, men så er det ikke særligt beroligende.
brorteil rammer nok problemets kerne.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 03-02-10 09:55

Kom med et link, ellers tror jeg ikke det passer.
alimak

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-02-10 10:37

Jeg troede faktisk at alle nyere biler var med centrallås.
Det er mange år siden jeg har ejet en bil uden.
Så min dybeste undskyldning hjkofoed.

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 100 point
Dato : 03-02-10 14:10

For år tilbage kunne man købe armbåndsure, som kunne optage IR fjernbetjenings sekvenser og afspille dem.
Ideen var vist at imponere vennerne, ved at at skifte TV kanal bare ved at pille lidt med uret.
At fjernbetjente CL til biler så også brugte IR teknik, var jo sådan set bare uheldigt.

Tidens fjernbetjeninger bruger HF teknik, men det er stadig en digital kode der sendes, og den er ganske nem at optage på et simpelt snyde udstyr.
Dog skal tyven jo stadig "forbi" tændingslåsen, ratlåsen og en evt. startspærre.

Dørlåsene er vel egentlig kun for at sikre imod simpelt tyveri fra bilen, ikke til at sikre mod tyveri af hele bilen.
Har man sat sig for at bryde ind i en bil, er det desværre ganske nemt, uanset mekanisk eller fjernbetjent lås.
Et eller andet sted er det nok også nødt til stadig at være sådan, for man skal jo også kunne komme UD af bilen ved et uheld.

Krudtet er de sidste mange år brugt på at forbedre beskyttelsen mod uautoriseret at starte og køre bilen væk.
Og til at kunne spore bilen, når først den er væk.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 03-02-10 23:55

stilkene
Citat
Jeg troede faktisk at alle nyere biler var med centrallås.
Det er mange år siden jeg har ejet en bil uden.
Så min dybeste undskyldning hjkofoed.

Det behøver du ikke undskylde. Jeg tror bare ikke du fangede meningen i spørgsmålet.
Vi er vel alle glade for vores centrallås på vores nye eller ældre biler, og betragter fjernbetjeningen som en del af sikkerheden, da den også aktiverer startspærreren og bevægelsescensorerne.
Problemet med de uautoriserede fjernbetjeningers evne til, at kopiere signaler beskriver beestone ovenfor. De fjerner dermed sikkerheden ved vores egen.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 04-02-10 08:39

alimakl
De viste det i TV, jeg skal prøve at finde et klip fra programmet.

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 14-03-10 06:54

Tak for svaret Beestone.