/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Kan ikke komme på internet via trådløs
Fra : Lincoln1242
Vist : 4807 gange
45 point
Dato : 01-02-10 20:28

Jeg har tidligere - efter tre dages arbejde - fået installeret en trådløs router til min pc, så jeg kunne gå på internettet via routeren.

Nu vil pc'en ikke igen. Den siger at der er fin forbindelse, men 'med begrænset adgang' - det må så være pc'en selv, der har 'lukket sig ude', for jeg har ikke!

Indtil for et øjeblik siden kunne jeg godt gå på internettet via det alm. kabel - men den mulighed er også slut nu. Nu hverken kan eller vil den gå på internet på nogen måde.

Jeg har prøvet alt hvad pc'en selv foreslår, herunder windows "hjælp" (hjælpen består i at man får at vide at der et problem!), genstartet pc'en masser af gange og slukket/tændt for modemmet - men denne pc vil intet ift. internettet.

Jeg har en anden pc, som jeg har tilsluttet routeren efterfølgende. Denne pc kan sagtens gå på internettet via routeren.

Er det netværkskortet eller noget andet, der er stået af? PC kan i hvert fald ikke sige hvad der er galt...andet end at 'der er et problem'...

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 01-02-10 20:55

Nu er det lykkedes at komme på internettet via alm. kabel.

Prøver jeg at afbryde forbindelsen til netværket, og så tilsluttet det igen, så siger den følgende, mens den prøver at tilslutte:

"Oprettelse af forbindelse til netværket tager længere tid end normalt"

Og efter 30 sekunder: "Forbindelsen mislykkedes"

Men går jeg bagefter ind og ser på de tilsluttede netværk - ja, så står min forbindelse som aktiv og at den har "god forbindelse"!!! Jeg begriber intet....!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-02-10 21:27

Dit spørgsmål er noget difust!

Skifter du mellem router og en direkte opkobling til internettet?

Har du statisk eller dynamisk forbindelse til ISP?

Hvem er din ISP?

-----------------------------------------

Du kan sagtens have en god forbindelse, uden du kan komme på internettet!
Det du ser som en god forbindelse, er den der er mellem den trådløse PC og dit Access-Point, og har altså ikke noget at gøre med om du kan komme på nettet.

Gå ind i routerens menu, og fin dens log, prøv at se hvad den gemmer på af oplysninger, som du måske kan få et fingerpeg om problemet!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-10 21:40

Det er jo din router som skal have forbindelsen med din udbyder.
Det får den ved at benytte den vejledning som fulgte med.
Det kan godt gå nogle minutter når du skifter forbindelse til din router fra eks. trådløs til kabel og omvendt.
Du skal lige sikre dig at det er din router du har forbindelse til.

Sikkerhedsmuligheder, når du er kommet på.

1. Skjule det routernavn som du har givet routeren
2. Mac fitrering så kun de trådløse computere som du tillader kommer ind
3. Kryptering som tastes ind i routeren og ind i computerens trådløse forbindelse.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-02-10 22:00

I routerens menu skal du kunne se om der er forbindelse til ISP, her skal du kunne se den IP adresse som du har fået tildelt. Hvis den ikke er der, så er du dømt ude!

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 02-02-10 00:37

Ja, spørgsmålet er nok lidt diffust, for jeg ved ikke helt hvor problemet ligger!

Nogle af fejlsøgningsfunktionerne kræver at man har forbindelse til internettet – og så er jeg nødt til at sætte kablet på. Men det hjælper dog ikke, når jeg bagefter prøver at oprette forbindelse til internettet via routeren.

Ja, jeg er bestemt ikke nogen ørn til opsætning af router eller internet – derfor lige nogle flere spørgsmål!

”Har du statisk eller dynamisk forbindelse til ISP?”
Hvordan finder jeg ud af det?

”Hvem er din ISP?”
Hvor kan jeg gå ind og se det? Må indrømme at jeg ikke engang ved hvad ISP står for

Access-point?? Er det routeren?

”Det du ser som en god forbindelse, er den der er mellem den trådløse PC og dit Access-Point, og har altså ikke noget at gøre med om du kan komme på nettet.”
Dvs. problemet er mellem routeren og internettet?

Jeg har ingen problemer med at komme på nettet via routeren med min anden pc…det spiller bare!

Routerens menu og log – hvor finder jeg den? Er det noget i stil med ’trådløse netværk/forbindelser’? Jeg synes jeg har været rigtig meget igennem, men hverken stødt på ordet router, menu eller log…

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-02-10 02:23

Hvilken udbyder har du? Altså hvem leverer internet til dig? Er det en som kræver at en bestemt enhed til internettet? Så bør du kontakte udbyderen og fortælle at det er routeren som skal på og ikke computeren.
Lad være med at sætte kabelfobindelse direkte til internet modemet som du gjorde før du fik router.
Hvis du vil bruge kabel så sæt kablet i routeren, det er nemlig routeren som skal sættes op til internettet, i den manual du fik med står der hvordan du kommer ind i routerens opsætning, manualen er muligvis på en cd, når du er kommet ind i routerens opsætning, så spørg igen alt andet vil være gætterier, du har jo heller ikke fortalt hvad det er for en router du ønsker hjælp til?
Ikke for at prale , men hjælpen fra os Kandu brugere er bedre end at lade Windows fejlsøge, det mislykkes nemlig altid

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-02-10 02:27

Hvis du skiftevis har router og computer tilsluttet dit internet, så tager det lang tid at skifte om, derfor bør du aldrig mere sætte kablet direkte i stikket fra modemet, sæt kabelforbindelsen i routeren og kom ind i routerens opsætning.
Når vi ved lidt mere om hvem som leverer internet og hvilken router du bruger, så kan vi vejlede mere præcis

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-02-10 02:31

ISP er dem som lererer internettet til dig, Severino burde ikke bruge alle de fremmedord til nybegyndere, der findes danske ord som dækker.
Access point skal du i den her forbindelse, forstå som routeren

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 02-02-10 11:50

Ja disse ting er jo svære at forklare på almindelig dansk.
Men lad mig så prøve også
Hvis du har 2 enheder et modem og en router, vil routeren være kendt af ham der leverer dit signal ude fra byen. Tages routeren fra og en PC sættes til modem istedet går det som regel godt da leverandøren tillader 2 kendte interface. men nu er mulighederne brugt op og mere bytteri går ikke.
Hvis du slukker og venter en times tid vil systenerne glemme de kendte enheder og kunne lære nogle nye.
Hvis du bare holder dig til at skifte på indersiden af routeren er der mange flere forsøg, altså siden ind mod huset også kaldet lansiden. Til forskel for siden ud mod verden osså kaldet wan siden.
Hvis vi nærlæser hvad du skriver, må vi tro at en PC koblet til routerens inderside lansiden med kabel har forbindelse gennem routeren til internettet. OK
Få så den anden til at virke med kabel også og når dette er i orden tager vi den trådløse del bagefter.
Håber dette var med til at mindske forviringen og ikke omvendt.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-02-10 12:51

Tjaaa, måske skulle du holde dig til det gsmmelkendte system "brevduer", for selv postvæsenet har en forringet service, hvor imod duerne brokker sig ikke, de skal nok finde frem.

ORDBOGEN
ISP = Internet Service Provider: Den der levere din internetforbindelse!
STATISK = En forbindelse med en fast IP-adresse året rundt!
DYNAMISK = En forbindelse med en midlertidig IP-adresse, som du beholder, så længe den er aktiv.
ROUTER = Er en avanceret fordelerdåse, der kan styre flere tilsluttede PC'er over den samme forbindelse, ud på internettet, samt de lokale forbindelser på intranettet.
ACCESS-POINT= Er den trådløse del at dit lokale netværk. Den kan enten være indbygget i din router, eller være en separat enhed, der er koblet op til dit netværk.

Spørgsmål
Kan du finde ud af at komme ind i din routers menu?

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 06-02-10 20:55

Jeg prøver lige at tage det fra en ende af…

Min udbyder er TDC… min anden pc kan godt finde ud af at køre via trådløst… den problemramte pc har ”begrænset forbindelse” og kan ikke identificere netværket. Da jeg forleden aften sad og rodede med pc’en i ca. 3 timer – så virkede det pludselig! Den havde SELV skiftet nogle krypteringsindstillinger fra AES til TKIP – efter at have sat den tilbage på AES virkede det…indtil for lidt siden… Den står med AES, så jeg er på bar bund…

Routeren hedder Netgear…

Så vidt jeg kan finde frem til, så har jeg en dynamisk IP adresse… har i hvert fald fundet et sted hvor der står "Hent automatisk en IP-adresse" og "Hent automatisk en DNS-serveradresse"...

Hvis jeg vælger funktionen ”Opret forbindelse til et netværk”, så vises mit netværk (kaldet TTA), efterfulgt af teksten ”Der er oprettet forbindelse med begrænset adgang”… Forleden, da jeg på mærkværdig vis fik det til at virke igen, så stod der blot ”Tilsluttet”…

Routerens menu... nej, den kan jeg ikke finde Hvor skal jeg lede efter den? Kontrolpanel eller...?

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 06-02-10 20:59

Umiddelbart må spørgsmålet vel være, hvorfor forbindelse er med "Begrænset adgang" og hvor jeg kan give den "Fuld adgang" igen... Alt andet lige er det pc'en selv, der har ændret dette

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-02-10 21:26

Med begrænset adgang, kan du vel se netværket lokalt, og hvis du deler mapper lokalt, skal du også kunne se dem.
Dit problem ligger i, at du ikke bliver lukket ud gennem havelågen til det store globale net (via routerens GATWAY)

Prøv at slå sikkerhed og kryptering fra, så skulle du gerne blive lukket ud på nettet.
Check i din problem maskine om dit netværksstatus er på plads. Her skulle du gerne have tildelt lokal IP adresse, en supnetmask adresse og en gatway adresse, som sikkert er den samme som DNS angivesen.

Prøv også at gå ind i menuen på din router, og se hvad der står i log'en. Måske kan den afsløre lidt af hvad der er galt.
I routeren vil du også kunne se om begge maskiner har fået tildelt hver sin IP adresse i dit lokale netærk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-02-10 21:44

Routerens menu kommer du ind til via en browser.
http://192.168.x.x x er forskelligt på hvert routermærke

Her inde kan du ændre krypteringstypen.
Ikke alle computeres netkort, kan håndtere nyere krypteringstyper.

Den havde SELV skiftet nogle krypteringsindstillinger fra AES til TKIP
>>>Så kør dog TKIP

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-02-10 22:01

Fundet på nettet:

AES vs TKIP for Wireless Encryption

De fleste moderne Wi-Fi hjemmenetværk udstyr understøtter WPA trådløs sikkerhed (og ofte de nyere, bedre WPA2). Ved etableringen af netværket med WPA, vil du se flere muligheder at vælge imellem, typisk herunder valg af kryptering metode -- AES eller TKIP. Hvilken en af disse er bedre?
AES tilbyder stærkere krypteringsteknologi og er det rigtige valg (forudsat at alle enheder på dit netværk støtte det). Men, TKIP er også stærk og har tendens til at blive understøttet af mere udstyr på markedet. Enten er langt at foretrække at bruge nogen kryptering på alle, men mener AES først og TKIP som en rimelig backup-mulighed.

2. Tænd (kompatibel) WPA / WEP-kryptering
Alle Wi-Fi-udstyr, der understøtter en form for kryptering. Krypteringsteknologi krypterer beskeder sendt via trådløse netværk, så de ikke let kan læses af mennesker. Flere krypteringsteknologi eksisterer for Wi-Fi i dag. Naturligvis vil du ønsker at vælge den stærkeste form for kryptering, der fungerer sammen med dit trådløse netværk. Men den måde, hvorpå disse teknologier arbejde, skal alle Wi-Fi-enheder på netværket deler den samme kryptering indstillinger. Derfor skal du muligvis nødt til at finde en "laveste fællesnævner demoninator" indstilling.

3. Skift Default SSID
Adgangspunkter og routere alle bruge et netværk navn kaldes SSID. Producenterne normalt levere deres produkter med samme SSID sæt. For eksempel er det SSID for Linksys enheder normalt "Linksys." Rigtigt, vel vidende SSID ikke i sig selv give din nabo til at bryde ind i dit netværk, men det er en begyndelse. Endnu vigtigere er, når nogen finder en standard SSID, de ser, det er en dårligt konfigureret netværk og er langt mere tilbøjelige til at angribe det. Skift standard-SSID straks, når du konfigurerer trådløse sikkerhed på dit netværk.

4. Aktiver MAC adresse filtrering
Hvert stykke af Wi-Fi-udstyr har en entydig identifikator kaldet fysiske adresse eller MAC-adresse. Adgangspunkter og routere holde styr på MAC-adresser på alle enheder, der opretter forbindelse til dem. Mange af disse produkter giver ejeren mulighed for at indtaste MAC-adresser på deres hjem-udstyr, der begrænser nettet til kun at tillade forbindelser fra disse enheder. Gør dette, men ved også, at funktionen er ikke så stærkt som det kan synes. Hackere og deres software-programmer kan eftergøre MAC-adresser nemt.

.5. Deaktiver SSID Broadcast
I Wi-Fi-netværk, det trådløse adgangspunkt eller routeren typisk udsendelser netværkets navn (SSID) i luften med jævne mellemrum. Denne funktion er designet til virksomheder og mobile hotspots, hvor Wi-Fi-kunder kan roame i og uden for rækkevidde. I hjemmet, er denne roaming funktionen unødvendig, og det øger sandsynligheden for nogen vil forsøge at logge ind på dit hjemmenetværk. Heldigvis er de fleste Wi-Fi-adgangspunkter lade SSID broadcast-funktionen til at blive slået af netværksadministratoren.

.6. Do Not Auto-Connect til Open Wi-Fi-netværk
Tilslutning til et åbent Wi-Fi-netværk, såsom en gratis trådløst hotspot eller din nabos router udsætter din computer til sikkerhedsrisici. Selv om der normalt ikke er aktiveret, de fleste computere har en indstilling til rådighed tillade disse forbindelser til at ske automatisk, uden at du får besked (brugeren). Denne indstilling bør ikke være aktiveret, undtagen i midlertidige situationer.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-02-10 19:42

Det ville glæde os, om vores svar blev læst og kommenteret af spørgeren!

Jeg hader at have folk på min ignor liste! - Så se nu at komme ud af sokkeholderne, selv om de kan være ret stramme!

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 23-02-10 23:27

Som det tidligere kommenteret af o.v.n., så drukner svarene i tekniske termer, totalt uforståelige for folk uden indgående kendskab til PC/netværk o.lign.

"lokal IP adresse", "en supnetmask adresse", "gatway adresse", ""DNS angivesen"

Das ist russisch für mich!

Annuller spørgsmålet
Fra : Lincoln1242

Dato : 23-02-10 23:28

...