/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
SD-kort frem på skærmen?
Fra : lyngballe
Vist : 722 gange
100 point
Dato : 01-02-10 09:21

Jeg har to kortlæsere, to mac'er (system 10.4) og mange SD-kort. Og har prøvet alle kombinationer.
Sætter jeg SD-kort i kortlæseren og forbinder denne via USB til en af mine mac'er kommer der ikke noget symbol frem på min skærm eller anden tilkendegivelse af, at der er forbindelse til SD-kortet.. KUN når jeg genstarter mac'en for jeg symbolet frem, så jeg kan hente åbne de jpg-filler eller waw-filer jeg har liggende på korter.
Der MÅ da være en enklere måde at få SD-kort frem på end at skulle genstarte?
Vl h
lyngballe

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 01-02-10 10:46

Jeg kender ikke noget til Mac, men når jeg skal bruge ekstern kortlæser på min bærbare PC, tilslutter jeg altid først læseren (uden kort isat) og først derefter isættes kortet.

Når jeg så er færdig med brugen, sørger jeg for sikker fjernelse og hvis det ikke kan lade sig gøre, lader jeg tingene sidde indtil jeg har lukket PC'en.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-10 14:53

Hvis det er SDHC eller SDHS kort så mangler du nok en ny kortlæser der kan læse store og hurtige kort.
Det er nok nyeste model.
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=688445

Jeg har selv denne model til små og store kort.
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=mobilelite+9-in-1+reader&pid=522776

Der er mange måder at tilslutte på, men USB sættes i efter opstart af comp. (sikkert også MAC)
Og den tages ikke ud før den er "afmonteret" / sikker fjernelse / eller comp. er slukket.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 08-02-10 11:38

lyngballe - har du fortsat problemer?

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 12-02-10 13:52

Kære jer, der har ulejliget jer med svar.
Og tak herfor.

Men jeg har stadig problemer og håber nogen kender svaret.
Jeg har udskiftet såvel kortlæser som SD-kort.
Den eneste måde, jeg kan få kortet frem på skærmen
er stadig kun ved at genstarte Mac'en.
De andre råd jeg har fået virker desværre ikke.
Og det gælder forresten både min stationære og min bærbare mac.
Vl h L

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 12-02-10 14:10

Når (USB eller) SD flash memory sættes ind i en PC med enten windows eller Linux styresystem, så monteres (tilsluttes) disse kort automatisk. Alm. camera formaterer selv disse flash kort i filsystemet FAT 32 og billeder er normalt JPEG (jpg) eller filmformatet AVI.

Det din Mac mangler at gøre er at "montere" (mounte), men om der er et sted hvor den kan sættes til det ved jeg ikke.
Kan du se på skærmen at kortet er sat i, og så højreklikke og vælge mount eller lign.

Hvis der ikke kommer nogen og hjælper dig, så prøv at kigge i dette forum:
www.eksperten.dk

Her er der nogle Mac brugere:
http://www.eksperten.dk/search?category=84&q=mac

Godkendelse af svar
Fra : lyngballe

Dato : 07-03-10 07:57

Mange tak for begge dine svar, Eyvind.
Det varede lidt inden jeg helt gennemskuede, hvad jeg skulle gøre.
Men nu funker det!
Bedste hilsener
L