/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Tørretumbler tørre ikke ordenligt
Fra : nez202
Vist : 13042 gange
40 point
Dato : 24-01-10 22:27

Hej
Min kondenstørretumbler tørre ikke ordenligt. Kan det passe at varmelegeme ikke fungerer . Hvordan kan jeg selv skifte det? Hvor kan man købe billige varmelegemer

mvh
Nez

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-01-10 22:46

Det kan godt passe at varmelegmerne ikke varmer, men de er sikkert ikke i stykker. Der sidder en overhedningskontakt, der sikkert er trippet, på grund af for høj temperatur. Disse skal normalt resetes med hånden (en lille knap der skal trykkes ind).
Så komme spørgsmålet, hvor sidder den ??? Det kommer jo an på fabrikat, model osv.
Det er næsten sikkert, at du skal ind i maskinen, eller også er der et lille hul på bagbeklædningen, hvor man kan komme til at resete kontakten.

MVH

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 25-01-10 00:05

Kan det passe at det er kommet lige så stille?
Kan den tørre fint på tid?
Bruger du skyllemiddel til vasketøjet?
Mærke og model er tit en fordel at kende..

Når en tørretumbler ikke tørrer ordentligt, skyldes det 90% af gangene at der er brugt skyllemiddel i vasketøjet, det laver en belægning i tromlen, der kun kan fjernes med fint sandpapir.

De fleste tumblere føler om tøjet er tørt, ved at måle modstanden i tøjet gennem tromlen og medbringerne inde i tromlen. Når der kommer en belægning af skyllemiddel i tromlen og på medbringerne stiger modstanden og elektronikken tror at tøjet er tørt.

Jeg er nærmest overbevist om at det er der du har problemet, det har jeg ofte oplevet

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 25-01-10 09:16

Er det sket lige pludselig, så skal du som Viskinge skriver, skrue bagpladen af og reset, evt rokke lidt i stikke og sørge for at der er ordentlig stel. Husk at tage stikket til strømforsyningud inden du begynder.

(var iøvrigt ude på genbrugs pladsen - og her fortalte de at over halvdelen af de tørretumblere folk smider ud ikke fejler andet end at de blot skal "reset" - så kører de fint igen.)

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 25-01-10 09:25

Såfremt den er holdt op med at tørre ,sådan lidt efter lidt?
Mulig fejl.
Jeg tager som selvfølge du fjerner nullermænd,m.m fra filteret.
Derudover har jeg en låge mere forneden på min, inde bag lågen er der også en slags filter,som skal ud og gøres rent for tøjtrevler og nullermænd.
vvdriver

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-01-10 10:36

Endelig er der det problem at kondenstørrere ikke virker godt når der er for varmt i opstillingsrummet. Så kan den ikke kondensere vandet.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 25-01-10 15:52

Lad os nu høre hvad det er for en der jo flere muligheder for at den ikke tørre ordentlig...

Hvad hedder banditen...?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-01-10 17:27

min erfaring er udover det som transor skriver om kondenstørretumbler- at der af og til skal en eddikeklud til at rense omkring sensorerne inden i.

Altså en ganske alm. klud med husholdningseddike, hvor man tørrer af /dupper det på indvendigt - efter et par timer - tørres igen af med en klud med alm. vand.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-01-10 17:29

tror iøvrigt ikke på at et varmelegeme, kan virke halvt, enten virker det eller også ikke

men det er bare " taget ud af den blå" måske.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 25-01-10 18:44

Citat
Jeg tager som selvfølge du fjerner nullermænd,m.m fra filteret.
Derudover har jeg en låge mere forneden på min, inde bag lågen er der også en slags filter,som skal ud og gøres rent for tøjtrevler og nullermænd.

Kunne ikke siges bedre

Kommentar
Fra : nez202

Dato : 27-01-10 12:37

Tusind tak for jer alle sammen for jeres svarer.
Maskinen hedder en Blomberg tfk 1230
Jeg har renset alle filtrene.
Jeg har pillet bagdækslet af for at se om varmeelementer fungere. Jeg har lagt noget vådt tøj i og tændte for maskinen. Jeg kunne konstatere at kun en lille del af varmeelementer bliver rød. Er det ikke underligt.
Jeg har pillet toppladen og kunne se at det grå kabelfod som kommer ud fra tændkontakten har fået for meget varme!
Kan I lige fortælle mig hvor jeg kan finde overophedningskontakten?(Blomberg tfk 1230)

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 27-01-10 18:01

Din klikson er ikke slået fra hvis varmelegemet varmer.
Prøv nu om den tørrer fint på tid... Hvis den gør det, så rens tromlen med sandpapir.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 27-01-10 18:37

Du prøver at tage de fnugfilter ud og hold dem under vandhanen og ser om vandet kan løbe igenmen .
Så tager du opvaskemiddel og din opvaske børste og skrubber det /dem rigtig godt på begge side og prøver igen, det kan være derfor......
Husk at fjern alle fnug/fnuller fra den lodrete kanal man kan kikke ned i, for der sidder en føler til at måle fugtighed i luft genmenstrømningen.........
Det kunne jo også være at det er blæser hjulet der sidder i nederste venstre hjørne under varmelegmet der ikke følger med rundt og ikke blæser luft nok luft op genmen varmelegmet.....
Måske det kan hjælpe......:)

Bassebo..

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 28-01-10 10:17

Jeg har ikke læst alle andre indlæg, så måske der er et tilsvarende som så selvfølgelig skal have pointene hvis det løser problemerne.
Det vi har oplevet et par gange, er at under kondenserings indsatsen ned i bunden. Der er et lille afløb for den kondenserede væske. Det afløb har været stoppet et par gange, og så vil den ikke tørre. Kig lige i det lille afløb inden du skiller den helt ad.