/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Magnetrører
Fra : Boje1
Vist : 719 gange
100 point
Dato : 24-01-10 00:02

Hej Folkens !
Jeg ved ikke om det her er det rigtige sted men ,
Hvordan bestemmer man hvilken længden på magnetrørestaven man skal vælge for at den ikke ryger af ved ca havl kraft på magnetrører.
Kolben er på 2 L men det ryger af ved o.5 og op til 2 L
Væsken er en sukker opløsning.

Har i nogen tips ide eller steder jeg kan slå det op.

Hilsen Bo

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 24-01-10 08:47

du tilpasser hastigheden så den ikke ryger af

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 24-01-10 08:47

og en kegleformet kolbe

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-01-10 14:33

Hvis det skulle beregnes ville der indgå parametre som magnetisk dipolmoment både af omrøreren og af staven samt afstanden mellem dem og reluktansen i omegnen.
Selv om disse størrelser var kendte ville det være en svær matematisk opgave . Magneteltets fordeling kan bestemmes med matekmatiske hjælpemidler som konform afbildning i det komplekse rum, Swatzs Christoffel teorem . God fornøjelse.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 24-01-10 18:54

gad vide hvad du roder med, jeg kender ikke til noget lab der rører så det sprøjter

Kommentar
Fra : Boje1

Dato : 24-01-10 19:05

@ brorteil
Jeg kan godt regne ud at man kan tilpasse farte !
mand kan så vidt jeg ved ikke bruge en kegleformet kolbe på en magnetrører !
Der står ikken oget om at sprøjte i teksten !

@ transor
Det er ikke en formel til beregning jeg er ude efter blot noget praktisk erfarin ang
magrøre / størrelse på kolbe og længde på magstav.
Der må jo være nogen der ude der ved noget om det ( praktisk erfaring)

Hilsen Bo

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 24-01-10 19:06

Citat
mand kan så vidt jeg ved ikke bruge en kegleformet kolbe på en magnetrører !

Du er en idiot af de store

Kommentar
Fra : Boje1

Dato : 24-01-10 19:34

@ brorteil

Nu ved jeg hvad du mener med kegleformet jeg tænkte jo på bunde af kolben.
(så jeg kan godt forstå du syntes jeg er en idiot af de store).
Ja det er en kegleformet kolbe jeg bruger.

Men jeg er jo desvære ikke alvidende, og du jo heller ikke da du jo stadig ikke har kunnet svare på mit spørgsmål.

Hilsen Bo

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 50 point
Dato : 31-01-10 21:57

Hvorfor bruger du ikke en topomrører ?

Godkendelse af svar
Fra : Boje1

Dato : 01-02-10 17:46

Tak for svaret Thomas_Mygind.

Det var ikke det jeg søgt men det var mere brugbart end noget af det andet og nu er spørgsmål lukket.

Hilsen Bo