/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
windows alternativ
Fra : ryan1312
Vist : 993 gange
60 point
Dato : 23-01-10 10:39

Hvilken linux styrresysten ligner windows xp på en prik??? hvilken skal jeg vælge??? eller er der andre styrresystemer som jeg kan installere på min pc så jeg igen kan få live i den???

Kommentar
Fra : peque

Dato : 23-01-10 10:42

ØØØHHHH
Den må du nok definere lidt mere.
Linux er på ingen måde ligesom Windows - og hvis du vil have noget der ligner Windows - Så brug Windows.

Linux er noget helt andet rent OS mæssigt og specielt grafisk mm - ikke at det er afskrækkende på nogen måde - og min mening er de fleste kan sagtens bruge Linux hvis man gider at bruge tid på at sætte sig ind i det.

Men hvad mener du med at få den i live igen ???
Er den gået totalt død pga virus eller lign???
Men generelt som nybegynder vil jeg klart anbefale Ubuntu!

P

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-10 10:48

Linux Mint er designet så det er nemt at gå fra Windows til Linux, jeg er på vej ud af døren men kan komme med flere forklaringer efter et par timer: http://www.linuxmint.com/download.php
Linux Mint er udviklet fra Ubuntu som i forvejen er meget nem

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 23-01-10 10:49

ja har dummet mig og installeret Ubuntu på hele min bærbar altså HELE harddisken og ville så gerne have windoes tilbage, men den gidder ikke boote fra min win cd kun fra linux.....

Vil ikke have linux for den kan ikke finde min internetforbindelse... kan ikke hinde mit netkort...og det kan windows godt....så ud med linux og ind med den gode gamle win xp....

men måske du kan hjælpe, jeg er ikke en pc gemi, bare så i hved det

Kommentar
Fra : daniellubker

Dato : 23-01-10 11:08

Det kommer lidt an på maskinen. Du kan muligvis trykke F12 lige efter du har tændt computeren og vælge at boote fra dit CD/DVD drev.

Hvis ikke skal du et smut ind i BIOS og ændre bootsekvensen.
Det er lidt forskelligt hvordan du kommer derind, men typisk skal du trykke på DELETE eller F1 umiddelbart efter du har tændt maskinen.

Under Advanced BIOS Features (Kan igen variere fra maskine til maskine) kan du sætte "First Boot Device" til dit CD/DVD drev.
Gem instillingerne og du skulle kunne starte fra din XP skive igen.

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 23-01-10 12:33

het har jeg allerede gjort og det virker ikke... jo den vil gerne boote fra linux cdén men ikke fra windows cdén.......

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-10 12:50

Det er komplet uforståelig hvad du vil med Windows nu du har Ubuntu
nå men til sagen, du starter op med din Ubuntu cd i drevet og vælger at starte live cd, så ser du min billedguide og vupti så har du en partion som du kan installere Windows på igen:
http://peecee.dk/upload/view/151336

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-10 12:54

Citat
Vil ikke have linux for den kan ikke finde min internetforbindelse... kan ikke hinde mit netkort..
det tror jeg så ikke på, var det ikke en bedre ide at få løst det problem og eventuelle andre begynder problemer, end at fjerne Linux og gå tilbage til Windows

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-10 14:18

ryan1312 ---------------------------- jeg er lidt usikker på om du vil hjælpes eller bare fortælle om din dårlige oplevelse med Linux ubuntu.

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 23-01-10 15:03

jeg vil virkelig gerne hjælpes men ja har også gjort som du skrev i den anden tråd men det virker altså ikke overhovedet ikke kun linux der fungere...... og har intet imod linux kan bare ikke finde ud af det, og så er jeg lidt frustreret, for kan jeg så ende med at skulle smide bærbaren ud, fordi jeg ikke kan få windows tilbage....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-10 15:28

Citat
ende med at skulle smide bærbaren ud, fordi jeg ikke kan få windows tilbage.
nu stopper du med klynkeriet og gør nøjagtig som vi skriver, lidt hårdt sagt måske men som der tidligere er skrevet: Vil du hjælpes eller vil du klynke? Så svært er det altså ikke at installere et styresystem, har du formateret et drev som ntfs som Eyvind og jeg har skrevet om?

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 23-01-10 16:13

det ved jeg ikke om jeg har jeg har først kørt killer disk på bærbaren og så derefter installeret ubuntu 7....så ved ikke om det er ntfs eller hva....nåh nu har jeg fundet din guid....tjekker den lige

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-10 16:21

Når du har kørt KILLDISK på din harddisk.
...............................................................Så kan du ikke bruge din XP recovery CD/DVD
Så skal du enten købe en XP
Eller installere UBUNTU og lære at blive glad for den.

Det skal ikke være ubuntu 7....................................men du skal hente 9.04 og brænde den.

Så bliver du flot kørende.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 24-01-10 00:10

Ja Ja til Edvin du gør en god gerning og til O.V.N også. Til vores ven her ryan1312: Hav nu lidt tålmodighed og og gør som De siger så får du en fin maskine igen. Tror du har slagtet alt tilbagetog til din gamle opsætning. Hvis du ikke har en recover partition tilbage. Boot rækkefølgen skal være først CD så vil du boote den skive du kommer i. Windows eller Ubuntu. Jeg er helt enig med de andre, selvfølgelig kan Ubuntu komme På nettet og finde dit netkort.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 24-01-10 18:08

nu er ubuntu 9.10 installeret og kørte ok og kunne ¨å på internettet, men så lavede jeg en update og sprogskift, så nu hakker den helt vild og kan knap nok køre ubunut....hva gør jeg, kan jeg komme tilbage til det hurtige inden jeg lavede updaten???? altså slett seneste update

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-01-10 18:13

Start din computer med Ubuntu i cd drevet, lad Ubuntu starte i live tilstand og brug den indbyggede Gparted (du har fået link til en billed guide med forklaringer) til at slette din installerede Ubuntu og oprette en eller flere nye ntfs partioner, det er skrevet flere gange og det er vejen frem.
Læg din XP cd i drevet og start computeren, tryk på en tilfældig tast for at starte installationen, så har du XP på igen.
Ellers må du tage computeren under armen og gå til din lokale computer smed med den.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-01-10 18:15

Citat
men så lavede jeg en update
det er en OMer heldigvis mister du ingenting når det er en helt ny installation, vælg dansk allerede fra begyndelsen og lad være med sprogskift længere henne

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 30 point
Dato : 24-01-10 18:18

For at begynde forfra
Citat
Hvilken linux styrresysten ligner windows xp på en prik???
det gør Linux Mint og du har valgt Ubuntu nå Ubuntu er god nok og nem at lære, men du spurgte faktisk efter en som lignede Windows XP

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 24-01-10 18:24

ok men hvorfor hakker ubuntu så meget nu efter update

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 24-01-10 18:30

træls for den kørte perfekt inden opdateringen...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-01-10 18:32

Ved ikke det har jeg aldrig oplevet, har du Medibuntu på? Har den selv spurgt efter om du ville opdatere? Har du prøvet opdatere fra Terminal?

Godkendelse af svar
Fra : ryan1312

Dato : 31-01-10 19:24

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 29-04-10 19:50

Ryan1312, jeg har også skiftet til Ubuntu. Kan forstå på dine skriverier at det er lidt træls. Jeg har også nogle ting der irriterer mig. Men en efter en finder jeg en løsning - med god hjælp fra folk her på stedet.

Det med at det hakker i det, ja det gør min også nu. Og jeg har en superhurtig laptop. Men det er sikkert bare noget med driverne, så det løser jeg også.

Prøv at forestille dig at du skulle lære XP fra bunden? Alt nyt er bøvlet. Og tænk lige på fordelene: Stort set alt er gratis, dvs. ingen bøvl med piratprogrammer (ups, der afslørede jeg mig vist...) som ofte ikke virker godt. Oprydningen i XP, som altså bare er nødvendig. Ingen disk-defragmentering. Og så at der jo ingen virusproblemer er. Ingen patches osv.