/ Forside/ Karriere / Udlandet / Import/Eksport / Spørgsmål
10  PARKENSS 410
Gælder 2 år garanti også i Tyskland?
Fra : supersine669
Vist : 921 gange
500 point
Dato : 20-01-10 17:17

Hejsa

Jeg har købt et par briller i Tyskland. Desværre er farven ved at forsvinde over næsen.

Kan jeg klage i Tyskland?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 20-01-10 17:18

ja da, om de gider høre på dig er en anden sag.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 20-01-10 17:59

Så må du finde den tyske købelov et eller andet sted, det er jo den der gælder

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-01-10 18:22

Citat
Gælder 2 år garanti også i Tyskland

Hvad mener du med OGSÅ

I DK har du 2 års REKLAMATIONSFRIST - det er IKKE det samme som garanti....

Den er iøvrigt kun 12 mdr. i Tyskland....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-01-10 18:24

Derudover er der masser af handlende i Tyskland der yder MEGET større garanti/reklamation - men det ligger op til den enkelte....

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 500 point
Dato : 20-01-10 18:38

Hejsa.
Den gælder i følge dette her kun hvis det er en produktionsfejl.
Citat
Med andre ord finder Købeloven kun anvendelse hvis du køber noget i en forretning her i Danmark, medens det ved køb i f.eks. Tyskland, er tysk ret, der er afgørende (ganske enkelt fordi hverken producent eller sælger jo har indflydelse på, hvor kunderne kommer fra - de kunne f.eks. også komme fra Australien eller Peru). Bortset fra tilfælde, hvor der kan være tale om produktansvar, kan du således som udgangspunkt kun rette kravet mod den umiddelbare sælger - d.v.s. forretningen i Tyskland - og i overensstemmelse med den lovgivning, der gælder på sælgers forretningssted.

Godkendelse af svar
Fra : supersine669

Dato : 20-01-10 23:55

Tak for svaret piaskov.