/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
vil have win tilbage
Fra : ryan1312
Vist : 798 gange
50 point
Dato : 18-01-10 19:01

Jeg har desværre kommet til at installere linux på min pc men fatter ikke linux .... så ville have win tilbage, men jeg har prøvet at sætte min recovery cd med win xp i min bærbar og genstarte computeren men der sker intet andet end linux startet.... så hvordan får jeg win xp tilbage. Har også prøvet at køre cdén når linux er igang, men den spørg bare hvad jeg vil åbne .exe filen med???

Hjælp hvad gør jeg..... linux er ubuntu

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 18-01-10 19:02

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 18-01-10 19:24

ja grin du bare.....men ikke så sjovt, kan du ikke hjælpe i stedet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-01-10 19:54

Du har sikkert din Linux CD (Live CD) og med den kan du slette din Linux partition.
Og oprette en partition til XP
Det kan være lidt bøvlet alt efter hvilken måde Linux er lagt ind.

Der er mange måder at installere/lægge Linux ind på comp.
1. Lade den rydde harddisken.
2. Lægge den ved siden af windows
3. Lægge den ind i windows som program

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 18-01-10 20:57

jeg vil tro du glemmer at trykke på F2 under opstarten for at få den til at starte på cd drevet(kan også være en anden tast)

Kommentar
Fra : NegoZatoR

Dato : 18-01-10 21:02

Prøv at trykke på "del" når den starter ..

i din bios sætter du din Boot prioritet til 1) DVD 2) HDD

så når du booter fra din XP cd, kan du formatere og installere Win XP igen.. :)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-01-10 23:22

Det nemmeste vil være at installere XP på en anden partition, de to styresystemer kan sagten være der sammentidig. Når du har installeret XP på sin egen partition, så formaterer du den partition som ubuntu ligger på.

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 19-01-10 19:42

Jeg har set computeren til at stare op fra cd'en men den gidder ikke boote fra win cd'en, men gidder godt bolte fra Linux cd'en. Linux er installert på hele harddisken. Kan jeg på nogen måde installer win inde under Linux altså når Linux kører lige som man skulle installer et program i Linux ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-01-10 20:38

Din Recovery CD skal enten startes med en "Ftast" eller den selv skal finde en lille partition på harddisken.
Derfor kan den ikke boote.

Du kan ikke umiddelbart installere XP inde i ubuntu.

Jeg mangler svar på de spørgsmål jeg stillede - så jeg har ikke flere idéer.

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 20-01-10 13:38

"Du har sikkert din Linux CD (Live CD) og med den kan du slette din Linux partition....

En live cd??? er det ikke bare den linux ubuntu 7 som jeg har brugt til at installer linux ubuntu med???

Og oprette en partition til XP....

Har linux på hele harddisken...hvordan oprettes en partition når der er linux på hele harddisken???

Er det de svar du søgte....hvad gør jeg??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-01-10 14:06

Linux på hele harddisken................jeg tror desværre ikke du kan bruge di recovery XP CD

Alle ubuntu Live CD har et partitions program som kan slette og oprette partitioner.

Med boot på på en ubuntu CD: (prøve uden at installere)

System > administration > gparted partition

Men det hjælper nok ikke fordi din XP recovery CD ikke selv kan boote, og hellerikke kan finde en XP installation.

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 20-01-10 14:22

jamen hva gør jeg så? kan jeg ikke få windows tilbage, for ellers er bærbaren bare lige til at skrotte.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-01-10 14:35

Hvis du har slettet windows helt på harddisken kan recovery CD ikke geninstalleres.

Men prøv lige at starte computeren op med ubuntu CD
og så:
system > administrer > gparted

Og se hvad der er af partitioner og hvor store de er.
Det er de farvede felter som er partitioner.

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 20-01-10 18:50

hvis jeg starter med ubunyu 7 cdén så kan jeg ikke vælge system.... mener du jeg skal starte linux og se det der???

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 25 point
Dato : 20-01-10 19:28

Læg ubuntu CD i skuffen uden at lukke skuffen
Luk computeren ned
Luk skuffen
Start comp.
Vælg Dansk (evt. F2) > enter
Vælg "prøv ubuntu uden at,,,,,,,,,,,,,,," (det står den nok til) > enter
Lad ubuntu rulle ind

Gå til gparted.........
Oppe til venstre > system > administration > rul ned til > partition editor / gparted
Nu kan du se din harddisk og det er den eller de farvede felter

Fortæl hvor mange felter (partitioner) der er.

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 21-01-10 18:51

jeg opgiver og skrotter den bærbar....træls...eller ja jeg prøver sku om jeg kan installer jolicloud....nogen der har prøvet den?????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-01-10 18:56

................................. ok

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 21-01-10 20:21

eller har i en bedre linux en der ligner windows mega meget???? hvilken er det gerne en link

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-10 13:06

Det er jo stort set samme spørgsmål som det nye du har oprettet igen i dag, når du sletter partioner på din harddisk, så vær opmærksom på om der er en recovery partion som Linux ikke har slettet, den må du ikke slette fordi du skal bruge filerne fra den når du lægger Windows ind igen, hvis der kun er en stor partion vist i Gparted så skal du bruge en rigtig Windows CD og ikke en Recovery CD når du vil installere Windows igen, du kan du nemlig ikke bruge Recovery CD hvis du har slettet partionen med recovery filer

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 23-01-10 15:07

jamen har en hel win cd men den kan jeg heller ikke boote med.....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-10 15:19

Jo det kan du når du har formateret harddisken og fået en NTFS partion til Windows

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 23-01-10 15:25

ok hvordan gør jeg det????

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-10 15:33

Med din Ubuntu cd, du starter computeren og lader Ubuntu starte som live, så ser du på min Gparted billedguide, det beskrevet ret præcis hvad du skal gøre, du kan gå på nettet med den live cd og spørge mere hvis du kommer i tvivl undervejs, det tager kun et par minutter ekstra at vente på svar fra en af os

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 23-01-10 15:42

starte som live??? har kun ubuntu 7 cd... den sætter jeg i og vælger dansk og så vælger jeg oem install eller install testtilstand eller hva??? hvor finder jeg det Gparted... og så kan jeg ikke komme på nettet med den bærbar som jeg vil have win tilbage på

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 23-01-10 15:56

Gparted billedguide hvor finder jeg den

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-10 16:18

Læs lige guiden før du stiller flere spørgsmål, der er link til at hente i dit andet åbne spørgsmål

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 23-01-10 16:21

tak prøver jeg....har prøvet med den ubuntu cd men den fryser og vil ikke vidre når jeg har valgt at starte installisionen som live cd...

Godkendelse af svar
Fra : ryan1312

Dato : 31-01-10 19:29

Tak for svaret Eyvind.