/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Andre operativsystemer / Spørgsmål
10  miritdk 585
Konvertere ????
Fra : refi
Vist : 939 gange
100 point
Dato : 06-01-10 14:57

Nogen der kender til om det er muligt at åbne Mac-filer på en Win-komputer ?????

Problem:

Jeg har "gemt" et større dokument fra en Mac.

Det viser sig i Win som 12 filer (af forskellig art - dog er "hovedfilen" på 22 Mb - og UDEN filendelse)

Ydermere er ALLE filerne dateret år 2084 - hvorfor vides ikke, men det er måske det år hvor Win og Mac arbejder sammen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-10 14:59

PS:

Filen er på Macen lavet i Adobe....
Det er en større vejledning med diverse tegninger og skitser.... (128 sider)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-01-10 15:01

Citat
22 Mb - og UDEN filendelse
lyder som en umulighed har du sat Windows til at vise type navne for kendte fil typer?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-10 15:07

Ja ja o.v.n.

Alle andre filer vises jo også med filendelser....

Denne har blot "typebetegnelse" FIL... (og alle de andre også)

Jeg formoder det er "hovedfilen" (grundet størrelsen)

Kunne være der fandtes et program som der gøt til f.eks. til Linux så man "simulerer" Win

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 06-01-10 15:12

Prøv først og se om du har mulighed for at gemme "dokumentet" i forskellige formatet.
Måske har du mulighed for at gemme det så det er lettere for dig at åbne i et windows program.

Så ville det også være super hvis du fortalte hvad program du har gemt lortet i.
Adobe er et firma ikke et program, de laver mange programmer.

De har måske lavet en version af deres program til både windows og mac og jeg kan ikke forstille mig andet end at du kan åbne de samme filer hvis altså du have det samme program til både mac og windows.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 06-01-10 15:15

Adobe InDesign eller Illustrator eller Photoshop eller... ???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-01-10 15:18

Kender intet til Mac computere, men hvis det var mig så ville jeg forsøge med ExecutorWin32
ftp://ftp.ardi.com/pub/

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 06-01-10 15:19

Hej REFI

Fra hvilken program på MAC er det lavet?
Når man gemmer filer på en MAC har man ingen filendelser med. MAC'en er så klog at den selv kan finde ud af det (det kan windows ikke).
Nå nok om det. Der er flere programmer som ilustrator, photoshop som er kompatibel. I flere programmer på en MAC kan man gemme filerne til en pc, således at der kommer filendelse på (f.eks. bmp, eps, ilu m.m.).

hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-10 15:34

Uha - nu svigter hukommelsen

Filen kom oprindeligt fra en anden komputer (Mac)
Jeg mener filen var lavet i Adobe Writer 6.0
Ved åbning (på en anden Mac) konverterede den sig selv til Version 6.5, som åbenbart var den version den anden kørte med.

Derefter blev filen gemt (ingen mulighed for at bestemme som hvad - blot HVOR den skulle gemmes).

Det blev så på en "pind" som nu sidder i en Win-komputer..... Og er resulteret i flere filer som er uden .xxx men alle hedder blot fil i typebetegnelsen) og et tilblivelsesår der hedder 2084

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 06-01-10 15:42

Adobe writer er mig bekendt en printer til en mac.
Er det en printfil du har fået, kan du intet gøre.
Da det er et større dokument tror jeg det er lavet i QuarkXpress eller InDesign.
Det ene fil indeholder selve dokumentet og alle de andre små filer er diverse billeder, tegninger m.m. Disse kommer ikke med i selve dokumentet som i en word fil.
En MAC kan normnalt læse PC filer, men ikke omvendt.

hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-10 16:03

Citat
Adobe writer er mig bekendt en printer til en mac.

Hmmm - muligt jeg husker forkert - programmet "så ud" som om det var et tekstprogram med den "lille" boks (med iconer) der åbner som f.eks. i Photoshop

Filen åbnede udmærket på Macen (efter den havde konverteret sig selv)

Citat
Det ene fil indeholder selve dokumentet og alle de andre små filer er diverse billeder, tegninger m.m.

Det formoder jeg også da den første gang havde problemer med enkelte billeder/tegninger den ikke kunne finde - det fandt den dog anden gang....

Jeg "tjekker" lige en gang til - nu hvor jeg ved hvad jeg skal kigge efter.... - (desværre først i morgen)

Det primære er at få filen (dokumentet) UD af Macen og overført til en Win-komputer - det er sådan set bare det det går ud på....

Så gode råd til det er absolut velkommen

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 06-01-10 16:29

Kan du sende filerne?
Jeg har både mac og en bærebar med windows.

hawaii7

Kommentar
Fra : xick

Dato : 06-01-10 18:38

Hvis du har mulighed for at komme til en mac med office ville det måske være en idé at få det hele proppet i et word-dokument .. Mener en af mine kammerater havde held med at få windows til at læse skidtet ved bare at tilføje .doc efter filnavnet, hvis ikke windows selv genkender filen.. dette virker naturligvis kun hvis du ved at filen er lavet i word :) .. Det var bare en tanke - der er dog flere ting der skal spille sammen før du kan gøre det :)

//xick

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-01-10 19:00

Office ER på Macen - så jeg prøver lige de forskellige "tilbud" af i morgen og vender "frygtelig" tilbage

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-10 15:59

hawaii7

Filen er uploadet her http://peecee.dk/upload/view/215827

Hvis du kan er du velkommen til at få den ændret til et eller andet der kan køre i Win - det er næsten ligegyldigt hvad...

Filen er oprindeligt lavet i Adobe Acrobat PageMaker 6.5 af en af vores udenbys konsulenter der satte mig på opgaven

Kan det monstro lade sig gøre ??

PS....

Der er INGEN hemmeligheder i filen - det er blot en "begynder"bog i el.....

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 07-01-10 18:35

Jeg kan ikke hente filen.
Page Maker er et meget gammelt prof program som er udgået for mange år siden.
Jeg vil høre om nogle af mine kollegaer har Page Maker, men det er kun en meget liulle chance.

hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-10 19:50

Jeg ved skam godt det er gammelt - det er jo det der udgør hele problematikken...

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 100 point
Dato : 08-01-10 10:02

Jeg har snakket med flere eksperter, men ingen har PakeMager mere. Jeg har fået følgende svar: prøv om InDesign kan åbne det eller måske illustrator.
Jeg kan ikke prøve det da jeg ikke kan hente den fil du har oploadet på peecee.

hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-01-10 12:59

Problemet ER løst....

Jeg fik PageMaker til at gemme den som PDF....

Og den åbnede "Vupti" i Win

Men tak for forsøget....

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 08-01-10 12:59

Tak for svaret hawaii7.

tak for hjælpen, trods alt....