/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvad med børnenes ting???
Fra : o0nellie0o
Vist : 1889 gange
100 point
Dato : 03-01-10 10:03

Jeg er desværre i den ulykkelige situation at jeg har været nød til at give op med henblik på vores hus og det vi skylder der gr. sygdom og arbejdsløshed.
Jeg skylder ingen penge til staten - kun til banken samt kreditforeningen for mit hus samt bil - samlet beløb 2.2mill.
Jeg har løbende solgt hvad vi har i værdi samt lånt penge af familien, der som sikkerhed så har fået de sidste ting vi har - men hvor jeg blot har disse ting til låns til jeg kommer på fode igen - så jeg ejer intet på trods af at mit hjem stadigvæk har div møbler, malerier samt pc'er m.m.
Når jeg skal i fogderetten og hvis fogden vil ind i mit hjem, kan de så tage børnenes ting så som playstation, bærbar pc'er, ps3 spil som de har fået i julegaver i årets løb samt konfirmationsgave??
Er der et beløbsgrænse for hvad tingene er værd og hvad de tager...??? Jeg ejer stadigvæk et gammelt smukt skab som jeg har arvet samt smykker jeg har arvet og som har affektionsværdi - kan de finde på at tage dette?

Er du inden for jura må du gerne svare mig....

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 100 point
Dato : 03-01-10 13:12

fogeden tager ikke noget der ikke kan sælges på auktion og inbringe et betydeligt beløb. så hvis du har et almindeligt hjem med det der er i alle hjem, tager han ikke noget.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-01-10 15:02

Ellers få dine børns ting og ting med affektions værdi gemt væk ved venner og/eller familie.
Det må man sikkert ikke, men det ville jeg selv gøre. Og sikkert også flere andre!

Held og lykke, du er desværre ikke den eneste der er havnet i sådan en uheldig økonomisk situation. Håber alt godt for dig og dine børn.

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 03-01-10 15:16

Vi bor i et ganske almindeligt hjem...
Og som sagt har vi snart intet tilbage, da vi har lånt penge fra et familiemedlem som så til gengæld har fået vores værdier i sikkerhed for lånet.
Ungerne ved at vi har været på spanden - men vi har ikke i detaljer forklaret dem sagens gang og situation...Spørger de ind til det vil vi svare ærligt - men ikke før.
Derfor er det vigtigt for os at vide, OM de kan og må, tage børnenes ting... Begynder vi at pille deres fjernsyn, playstations samt bærbar pc'er ned for at kører dem væk for ubestemt tid, vil de jo blive sovset ind i vores problemer og vi skal på 3 forskellige pædagogiske nivuer forklare hvordan sagen er fat (de er 7-10-14år gamle) - ikke fordi dette ville være et problem men hvis vi kan skåne dem for bekymringer så vil vi helst det.

Er der en paragraf eller noget i loven som siger at børnenes ting tager man ikke...eller er kreditorene samt fogden, kolde over for det

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-01-10 15:26

Jeg ved ikke om det kan sammenlignes, men da min far i sin tid døde, havde mig og min bror en del ting og sager til at stå ved ham. Det fik vi lov til at beholde.
Han skyldte en del penge fra en virksomhed han gik ned med, så der var mange ting af arven der gik til at betale gæld med.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-01-10 16:04

Rædsom situation, har gældssanering været inde i billedet ?

Ved fogedens besøg er der vel lidt menneske i ham, men sørg alligevel for at børnene er væk hele dagen, også den ældste.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-01-10 17:55

Citat
samt bil

Den kan de gøre udlæg i, hvis der er noget at gøre udlæg i.

Når du bliver indkaldt til fogedretten, så fortæl dem det som det er. Fogeden dukker kun op i dit hjem, hvis du ikke reagerer på deres skrivelser/henvendelser.

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 03-01-10 18:22

Når det hele er gjort op vil en gældssanering blive ansøgt.
Min mand har fuldtidsjob og tjener 325000 om året og jeg har netop fået tildelt revalidering gr. arbejdsskade. Om vi vil få gældssanering vides jo ikke i det at vi er 40-43år... Men uden tvivl vil vi søge dette.

Vi ønsker ikke andet end at spille med åbne kort, da vi aldrig har skyldt nogle penge og derfor er meget ulykkelige over vores situation. Ingen tvivl om at vi vil møde op til møder samt svare på div breve.

Vores bil er desværre ikke det værd som der skyldes i den - men ved at vi har den på lånt tid og må så finde ud af hvad vi gør når fogden vil have denne....

Hvis fogden vil ind og se hvad vi har - så må han bare det... og vores børn vil ikke være tilstede den dag!!!

Ville det være en ide at lave en liste som vores familie underskriver for det de har udlæg i gr. vore lån af dem - for at kunne fremvise dette hos fogden???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-01-10 08:52

Lige et ps

Citat
Begynder vi at pille deres fjernsyn, playstations samt bærbar pc'er ned for at kører dem væk for ubestemt tid,

Fogeden kommer aldrig uanmeldt, derfor har mange haft "indbrud" dagen før, hvor ting af værdi er blevet stjålet

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 20-01-10 00:20

Det hedder sig at man som skyldner skal kunne bibeholde "et beskedent hjem", også efter nutidige forhold, dvs. fogeden må ikke rende med f.eks. køleskab, komfur, fjernsyn (medmindre der er tale om luksusvarer, hvilket jeg forstår at der er ikke er tale om). Af samme årsag tror jeg kun fogeden vil interesere sig for børneværelset, hvis det er spækket med B&O osv! Playstation, spil osv. vil de ikke have interesse i - fogeden henter ikke ting som kun nedbringer gælden ubetydeligt....

Godkendelse af svar
Fra : o0nellie0o

Dato : 21-02-10 00:25

Tak for svaret trimare46.