/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Frosset vandrør
Fra : Dieter
Vist : 1119 gange
100 point
Dato : 02-01-10 09:38

Kan man bruge et almindeligt svejseaggregat til at tø et vandrør op med ?

Brænder duer ikke, da røret liger i mellemloftet

Med venlig hilsen

Accepteret svar
Fra : brorteil

Modtaget 110 point
Dato : 02-01-10 09:43

ja da, klø på bare

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-01-10 10:26

men husk lige at være klar til at lukke for hovedhanen. røret kunne jo være frostsprængt.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 02-01-10 10:41

Har du ikke mulighed for at hæve vandtemperaturen til f.eks. 80C og skrue op for din pumpe til max. det kunne måske løsne proppen. Det vil selvfølgelig tage lidt tid, men ville være en rimelig sikker måde at løsne proppen på.

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 02-01-10 10:44

thulin: Det er koldvandsledningen !!

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 02-01-10 10:46

Jeg ser, så er det jo nok ikke en løsning

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 02-01-10 11:09

Har du mulighed for at blæse varm luft ind.

Den metode brugte jeg i en ydervæg, en varmeblæser på 1 - 2 KW
klarede isproppen på en times tid.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-01-10 11:29

Du skal passe lidt på med loddet overgange til kobberrør.

Hvis du begrænser strømstyrken skulle det ikke gå helt galt, du skal jo bare af temperaturen op på en enket grad, får at det tør. Når vandet begynder at løbe lidt kan du slukke for strømmen.

Hvis du har et tangampmeter kan du jo om belastningen ændre sig hvis den belastningen er stabil er der ingen problemer. Hvis den pulsbelaster er der nogle overgange der ikke er særlig godt ledende og kan danne gnister.

Elleres er der ikke de store promlemer.

Det er altid godt at have tålmodighed, hellere bruge længre tid og lav strøm.
vh Ben

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-01-10 16:28

Det kolde vand er også frosset ud til mit køkken, igen
Jeg bruger en varmeblæser når det sker, det er desværre lidt svært at sende strøm gennem et flex rør.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 02-01-10 16:54

I gamle gamle dage lod vandet dryppe fra en hane, så frøs det ikke.
Den smule forbrug i løbet af en nat koster ikke alverden.

Jeg skal hilse og sige - Det virker.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 02-01-10 17:33

Jeg ser en flok idioter uden viden, der ikke har prøvet den gamle metode.

At lade en hane dryppe ved hård frost. Der findes mange ældre ejendomme som
er dårligt isolerede. Den billigste måde her er den beprøvede, i modsætning til et
større ombygningsarbejde.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-01-10 17:41

brorteil

"Jeg ser en flok idioter uden viden"
Hvad skyldes denne lidt opblæste stemning?

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 02-01-10 18:03

Hej,
tak for alle gode råd de minfre opløftende bemærkinger vil jeg helst have overset).
Jeg satte mit svejseaggregat til. I løbet af ganske kort tid var proppen væk.

Godkendelse af svar
Fra : Dieter

Dato : 02-01-10 18:03

Tak for svaret brorteil.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-01-10 18:07

Undskyld jeg blander mig.. Men at acceptere et svar der ikke har noget med den anvendte løsning at gøre giver da ingen mening

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-01-10 18:11

Det skal du nok ikke tænke så meget over....

Det kan være belønningen, for at kaldes os andre idioter....

vh Ben

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 02-01-10 18:20

Som almindelig bonderøv får jeg ikke points, så det kan jo
være ligegyldigt hvor han sætter krydset.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-01-10 18:21

Jeg kan godt leve med at blive kaldt en idiot, tænker bare mit så

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 02-01-10 18:24

Idiot er møntet på de der bedømte tippet fra achton.

Deres argumenter var helt hen i vejret.