/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Mangel ved ældre faktura, krav om penge
Fra : ivanovic1
Vist : 669 gange
10 point
Dato : 30-12-09 13:01

Hej Alle,

Case:
Virksomhed A udsteder en faktura til Virksomhed B i januar 2007.
Virksomhed A udsteder en faktura til Virksomhed B i januar 2008.
Virksomhed B betaler begge faktura rettidigt.

I 2009 finder virksomhed B ud af at fakturaerne ikke var korrekte, og at man har betalt 1000 kr. ekstra pr. faktura.

Kan virksomhed B gøre krav på en kreditnota?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 20 point
Dato : 30-12-09 13:35

Når et firma kan sende regninger flere år efter en serviceydelse, må det også gå den anden vej rundt

Så jeg vil hævde, ja det kan virksomhed B godt

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 30-12-09 13:42

Muligvis men hvad bør virksomhed B henvise til?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-12-09 13:50

Kopi af fakturaerne, og hvordan virksomheden nu kan bevise der er betalt for meget

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-12-09 14:09

Moral samt ærlighed kommer man langt med, ikke mindst ved fortsat samhandel.

Jeg var ansat i et firma hvor vi ved lageroptælling eller ekstra god tjek i debitorbeholderiet fandt fejl som kunderne ikke selv havde opdaget, de blev glade når de fik en uventet kreditnota.

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 30-12-09 14:50

Nej det kan firma B ikke.
Firmaet har jo godkendt fakturaen og betalt beløbet.
Bare ærgeligt.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-12-09 15:10

Hugo-Børge, mener du så, alt må snyde alt det man vil, bare det ikke bliver opdaget

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 30-12-09 15:33

Citat
Virksomhed A udsteder en faktura til Virksomhed B i januar 2007.
Virksomhed A udsteder en faktura til Virksomhed B i januar 2008.

Problemet er nok, at de nævnte fakturaer er henholdsvis 2 og 3 år gamle
og at firma B burde have opdaget fejlen for lang tid siden.

Men af hensyn til fremtidigt godt samarbejde mellem firma A og B, vil det måske være fornuftigt for firma A, at refundere beløbet. I sær hvis firma B, kan bevise fejlen.

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 07-03-10 13:22

Tak for svaret Nordsted1.