/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Eos 500d
Fra : bpedersen
Vist : 1120 gange
100 point
Dato : 30-12-09 11:48

Hej.

Jeg er på jagt efter mit første spejlrefleks kamera.
Mit øje er faldet på canon eos 500d. Er der nogen der ved hvordan den optager video (funger det).
Jeg har kigget lidt på objektivet hvordan ved jeg hvor meget den Zoomer. på mit gamle digital kamera hedder det nemlig 12 optisk zoom. hvordan omregner.

Er der andre kamera i denne prisklasse som også kan optage video. Jeg ved nikon har lavet en men den vil jeg ikke have.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 30-12-09 12:04

Prøv at se denne omtale: http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?mode=news&ID=2067

og hvor stor optisk zoom du opnår, afhænger af det objektiv du benytter.

I artiklen kan du se 2 muligheder, henholdsvis
Citat
1.000 kroner mere for et kit med 18-55mm IS objektiv og 11.499 med et 18-200mm objektiv
det betyder f.eks. 55 divideret med 18 = 3 x zoom og 200 divideret med 18 = 11 x zoom.

Vil du læse yderligere anmeldelser, så prøv
http://www.google.dk/search?hl=da&q=eos+500d+anmeldelse&meta=&aq=2&oq=eos+500d

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 30-12-09 12:27
Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-12-09 13:11

Det lyder som om du vægter videodelen temmelig meget, og så er mit bud, at du glemmer alt om en integreret videofunktion i et DSLR og anskaffer et videokamera i stedet for.

Hvis dit gamle 12 X zoom er et Canon i Powershotserien, så finder du ingenting, hvor videodelen er bedre eller blot på højde med det, medmindre det er specielt videokamera.

I et EOS 500 er der HD-video, der dog kun optager 20 billeder pr. sekund imod Powershotternes 30 billeder i sekundet

M.h.t. hvordan du omregner zoomevnen på objektiver, så det største tal delt med det mindste tal.

Eks. 50-500 mm = 10 x zoom

Eks. 28-300 mm = 11 x zoom

men det vil alligevel snyde dig, for antal zoom er beregnet fra det enkelte objektivs vidvinkel...som varierer (det mindste tal på objektivet)

Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men prøver: hvis du tager to objektiver.
Et 70-300 mm (= 4,5 x zoom) og et 28-300 mm. (= 11 x zoom) så er "så tæt du kommer på motivet ved brug af fuld zoom" det samme for begge objektiver. Og det er det fordi begge objektiverne har 300 mm som maksgrænse...og så er det ligegyldigt, at det ene zoomer 4,5 gange, mens det andet zoomer 11 gange.

Mens det er uden brug af zoom der vil gøre forskellen. Fordi med 70-300mm objektivet uden brug af zoom, vil motivet være meget tættere på end hvis du monterer et 28-300 mm og ikke bruger zoomen.

Håber det gav lidt mening

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-12-09 18:14

Hmmm.. Jeg er osse lun på et EOS 500.

Hvis jeg skal vælge mellem en 18-55 linse og en 18-200 linse, så er det ubetinget bedst med 18-200 linsen? eller hvad?
Jeg tænker også på helt nære billeder, á la makro. Er begge linser lige gode/dårlige til det?
Det er noget jeg vil savne i forhold til mit nuværende (gamle) apparat, der kan tage billeder på meget få centimeters afstand..

...Jeg syns der er rigtig mange ting at holde styr på......

..men EOS 500 kan da godt tage video med 30 billeder pr. sek, ifølge IBM760's link ovenover:

http://www.mydigitalphotos.dk/anmeldelse-canon-eos-500d/

Endda ganske smukke videoer..... .. Jeg er noooget lun på det apparat...

Så mangler der bare lige, at det kommer på udsalg i januar...

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 30-12-09 18:31

Om EOS 500 optager med 20 eller 30 billeder pr. sekeund, afhænger af opløsningen.

Citat
Full HD 1080p, dog kun med 20 billeder pr. sekund. 720p kan optages med 30 billeder pr. sekund.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-12-09 21:36

...Ja. Men begge optagelser se rigtig pæne ud..
Hvis der ikke er hurtige bevægelser, så ville jeg foretrække den høje opløsning.
Og den lave opløsning og 30 billeder til min livlige hund..

Jeg kunne godt lide at vide, om 18-200 linsen er pengene værd.. Er der noget DEN ikke kan i forhold til den anden?

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 100 point
Dato : 30-12-09 22:20

Birgitta - det kan være svært at rådgive dig, til hvilket objektiv du skal vælge.
For det første, kan det være et spørgsmål om det er et originalt Canon objektiv eller om det f.eks. er et Tamrom eller Sigma objektiv. Prisen på objektiver svinger meget, men generelt kan man sige, jo mere du ofrer på objektivet, jo bedre er det.

Hvis man ser på originalt Canon objektiv: 18:55 og 18:200 er der stor prisforskel.
Du kan her se priserne fra Fotokock i Düsseldorf:
http://www.fotokoch.de/fotowelt/Canon_EF-S_3_5-5_6_18-55_IS_II_E_58_13611.html?prepage=objektiv.html - EUR 172,-
http://www.fotokoch.de/fotowelt/Canon_EF-S_3_5-5_6_18-200_IS_28477.html?prepage=objektiv.html - EUR 499,-
Som du også kan se, er der stor forskel på nærgrænsen. Henholdsvis 25 cm og 45 cm.
Og tilsvarende er vægten større på 18:200.

Du kunne jo også starte med det normale objektiv, og så søge på nettet - efter den bedste pris:
Wupti: http://www.wupti.com/Produkter/Foto/Digitalkameraer/3820B021_(Wupti).html - kr. 5179,-
Goecker: http://webshop.goecker.dk/web/guest/shop?p_p_id=SCH_VIEWBYCATEGORY_INSTANCE_aLDW&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-2&p_p_col_count=1&_SCH_VIEWBYCATEGORY_INSTANCE_aLDW_struts_action=%2Fschilling%2Fproducts%2Fviewproduct&_SCH_VIEWBYCATEGORY_INSTANCE_aLDW_redirect=%2Fweb%2Fguest%2Fshop&_SCH_VIEWBYCATEGORY_INSTANCE_aLDW_productNo=CAND500KIT - kr. 4495,- men umiddelbart er det ikke på lager.

Tilsvarende kan du se priserne hos Fotokoch http://www.fotokoch.de/fotowelt/Digitale_SLR_Kameras/digikamslr.html?listenlimit=20,20
men her er alle priser i EUR, og hertil skal du lægge EUR 10,- i porto - brug kurs 7,60.
Men så kan du problemer med evt. garanti og ingen dansk vejledning, og så er de ikke altid så billige.

Men generelt skal du være forberedt på, at der evt. ikke følger en manual/vejledning med på dansk.
Mange internetfirmaer foretager parallelimport, og så medfølger der ingen dansk vejledning.

Jeg kan umiddelbart ikke råde dig til dit valg af Canon, da jeg selv benytter Sony alfa 300, med 3 forskellige objektiver. Sony 18:70, Tamron 55:200 og Tamron 18:200.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-12-09 13:44

Nu er jeg lidt vild med den Canon, så den holder jeg mig nok til....

---Og det haster ikke så meget, så jeg kan godt vente på at goecker får det på lager igen.

Jeg tænker så på at købe EOS 500D med 18-55mm til 4495 (det var billigt..) og så kunne der blive råd til f.eks. canon EF 50mm/2.5 makro ø52. Til kun 1895.. --ialt 6390...
---Måske skulle jeg have et ekstra batteri... Og et ekstra kort? Der medfølger et på 4 GB..
Jeg har sagt max. 8000, (men jeg er da ikke ubøjelig)

Eller ER det bedre at købe et sæt med 18-200 linse til 6495? Og så vente med makrolinsen?

---Jeg vil ikke handle på udenlandsk. Det er kringlet nok at holde styr på alting på de danske sider..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-01-10 21:49

Citat
Eller ER det bedre at købe et sæt med 18-200 linse til 6495? Og så vente med makrolinsen

Ja, helt klart.

For det makroobjektiv på 50 mm er altså ikke meget bevendt, du skal op på helst 150mm for at kunne tage "tæt nok på" makromotiver.

Der er ingen af de to objektiver du nævner, der er specielt beregnet til tæt på/makro.
Men med et 18-200 mm kan du faktisk også tage meget tæt på billeder, nemlig ved at gå så tæt på motivet som nærgrænsen er, og så bruge den fulde zoom.

Citat
Hvis jeg skal vælge mellem en 18-55 linse og en 18-200 linse, så er det ubetinget bedst med 18-200 linsen

..

ja, det er det selv om der ikke er nogen af de to standardobjektiver der er prof-kvalitet.

Forskellen på de to er, at 18-55 zoomer 3 gange, hvor 18-200mm zoomer 11 gange.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-01-10 13:26

Hmmmm..
--Det er ikke min tråd, men jeg håber, at opretter også får glæde af spørgsmål og svar...

Dova, ifølge IBM760's links ovenover er der forskel på nærgrænserne for de to linser.
18-55 har en nærgrænse på 25 cm. Og 18-200 er på næsten det dobbelte, nemlig 45 cm. Vil det ikke betyde en del for helt nære billeder? Eller er den store linse i stand til at zoome så meget ind, at den kompenserer for den større nærgrænse? (svar: ja, det kan den da...)

hm,hm,hm... Hvad skal jeg have fat i for at få en ikke alt for dyr linse med en rimelig makro-effekt?

KAN man overhovedet have glæde af al den zoom uden at bruge stativ? Jeg har ikke ret gode erfaringer med det kamera, jeg har nu. Zoom-billederne over større afstande har altid været uskarpe.

hm,hm,hm... Jeg må vist nærlæse specifikationerne for apparat og linser igen..

Sjit! mit hovede har svært ved alle de tal og beregninger.......
Man skulle ikke tro, at jeg var matematiker engang..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-01-10 17:04

Sjit!! Jeg ser lige, at Goeckers priser er excl. moms.. Æu. Så er det ikke så billigt igen.....

Man skal sgu'da osse se sig for hele tiden...

Godkendelse af svar
Fra : bpedersen

Dato : 20-02-10 19:20

Tak for svaret IBM760.