/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
kort + nr. plade farve på 8 pers+ fører
Fra : 190e
Vist : 2722 gange
10 point
Dato : 26-12-09 00:34

jeg vil hører om en bus med plads til 8 personer + fører og lille kørerkort altid er på hvide plader

og altid må køres af alm. lille kørerkort

190e

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 20 point
Dato : 26-12-09 00:39

Citat
altid er på hvide plader

nej, f.eks er militærets ikke på hvide plader

Citat
og altid må køres af alm. lille kørerkort

nej, det kan jo sagtens kræve erhvervskort

Kommentar
Fra : 190e

Dato : 26-12-09 00:45

dvs, at den bus jeg kan købe og som er til lille kort (8 pers+ fører) kan godt kræve erhvervs kørerkort, men alligevel værer på hvide plader.

190e

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 26-12-09 00:52

kommer jo an på hvad den skal bruges til

det er noget med om du tager betaling for at køre med folk, og så vidt jeg husker inkluderer det tilskud til brændstof hvis man har vennerne med.
men kan da lige prøve at finde lidt lovstof om det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-12-09 00:56

Citat
tager betaling for at køre med folk

Så skal der et erhvervskørekort til

Citat
8 personer + fører

Så er det ialt 9 personer, og kræver stort kørekort

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 26-12-09 01:07

Kørekort kategori dækker følgende:

Citat
Almindelig bil - kategori B

Alderskravet er 18 år for at få udstedt et kørekort til bil og lastbil, det gælder også for kørekort til påhængsvogn.
Personbil med højst 8 siddepladser foruden førerens plads og en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.
Varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.
Person- eller varebil med tilkoblet påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.
Person- eller varebil med tilkoblet påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over 750 kg, hvis vogntogets samlede tilladte totalvægt ikke overstiger 3.500 kg. Ved fastsættelsen af påhængskøretøjets tilladte totalvægt anvendes enten påhængskøretøjets registrerede totalvægt eller den eventuelt lavere fastsatte totalvægt i bilens registreringsgrundlag. Det er samtidig en betingelse, at påhængskøretøjets tilladte totalvægt ikke overstiger bilens egenvægt med tillæg af 50 kg.
Trehjulet motorcykel (kabinescooter).
Traktor/motorredskab.
Registreringspligtig knallert.

Og det der må gælde i dette tilfælde, må være:
Personbil med højst 8 siddepladser foruden førerens plads og en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 26-12-09 01:52

kan ikke lige finde det med betalingen, lidt svært at koncentrere sig samtidig med at der kører en god film i fjerneren

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 26-12-09 06:13

Hej 190e.
For at svare kort og godt er svaret JA. Minubusser med plads til 9 personer er under 3500 kg. Hvis dert er en meget gammel minibus fra før 1995 (hvis jeg husker rigtig) kan den godt være på gule plader. Der kom en ny lov om registrering med hensyn til afgifter og plader. Den må så kun bruges til privat kørsel. Hvis den er på gule plader nu er det sikkert en TAXA og du skal så betale afgift når du køber den. Almindelig bil skal der betales 180% i afgift. En s til 10 personer eller mere skal der betales 60% afgift. Derfor er der mange storfamilier som køber en 10 personers bus, da den er meget billigere end en 9 personers.
Vi har i en klub en 15 personers minibus som selvfølgelig er på hvide plader, da den bliver brugt til privat ikke erhværvsmæssig buskørsel.
Håber dette er svar nok til dit spørgsmål.

hawaii7

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-12-09 08:33

Se lige bort fra dette, for det var en tanketorsk

Citat
Så er det ialt 9 personer, og kræver stort kørekort

Kommentar
Fra : johnadler01

Dato : 26-12-09 08:44

Prøv at gå ind på denne hjemmeside de ved alt om dette www.caravelle.dk
hilsen johnadler

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-12-09 11:49

Der fantes/findes noget som hedder "privat bustransport" og den er på gule plader og kræver stort kørekort. Den er til 10 personer selvom den er under 3500 kg.
Den kan ikke uden videre sættes på hvide plader selvom det ene sæde pilles ud. Der er nemlig ikke betalt fuld afgift.

9 personers "busser" under 3500 kg. er til lille kørekort og altid på hvide plader.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 26-12-09 14:20

person bil max 3500 kg er 7+føre, altså max 8 personer
bus er fra 8 personer og opefter. og kræver et bus kørekort. bus kørekortet fik man førhen automatisk med det store kørekort, men det gør man ikke mere.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 26-12-09 14:25

og til dit spørgsmål, det køretøj du taler om, kræver et buskørekort. bilen kan sagtens have hvide eller gule plader. der blev midt i halvfemserne registret en masse biler som 10 pers, busser uden afgift, og de var på hvide plader. under 3500 kg. men krævet stadig buskort.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 27-12-09 00:59

edison, læs lige IBM.
Og jeg mener godt de stadig kan være på gule plader, hvis de er specielt registreret til, at køre f.eks handicapkørsel på kontrakt for opsamling til dagcentre og lignende rutekørsel.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-12-09 19:41

Citat
jeg vil hører om en bus med plads til 8 personer + fører og lille kørerkort altid er på hvide plader

og altid må køres af alm. lille kørerkort

JA, en bus der har en tilladt totalvægt på under 3500 kg og som er indrettet til maks. 8 personer foruden føreren (altså 9 i alt) er, hvis den er indregistreret som privatkøretøj ALTID på hvide plader og kan køres med et almindeligt kørekort kategori B.

Citat
person bil max 3500 kg er 7+føre, altså max 8 personer
bus er fra 8 personer og opefter. og kræver et bus kørekort. bus kørekortet fik man førhen automatisk med det store kørekort, men det gør man ikke mere.
--------------------------------------------------------------------------------
og til dit spørgsmål, det køretøj du taler om, kræver et buskørekort. bilen kan sagtens have hvide eller gule plader. der blev midt i halvfemserne registret en masse biler som 10 pers, busser uden afgift, og de var på hvide plader. under 3500 kg. men krævet stadig buskort.

Glem det.....faktisk alt det du skriver her er pishamrende forkert

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-12-09 19:48

Citat
Og jeg mener godt de stadig kan være på gule plader, hvis de er specielt registreret til, at køre f.eks handicapkørsel på kontrakt for opsamling til dagcentre og lignende rutekørsel

Dem på gule plader der bruges til det formål, er nedstolede 10 personers busser, hvor der dispenseres fra reglen om at der kræves buskort, og hvor der er givet tilladelse til fjernelse af sæder for at give plads til kørestole.

Privatpersoner kan også få dispensation fra reglen om buskort til en nedstolet ti personers bus , hvis det vel at mærke er som handicapbil.

Årsagen til, at der ikke bruges 9 personers busser i stedet, det er at en 10 personers bus koster om året maks 2500 i vægtafgift, mens den 9 personers koster 10500/året...og det er jo også en slat penge for kommunerne at spare, da det ofte er dem der betaler vægtafgiften på handicapbilerne.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 18-02-10 09:10

190e - hvorfor lukker du ikke dine spørgsmål?

Godkendelse af svar
Fra : 190e

Dato : 18-02-10 09:22

Tak for svaret EXTERMINATOR.

190e