/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Ubuntu kan ikke opdateres
Fra : o.v.n.
Vist : 609 gange
50 point
Dato : 24-12-09 12:31

Hej på min gamle stationære computer med Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope kan jeg lige pludselig ikke køre Opdaterings håndtering eller åbne Synaptix, får fejlen:
Kunne ikke køre /usr/sbin/synaptic som bruger root
Kunne ikke kopiere brugerens Xauthorization-fil.

Hvad nu? Jeg kan godt opdatere fra Terminal, fik nogle fejl men ryddede op og fjernene unødvendige pakker, så nu kører sudo apt-get update + sudo apt-get upgrade, jeg kan også installere fra Terminal sudo aptitude install "programnavn" men altså ikke åbne Synaptic, hvad gør jeg? Kan det rettes eller er det en ny installation? Jeg har Home på sin egen partion så det er ikke det store problem at installere en gang mere

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 24-12-09 16:49

ja det var en sjov kombination
1 hvad er der sket med synaptic. jeg ville kikke på filen og prøve med ls -al og se om du ved et uheld har fået lavet om på rettighederne og evt ænder dem til root.
2 Eller er det sudo der snyder dig, det tror jeg nu ikke. her smutter min viden lidt det må vi se at få noget gjort ved. glædelig jul og godt nytår -
hilsen Steen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-12-09 18:41

Tak i lige måde, det ender med en ny installation hvis jeg ikke får problemet løst

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 50 point
Dato : 25-12-09 15:33

Citat
Kunne ikke kopiere brugerens Xauthorization-fil

sammenholdt med at du godt kan køre update i terminal lyder det helt sikkert som et rettighedsproblem, hvad har du pillet i?

Du kunne jo evt prøve at geninstallere synaptic fra terminalen, da det er et rettighedsproblem ville jeg så lige fjerne synaptic og ryde op inden jeg installerede den igen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-12-09 15:41

Det vil jeg forsøge før jeg opgiver og geninstallerer, og tro mig - jeg har ikke pillet overhovedet

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-12-09 18:09

o.v.n. =

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-12-09 18:15

Det kom altså af sig selv, jeg undrede mig over at opdaterings tjenesten ikke havde kørt i flere dage, den bærbare var opdateret, og så er der jo sikkert også noget til den stationære, jeg forsøgte at køre opdaterings tjenesten og så blev jeg opmærksom på problemet som er kommet uden pilfingre

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-12-09 11:10

Tak for svaret EXTERMINATOR. det hjalp nu kører opdaterings tjenesten igen og jeg kan komme ind i Synaptic igen, godt nytår