/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Brænde en video DVD
Fra : o.v.n.
Vist : 699 gange
200 point
Dato : 21-12-09 01:42

Hej jeg er ret ny i at brænde film, kun et par stykker og der brugte jeg Nero på en Windows XP computer, nu har jeg programmet DeVeDe på min Ubuntu Linux computer og den foreslår:
1. Only convert film files to compliant MPEG files
2. Create disk structure
3. Create an ISO og BIN/CUE image, ready to burn to a disk
det er 3. mulighed at programmet selv foreslår, og for ikke at få alt for mange ubrugelige DVDer så vil jeg lige spørge:
hvad får jeg fra hvar af de 3 muligheder?
er det OK at gå videre med 3. mulighed ?
DVDen skal kunne afspilles på en DVD afspiller tilsluttet fjernsynet
programmet kan uden videre håndtere alle de film fil typer jeg har på computeren så det er ikke noget problem.
Programmet foreslår også PAL/SECAM som output video format, er det OK ?
den anden mulighed er NTSC hvornår bør jeg eventuel vælge denne ?
Lad være med at foreslå et andet program, programmet skal nemlig køre på en Linux computer og det kan DeVeDe: http://www.rastersoft.com/programas/devede.html

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 200 point
Dato : 21-12-09 08:41

Du skal vælge punkt 1.....

NTSC skal du holde dig fra - det hører til i USA...

Mpeg filer gan afspilles af alle DVDafspillere....

Dit punkt 2 er opdelingen af filmen (sammensætte klip i rigtig rækkefølge med evt. dertilhørende menu osv.)

Er det "kun" en film giver det sig selv...

Punkt 3 kender du da - En ISO er et spejlbillede der så kan brændes til noget "brugbart" - så det skal du IKKE bruge hvis du brænder/laver filmen DIREKTE på DVD...

Kom det hele med...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-12-09 08:43

Og husk nu at afslutte skiverne hvis ikke programmet selv gør det - IKKE noget med multisession...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-12-09 11:30

Tak - jeg er også lidt skeptisk ved den der med at lave en ISO, det lyder ikke som noget der kan afspilles på den gamle DVD afspiller. andre som har noget at tilføje ?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-12-09 11:37

Den med ISO er vel bare for at man hurtigt kan lave flere kopier?
DVD afspiller kan da ikke afspille det, eller

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-12-09 12:09

ISO buger du kun hvis det er for først at gemme det på HD og bagefter brænde det ud på DVDer....

Det er jo bare en slags backup... (image)

Mpeg (normalt mpeg2) kan afspilles af alle afspillere.... ELLER laves til "rigtige" DVDer med menu og hele "godteposen".

Bl.a. kan ethvert videoredigerinsprogram importere mpeg-formatet til videreredigering....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-12-09 12:14

Efter hvad jeg umiddelbart kan læse om programmet, har det ikke nogen redigeringsfunktion....

Det er vist reelt blot et konverteringsprogram.....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-12-09 12:17

Måske har programmet forvalgt den ISO mulighed fordi jeg prøvede mig lidt frem i aftes? Kan det tænkes at den ville vælge en anden mulighed hvis der var en DVD i skuffen? Jeg ved ikke om programmer er så intelligente spørgsmålet kommer vist til at stå åben indtil jeg får brændt den første DVD, jeg brugte små mpeg-4 klip fra mit kamera og flv klip fra Youtube i forsøges

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-12-09 12:25

Klippene er gode nok....

Forskellen på mpeg2 og mpeg4 er blot komprimeringshårdheden...

At den vælger ISO som standard er vel blot et opsætningsspørgsmål....

Og lidt intelligent er det da - det vælger da PAL/SECAM som standard (det har opdaget du IKKE bor i Wegas)

Citat
Kan det tænkes at den ville vælge en anden mulighed hvis der var en DVD i skuffen

Ikke umiddelbart - du kan jo sagtens brænde en ISO-fil på en DVD..... Men det er så blot en fil

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-01-10 01:54

Tak for svaret refi. det var jo lige sådan det skulle gøres