/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
Mærkelige navne
Fra : crha
Vist : 521 gange
10 point
Dato : 01-11-01 17:15

Jeg er nybegynder i PHP-verdenen og har stødt på navne som /download.php?get=unik og kunne godt tænke mig at vide hvordan man selv bruger disse navne. Jeg kan godt lave navne som /hallo.php?cmd=HejMedDig men hvis man klikke på et sådan link kommer man til siden hallo.php.

Mvh.
Casper

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-11-01 18:01

In article <zseE7.5173$Ip2.169358@news010.worldonline.dk>, "crha"
<crha.news@kandu.dk> wrote:

> Jeg er nybegynder i PHP-verdenen og har stødt på navne som
> /download.php?get=unik og kunne godt tænke mig at vide hvordan man selv
> bruger disse navne. Jeg kan godt lave navne som /hallo.php?cmd=HejMedDig
> men hvis man klikke på et sådan link kommer man til siden hallo.php.

Når man har en url http://www.something.com/page.php?goto=blabla sætter man
en variabel i url'en det kunne fx bruges i en require() funktion som
følgende:

require("$goto".".php");

og på den måde henter den siden blabla.php.

Håber det gav dig svar nok

Brian Poulsen
foobar@scalarix.dk

Kommentar
Fra : crha

Dato : 02-11-01 07:28

Det lyder logisk, men jeg er også støt på ting som index.php?get=EtEllerAndet og index.php?mode=EtEllerAndet Hvad betyder disse?

Mvh
Casper

Kommentar
Fra : bannebjerg

Dato : 02-11-01 09:56

Hej Casper

Jeg tror et godt sted at starte, er hos http://webcafe.dk . De giver mange svar både inden for PHP og databaser.

En udbyder der både er gratis god og understøtter både PHP og MySQL er http://www.whitehat.dk

Håber du kommer til at nyde dette pragtfulde sprog(PHP).

Jan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-11-01 10:01

crha skrev: (messageID: <news:zseE7.5173$Ip2.169358@news010.worldonline.dk>)

> Jeg er nybegynder i PHP-verdenen og har stødt på navne som
> /download.php?get=unik og kunne godt tænke mig at vide hvordan man selv
> bruger disse navne. Jeg kan godt lave navne som /hallo.php?cmd=HejMedDig
> men hvis man klikke på et sådan link kommer man til siden hallo.php.

For at uddybe Brians svar med et praktisk eksempel, så anvender jeg denne
form for definition af (nogle) variable på min egen hjemmeside.

Fx. http://www.damkjaer.net/OpenPage.php?ID=4a§ion=4

OpenPage.php er en template - altså det design som alle sider skal vises i.

Variablen ID definerer hvilket indhold, der skal fyldes på den aktuelle
side. Når ID er sat i URLen, så er variablen $ID tilrådighed for PHP-koden,
hvilket jeg udnytter til at definere sidens indhold:
....
elseif($ID == "4a"){
$subhead="4.gif";
$submenu="smenu4.inc";
$content="4a.inc";
$pagetitle="Links";
}
....

Disse elementer indsætter jeg så på siden med fx:
include("content/$content");

Variablen section har i dette tilfælde betydning for hvilken type links, der
vises. Variablen bruges i en databasequery på siden:
$db = mysql_connect("mysql.damkjaer.net", "user", "pass");
mysql_select_db("damkjaernet", $db);
$foresp = mysql_query("SELECT name, url, besk, hits FROM link WHERE
section=$section ORDER BY name ASC");

Håber det har kastet endnu mere lys over den måde at definere og bruge
variabler på.

PHP-manualen indeholder også et OK kapitel om variabler:
http://www.php.net/manual/en/language.variables.php

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net

Accepteret svar
Fra : MarcusB

Modtaget 10 point
Dato : 03-01-02 22:37

Alt der står efter .php? er variabler, som bliver 'flyttet' fra side til side vha. HTTP-protokollens GET variabler.

Sådan kan du overføre data fra en side til en anden på to måder:
1. Ved direkte at manipulere urlen, f.eks ved et <A HREF>-link. med følgende syntax: "enphpside.php?variabelNavn=variabelVærdi&variabel2=variabel2Værdi"
eller
2. Ved at bruge en HTML GET form, eg.
<FORM ACTION="enphpside.php" METHOD=GET>
<INPUT TYPE=HIDDEN NAME="variabelNavn" value="variabelVærdi">
<INPUT TYPE=HIDDEN NAME="variabel2" value="variabel2Værdi">
<INPUT TYPE=SUBMIT VALUE="Generer URL!">
</FORM>

Begge metoder udretter det samme, GET-metoden giver dog mest mening hvis det er brugerbestemt data man arbejder med (eg. <INPUT TYPE=TEXT NAME="BrugerData">) men dette var bare for at illustrere brugen.
På den næste side (i disse eksempler enphpside.php) vil variablerne $variabelNavn og $variabel2 være tilgængelige på almindelig vis, og vil have værdierne henholdsvis "variabelVærdi" og "variabel2Værdi"

Håber det hjalp. :)

- Marcus Brofeldt