/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Objektiv
Fra : mubbur
Vist : 702 gange
100 point
Dato : 14-12-09 21:10

Hej med jer har planer om at købe et af disse to objektiver, har i nogen mening om hvad der er det bedste af det to

http://vefafoto.dk/product.asp?product=990

http://vefafoto.dk/product.asp?product=493
Hilsen Óli

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-12-09 21:15

Det kommer an på hvad du vil tage billeder af.

Kommentar
Fra : mubbur

Dato : 14-12-09 21:19

Hej Benkamin
Jeg tager lidt af hvert, kan godt li at være ude i naturen, så er det lige det sidste som mangler for at få det hele med, du kan måske lige kikke ind her så ser du at der mangler lidt for at få flere huse med, http://www.phosee.dk/picture/54873-saksun
Hilsen Óli

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 14-12-09 21:30

Jeg har lige været på fotokursus, og der sagde den professionelle fotograf, at idag - med dslr- har zoomen ikke så stor betydning, som i gamle dage, hvor alt skulle indstilles manuelt. Idag sidder der en lille pc i cameraet, og derfor korrigere cameraet for meget af det zoomen gjorde før. Når det så er uoriginale zoom, har det endnu mindre betydning hvilken zoom man vælger.

Jeg har en Tamron zoom til mit Canon, og fotolæren sagde at det var et udmærket produkt, et han selv kunne finde på at købe.

Bare en betraktning fra malmin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-12-09 21:32

Ud fra dit link, ser det jo ud til at du godt ved hvad de opgivede tekniske data dækker.

Det er jo 2 objektiver der ligger tæt på hinanden, så umiddelbart vil det være svært at vælge hvad du lægger mest vægt på.

Jeg tror dog kun at det er hastigheden på fokuseringen, som udløser merprisen for sigmaobjektivet.

Har du ikke mulighed for at finde en forretning der ligger inde med dem så du kan prøve dem inden du køber.

Der er et ordsprog der siger nogle vælger moderen og andre datteren.... Det er svært at sige hvad du vægter mest. Jeg ville vælge efter lysmængde, jævnfør de billeder du har linket til.

vh ben

Kommentar
Fra : mubbur

Dato : 14-12-09 21:33

Hej malmin
Tak for svaret, havad for et Tamron har du det som jeg skriver om her, jeg har et Canon 50D kamera

Kommentar
Fra : mubbur

Dato : 14-12-09 21:38

Hej Ben
Tak for svaret
Ja der er lidt svært men den Tamron er lidt billigere ,og har mere lysmængde , en den sigma , så det er lidt svært at vælge, jeg bor på Færøerne og her har det dem ikke på lager, og det koster ca 1500-2000 mere heroppe så meget told med mere som kommer på
Hilsen Óli

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 14-12-09 22:02

Hej Oli
Jeg har et Canon eos 1000D med en linse 18-55mm. Jeg havde brug for en kraftig zoom, så jeg købte Tamron 18-200mm, så mit ønske om en zoom, er lige det modsatte af dit, da du søger mere vidvinkel.

Den fotolære jeg havde sagde, at vi skulle passe på med at bruge mindre end 18mm, da det ville forvrænge billedet, men det har du helt tjek på.

Det er nogle flotte billeder du har taget. Straks da jeg så dem - uden at læse hvor de var taget, tænkte jeg at det må vær Færøerne, da jeg har været der. Det er en skøn natur, og I er nogle venlige mennesker, der tager godt mod danske turister.

P.S. Min zoom kostede 1495 kr. Surt for jer på Færøerne.

Hilsen malmin

Kommentar
Fra : mubbur

Dato : 14-12-09 22:09

Hej sender en mail til dig

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-12-09 23:59

De to objektiver, er begge widevinkel objektiver, så der er ikke meget zoom i dem, set med et reelt zoom blik.
Tamron vil sikkert kræve en adapterring til tilpasning, og det vil sigma sikkert også.
Det bedste resultat ville være et originalt objektiv, hvor koblingen passer direkte,
Men ellers skal du nok gå efter det der er mest lysstærkt (Tamron), selv om det først er oppe i de større zoom områder, hvor der er mest lystab.
De er begge, ikke særlig velegnet i brg sammen med en blitz, da lysåbningen på blitzen, ikke er så bred, men her kan man så benytte indirekte belysning, med større spredning.

Kommentar
Fra : GramPro

Dato : 15-12-09 04:17

Til en objektiv, som skal bruges til lit af være, ville jeg nok ofre lidt nede også få det som de beskriver med det lille f, lidt længere ned, for hvis du eksempel vil tage nogle billeder inden dørs, er det vigtigt, at du kan få alt det lys med der er muligt.
Også ville jeg også fore lidt penge på et neutaral, et uv og et polarid filter, da det vil give dig en lang række muligheder.

Rigtig mange objektiver kan der spares lidt penge på, hvis man har lidt tid til, at kikke efter dem på nettet.
Jeg køre kun med originale objektiver, da jeg har fået ødelagt en kobling, fotohandler sag det var forde jeg brugte uoriginalt objektivt, og enten strammer de for meget, eller sidder de løst, og slider der ved alt formeget på kamerahusets kobling, og det koster at få sådan en ødelagt.

Kommentar
Fra : mubbur

Dato : 15-12-09 09:57

Hej Severino & GramPro
Tak for jeres svar, ja det er meget man skal tænke på når man skal have noget nyt, nu har jeg ikke det store muligheder at købe på nettet, når jeg bor på Færøerne, der kommer told og div ting oveni og med alle det papirer det forlanger med, ja det med lysstyrken er jo et af det vigtigste syntes jeg også, så må lige tænke mig om hvad for et det bliver , der er nogle stk at vælge i mellem, skal først have det til Jan så ser lige på sagen, so tak skal i alle have for jeres svar, og en rigtig god jul til jer allesammen herpå Kandu
Hilsen Óli

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-12-09 10:18

Ak ja det uvæsen skal altid blande sig!
Hvis du kommer til Danmark, vil du kunne medbringe det uden problemer!
Du kunne jo også aftale med sælger, at det blev tolddeklareret som en reparation eller gave!
Så skule taksterne til de sultne tolderevære anderledes!

Kommentar
Fra : mubbur

Dato : 15-12-09 10:25

Hej Severino
Ja det er ikke nemt at slippe uden om det system
jeg får en at have det med op i Jan, det er man nød til hvis man ikke skal betale for meget, jeg skulle købe en Canon EF 50mm f/1.8 II , her oppe den koster 1250 kr og hos vefafoto 869 kr så det er stor forskel på priserne kan du se .

Hilsen Óli

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 15-12-09 11:18

mubbur - er det ikke rigtigt, at Canon 50D som du har, er et full frame kamera?
Hvis det er tilfældet, skal man passe på, at de objektiver man køber, er beregnet til det.

Hvis du søger inspiration, kan du evt. kigge på denne tyske side:
http://www.fotokoch.de/ som har et righoldigt udvalg, og undertiden også til priser, der kan konkurre med de danske.

Her er f.eks. dit Sigma objektiv http://www.fotokoch.de/fotowelt/Sigma_AF_4-5_6_10-20_DC_HSM_Canon_25209.html?prepage=objektive.html til Eur. 469,- + porto

Og dette er vist dir Tamrom objektiv http://www.fotokoch.de/fotowelt/Tamron_AF_3_5-4_5_10-24_Di_II_LD_ASL_Canon_29055.html?prepage=objektive.html til Eur. 399,- + porto

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-12-09 12:08

Nu skal man lige huske vekselkursen fra €uro til DKr. hvor du skal gange €uro med ca. 7, så er det ikke en besparelse at købe i tyskland.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 15-12-09 12:23

Citat
Nu skal man lige huske vekselkursen fra €uro til DKr. hvor du skal gange €uro med ca. 7, så er det ikke en besparelse at købe i tyskland.

Selvfølgelig skal man huske at omregne - normalt ganger jeg med 7,6.

Hvis man tager de angivne priser og lægger portoudgiften på Eur. 10,- til, er der i disse tifælde fortsat lidt besparelser. Det største problem ved at købe på nettet er, at man ikke kan se/mærke tingene direkte.

Hvis vi omregner priserne fra fotokoch med porto, bliver priserne ca.:
Sigma: kr. 3.650,-
Tamron: kr. 3.110.-
Kontra 4.299,- og 3.499,- og til disse priser, skal der evt. også tillægges forsendelse kr. 85,- og kreditkortgebyr kr. 0 til 134,40

Kommentar
Fra : mubbur

Dato : 15-12-09 14:21

Hej IBM760 & Severino
Tak for jeres svar, midt kamera er ikke et full frame kamera, ja som sagt kan det ikke svare sig for mig at købe det igennem nettet, for meget i afgift og told+ told af forsendelsen en skrue uden ende, jeg får en at købe det hos Vefafoto for mig, so tak skal i have for alle det gode svar
Hilsen Óli

Kommentar
Fra : GramPro

Dato : 15-12-09 16:21

Hej mubbur.
Nu skal jeg da ikke lægge op til snyd, men kunne du ikke have glemt det objektiv hos nogle danske venner?

IBM760. Tak for linket, det er et godt link, hvor jeg kan se, at jeg kan spare mange penge.

Gode jul til jer alle

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 15-12-09 17:56

Hej mubbur!
Bortset fra at dine fotos ser fine ud (jeg ser dem ind imellem i phosee) stejler jeg lidt over dit ønske om at få "det hele med".
Det er oftest slet ikke nødvendigt at få det hele med for at vise noget smukt -selv om det er smukt alt sammen.
Prøv også en gang imellem at gå tæt på eller brug en tele til at vise en detalje, som tit kan sige mere om stedet end "det hele"
En af 70-ernes bedste naturfotografer brugt en 300mm som standardobjektiv - nu husker jeg selvfølgelig ikke lige hans navn, men han lavede bl.a. en lille bog, der hed kulturimperialisme. Måske kan du finde den - worth a try
god fornøjelse
Med al respekt
sønder

Kommentar
Fra : mubbur

Dato : 15-12-09 18:47

Hej med jer tak for svarene, ja det kunne jeg nok godt gøre, men jeg får en at tage den op i Jan, nogle gange pakker det posten op så skal man stå skoleret dernede og forklare en masse det gider jeg ikke , har prøvet det man føler sig som en meget slem fyr

Ja det er noget i det du siger med at man ikke behøver at haver alt med, men heroppe er der nogle steder der er så høje fjelde og det gø det lidt bedre med en af det objektiver vi snakker om her, har ellers EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM
Tamron 18-270 F/3.5-6.3 Di II VC if macro
men ønske mig et mere at lege med

Tak for du kikkede ind til mine billeder, phosee er en god fotoside