/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
scooter batteri
Fra : hotstuff_II
Vist : 1695 gange
50 point
Dato : 14-12-09 15:29

Godt være det er et dumt spørgsmål men skal en scooter bruge batteri til at starte med.? hvis man bruger kickstarter.?

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 14-12-09 15:34

Hej

Nej det skal den ikke, dog vil jeg ikke anbefale at fjerne det, laderegulering og generator kan tage skade

Mvh Finn

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 14-12-09 16:54

Godt spørgsmål faktisk.

Jeg kan sige at for noget tid siden virkede min spændingsregulator ikke og det betød så at batteriet ikke blev opladt.
Når jeg så havde opladt mit batteri med en batterioplader og kørt med batteriet noget tid så begyndte motoren at hakke.

Så kunne jeg slukke forlyset også kunne jeg køre videre.
Efter noget mere tid begyndte den så at hakke igen selvom lyset var slukket.

Så umiddelbart vil jeg tro at CDI boksen fik strømmen fra batteriet og når der så ikke var mere strøm på batteriet så kunne jeg ikke køre mere.

Men altså nu var min spændingsregulator jo istykker.

Jeg hører gerne hvordan det går at køre uden batteri men jeg har ikke lyst til at prøve på min egen scooter hvis der er noget som tager skade.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 14-12-09 17:08

Jeg har kørt lidt uden batteri, og det kan den godt. Men lys m.m. fungerer ikke ordentligt. Hellere et defekt batteri end intet batteri på den. Desuden er det som finnostervig siger; enkelte komponenter kan tage skade af det.

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 27-02-10 19:23

Bremselys, blinklys, hornet evt. digital speedometer. Bliver altid forsynet med jævnstrøm fra batteriet, og vil derfor ikke virke optimalt uden batteri.

Forlys og alm. baglys vil dog på næsten alle scootere være forsynet direkte fra generatoren " spændingsregulator for lys imellem dog..

Der er dog stor forskel på spændings regulatoren og lade regulatoren..
Spændings regulatoren sørger for at dit lys aldrig for mere end 12-12,6V Kan både være jævn og vekselstrøm

Hvorimod et batteri skal oplades med jævnstrøm med en spænding på ca. 14.4V for optimal opladning
hvilket laderegulatoren sørger for..