/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Restaurant Prater Stengade Kbkvn.
Fra : strandløven
Vist : 10658 gange
40 point
Dato : 14-12-09 10:07

Historisk interesse!
Hvornår havde denne restaurant interne røde telefoner på bordene, så man kunne ringe til et andet
bord for at bestille en dans . periode årstal-

Kommentar
Fra : leonard

Dato : 14-12-09 10:19

Indsæt din tekst her Kære Strandløven.

Det dansested du tænker på er nok PRATER i Stengade på Nørrebro. Det var ret popurlært,men desværre blev det revet ned under den ret så voldsomme renovering af Stengadeområdet i 1970´erne. Prater var også det sidste store dansested i København som forsvandt.
Det er ret tragisk at en så stor by som København ikke har nogle store dansesteder.Derfor er det en
fryd for mig at komme til bl.a. Stockholm, o.lign.
Mht. Prater kunne jeg ikke på Google umiddelbart finde årstallet for nedrivningen,men det kan måske findes på Nørrebros Lokalhistorisk Forening.

Vhs. fra Leonard.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-12-09 10:38

I 1968

Citat
1968 kom den første live dating på bane i DK. Mn far opfandt med at sætte telefonerne på bordene, så man kunne ringe til hinanden og bede om en dans i Prater.

Det er så ikke min far

http://ja-jp.facebook.com/group.php?gid=15047323090

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-12-09 14:18

Ja der kom jeg også i mine unge dage.
Og der blev de telefoner flittigt brugt.
Året var 1970 - 1972.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 14-12-09 14:43

I linket bliver Prater omtalt som 'Zigeunerhallen Prater' - det husker jeg ikke at det hed - derimod lå 'Zigeunerhallen' på hjørnet af Fensmarksgade og Jagtvej.

Prater var bare MIT sted, vi var en flok som elskede at komme der og det var ret smart at, når Prater lukkede, så åbnede et morgensted lige ovre på den anden side af Nørrebrogade - der kunne vi så redde morgenkaffen

Suk suk suk

Mvh Dorthe

Kommentar
Fra : strandløven

Dato : 14-12-09 14:58

Kan starttidspunktet for disse teleforners installation præcireres nærmere. Jeg tror det var tidligere
eller husker jeg forkert. Det er vigtigt dag jeg dengang trak min kone, som jeg stadig er glad for, men vi har ikke samme opfsttelse af om telefonerne var der første gang vi mødtes i sept. 1963.
tak for hjælp
Strandløven

Kommentar
Fra : Samsø

Dato : 14-12-09 15:01

Kender godt Prater, men er ikke kommet der.

http://www.jesperdeleuran.dk/Pages/Stengade.html

Derimod på Dødens Pølse, som tidligere hed Danas Have.
Bolero. Et skummelt sted, hvor man først kom, når alle andre steder lukkede.

Spørg evt. her:
http://www.noerrebrolokalhistorie.dk/

Kommentar
Fra : CarmDown

Dato : 14-12-09 15:31

Jeg kom i Huset i Stengade

http://www.folketshus.dk/

Men havde jeg vidst at Pia Skov kom i Prater, så var jeg også kommet dér hen, for at få en svingom med hende.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-12-09 22:08

Citat
Men havde jeg vidst at Pia Skov kom i Prater, så var jeg også kommet dér hen, for at få en svingom med hende.

FED humor

Kommentar
Fra : Jør-n

Dato : 16-12-09 09:22

Var/er du så let eller tung at danse med Pia ?

Jørn

Kommentar
Fra : leonard

Dato : 16-12-09 10:21

En kommentar til "Vil du":

Den danserestaurant du tænker på på hjørnet af Fensmarksgade og Jagtvejen hed "Heidelberg". Den var et yndet sted for pigerne på Husassistenternes Fagskole,som lå lige overfor (bygningen eksistere endnu - men det gør bygningen,hvor Heidelberg lå ikke. Den blev på et tidspunkt til posthus).
En af mine mostrer var leder af børneafdelinge på Husass.Fagskole og hun var ikke glad for,at pigerne gik i Heidelberg.

Vhs. fra Leonard.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-12-09 13:30

Øh hmm - er der nogen der ved hvilket nummer hende den labre rødhårede har, altså hende ovre på den anden balkonside.

Ps. Hvem synger nu i stedet for Gustav Winkler.

Kommentar
Fra : Jør-n

Dato : 23-12-09 06:17

Hej strandløve - Skal du ikke give f.eks Pia points eller hvad ?