/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Router til mit bredbånd ?
Fra : cccf
Vist : 465 gange
100 point
Dato : 11-12-09 09:43

Jeg har TDC SpeedStreamer, 20mb hastighed
har købt D-Link 8ports gigabit switch
Skal købe Router som passer til. (Det behøver ikke være trådløst)
Jeg har set på "Zyxel Zywall 2 plus."
Er det en god løsning.??

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-12-09 09:47

Øhh men hvad vil du bruge både en switch og en router til. Har du så mange der skal dele forbindelse

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-12-09 09:53

Zyxel Zywall 2 plus er ellers en meget fin router, men hvad skal den bruges til. Skal du have VPN og backup o.lign for den er spækket med mange finesser. Tror den vil køre meget dint samme med Dlink

http://www.getmore.dk/specifikationer-zyxel-zywall-2-plus/firewall-til-Netv%c3%a6rk/91-009-029001b_11271010_ps.html

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-12-09 09:54

Du har næppe noget at bruge en router til.

Jeg kender godt nok ikke speedstreamreren , men der er vel nat funktioner i den. Mere har du ikke brug for

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-12-09 11:20

SpeedStreamer - er da vist en router som kan styre det du vil.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-12-09 11:27

Speedstreemer er et adsl modem. Findes i flere varianter 4100, 5100, 5880 m.m. og udlevers af TDC

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-12-09 11:36

Ok - men et af dem står som også, at være en router.
http://download.tdconline.dk/pub/tdc/privat/internet/bredbaand/pdf/GS%202934%20Speedstr%205880.pdf
Så det kommer jo an på hvilken model cccf har.

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 11-12-09 11:57

Jeg har speedStreamer 4100. og den står der altså ikke router på,der står
"ethernet ADSL modem"
Systemet skal kunne klare 8 tilslutninger.

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 11-12-09 12:07

Det er bare signalet fra TDC som routeren skal fordele ud på en Switch med 8 porte.
Så det kan godt være jeg med denne router køber mere end jeg har brug for.?
Men hvad for en router er så god nok til mig.
Hvad der er sparet er jo som bekendt tjent.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-12-09 13:04

Grunden til at du skal have en router, er at du nok kun har en eller to IP-adresser fra ISP. Som nævnt mange gange tidligere her på KANDU, så kan du kun have en forbindelse direkte på en IP-adresse, og det er her at routeren kommer ind i billedet; da den så laver et lokalt netværk hjemme hos dig selv. Her vil routeren så styre din trafik over Gatwayen og ud på nettet, så resourcerne bliver fordelt efter behov.

De fleste routere har normalt 4 LAN porte, og det er ikke altid nok for os der har ladet os friste af en masse isenkram. Jeg har selv 15 lokale IP-adresser i aktivitet til daglig.

Hvis den switch du nævner, er en rigtig switch (folk blander ofte tingene sammen), så kan den anbringes der hvor du ska have den største deling af netværket. Det kan være på en anden etage. Så skal du kun have ét fremføringskabel mellen routerens LAN port og switchens UP-ink port.
Så vil du stadig have 3 porte ledig i routeren og en lang stripe i switchen.

Det vil ikke være noget problem at få til at virke, da routeren sagtens kan styre alle porte, og fordele alle resourcer, selv via det ene kabel til switchen.

Switchen er det man kalder en inteligent HUB, men kan dog ikke selv fordele trafikken over en enkelt udgående IP-adresse. Derfor skal routeren indskydes i forbindelsen.

Hvis du har flere spørgsmål, så kom bare med dem! - Vi er her for det samme!

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 11-12-09 16:29

Den jeg har købt hedder "D-Link 8ports gigabit switch" Det går jeg ud fra er, hvad du mener med en rigtig switch. Det er der jeg tilslutter mine 8 kabler fra mine komputere.
Derfra et kabel til Routeren, og fra rouderen igen et kabel til TDC SpeedStreamer.
Dette er vel den rigtige tilslutning.?
Så skal jeg bare købe en Router der har et stabilt signal, og der er vel også noget med hvor meget den kan trække ad gangen eller hvad ??

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 11-12-09 16:53

De fleste routere kan klare et par hundrede forskellige comp.
Alm. routere deler bredbåndet mellem dem som er på "lige nu" så er der mange vil hastigheden falde. I vores netværk er der 7 comp. tilsluttet og det er kun ved download af større ting at det kan mærkes, på vores 2 Mbit linie.
Efterhånden findes der kun routere med indbygget trådløs - men det kan jo kobles fra så der kun er adgang gennem kabel.
Har du fælles ting kørende med på routeren, er det en god ting at tildele lokal IP til de faste apparater.

Nu har du en Dlink og derfor kan du bare købe evt. en Dlink
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=398672&q=dlink+router&sp=

Men inden du køber skal vi lige være sikker på at denne model også kan kobles fra det trådløse.

Der findes også mange andre routere, og Dlink er bare en af dem.

Godkendelse af svar
Fra : cccf

Dato : 11-12-09 17:46

Tak for svaret Eyvind.