/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
Leveår ??
Fra : KaVADK
Vist : 548 gange
50 point
Dato : 01-11-01 10:22

Hvornår er man 25 år eller derunder.

Er det når man fylder 25 år (altså 25 år eller når man fylder 26 år leveår).

Det er en tvist med et forsikringsselskab.

Mvh. KaVADK/Karsten

Kommentar
Fra : gandalf

Dato : 01-11-01 10:30

Det er du når du er fra 0 år til 25 år 364 dage.

Kommentar
Fra : gandalf

Dato : 01-11-01 10:38

Jeg trækker lige mit sidste indlæg til mig igen.

Nu havde vi lige en store diskution herinde på mit arbejde om det. Når du fylder 25 år + 1 sekund, så har du levet i over 25 år, fordi du starter som 0 år.
Så du er under eller lige med 25 år så længe du ikke er fyldt 25 endnu.

Gandalf

Kommentar
Fra : deurell

Dato : 01-11-01 10:59

gandalf- Dit første svar er da rigtigt.
Jeg ved godt at man ikke er 25 år i en tid men kun på et tidspunkt. Men jeg er altså 23 lige nu selv om jeg havde fødselsdag i maj. Så ved jeg ikke om du er xx år xx dage xx sekunder og om du har tænkt dig at regne det ud hver gang.
Og jeg kan sige så meget som at når man er 25 år og 364 dage så er man IKKE 26 endnu. Og hvis man ikke er 26 år endnu men man er over 25 år, så kalder man det at være 25.
Altså når man er 0 år og derunder er man født.
Hele historion handler om at man ikke regner alder ud i dage eller sekunder, men at man gør det i år.
Det er derfor vi fejrer fødselsdage og ikke fødselsuge eller fødselsminut.

Get it?

Hilsen Deurell

Kommentar
Fra : KaVADK

Dato : 01-11-01 11:03

Til hjr

Du siger indtil det 26 år,
men hvad så med det år der er gået, så er der gået over 25 år, jeg må tro at det er gandalf der har ret, men hvem ved ??.

Mvh.KaVA/Karsten

Kommentar
Fra : KaVADK

Dato : 01-11-01 11:10

Jeg kan godt se at det er et specifikt spørgsmål men det drejer sig om et erstatningsbeløb som fordikringen vilæ forsøge at komme bort fra, derfor forsøger jeg at få nogle meninger igennem denne vej.

Mvh, KaVA/Karsten

Kommentar
Fra : KaVADK

Dato : 01-11-01 11:22

Undskyld mine stavefejl

Mvh.KaVA/Karsten

Kommentar
Fra : hjr

Dato : 01-11-01 11:50

hej

jeg mener når man er fyldt 25 så er man 25 indtil man fylder 26 andet kan det da ikk være

hjr

Kommentar
Fra : gandalf

Dato : 01-11-01 12:00

Det er desværre et spørgsmål om hvor man står, i forhold til forsikringsselskabet tror jeg de tæller hele år. Altså du er 25 år gammel indtil du fylder 26 år.
Hvis de har sat en regel op som bare hedder "fra over 25 år", så skal du tage kampen op. Ellers skulle de have skrevet "Fra over Dit 25 leveår".

Skal du bevise du er over 25? For så kan den godt gå i landsretten.

Gandalf

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 50 point
Dato : 01-11-01 12:14

Lad os sige,et barn bliver født idag den 1-11-2001,så må barnet da være et år den 1-11-2002-kl 0.0-01,så har barnet da levet et helt år ikke?
hvornår er barnet så under et år,ja det må da være fra den 1-11-2001 til 1-11-2002.
MVH Brian

Kommentar
Fra : deurell

Dato : 01-11-01 13:14

25 år = Hvis man har levet i 25 år så er man 25 år og det er man indtil man får en ny alder og det gør man KUN en gang om året, for man regner alder ud i år.

Eller derunder = alle de aldre man har haft før man når den alder der er givet som udgangspunkt (i dette tilfælde 25 år).

Hvis et forsikringsselskab mener at man skal regne alder ud ved at bruge andet end år må de være helt fra forstanden, og så skulle de i øvrigt have skrevet "25 år o dage o min. o sek. og derunder".