/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Adgang ved fremleje.
Fra : zastrows
Vist : 290 gange
20 point
Dato : 09-12-09 18:40

Mit spørgsmål går på, om jeg har adgang til min lejlighed, hvor jeg har fremlejet to af værelserne samt køkken og bad til en anden person.
Vedkommende påstår, at jeg juridisk ingen ret har til at få adgang, og vil nådigst give mig lov til det, hvis hun har en bisidder(?), men i og med hun kun lejer de to rum (det 3. er anvendt til mine ejendele) - må jeg da kunne komme ind og hente nogle ting.
Det skal siges, at hun nok meget henviser til det juridiske, fordi hun har været meget sløv med hensyn til at overholde sine forpligtelser m.h.t. huslejeindbetaling, der på 8 måneder har været for sent indbetalt 5 gange - heraf har hun nogle gange kun indbetalt det halve beløb eller herunder, som dog så efterfølgende er bragt i orden. (Det er åbenbart umuligt at sige hende op).
Jeg er hjemme på besøg under mit grækenlandsophold, der vil vare indtil august, hvor hun skal fraflytte - og jeg har brug for at få adgang til min lejlighed.
Jeg har selvfølgelig selv nøgle til lejligheden, men vil jo ikke gøre noget ulovligt, ved selv at gå ind - såfremt det ER ulovligt.
Har nogen af jer henvisninger til § eller love omkring dette (adgang til min lejlighed) - vil jeg være meget glad for at modtage dem.
Mange hilsner
Kirsten

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-12-09 18:49

Hvis du har udlejet 2 værelser med adgang til køkken og bad har du naturligvis adgang dit værelse samt køkken og bad.

Hvis du har fremlejet selve lejligheden med begrænsning til det 3. værelse kan der opstå tvivl, om din ret til adgang.

En advokat vil kunne råde dig når han ser jeres kontrakt.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 09-12-09 18:49

Du har adgang sålænge du kun har fremlejet dele af lejemålet.

Se i øvrigt lejelovens paragraf 54

§ 54. Udlejeren eller dennes stedfortræder har ret til at få eller skaffe sig adgang til det lejede, når forholdene kræver det.

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 10-12-09 00:22

Du har adgang - du har jo et rum der. Havde du nu udlejet rummet til en andene person, var han jo ikke lukket ude af sit lejemål.

Du kan i øvrigt ALTID opsige en lejer, der ikke betaler til tiden. Der er lidt formalia, der skal være på plads, men du kan sende et påkrav - søg det på google for at få hjælp.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-12-09 22:02

Problemet ved den for sent indbetalte leje, er at der tilsyneladende ikke skriftligt er gjort indsigelse tidligere, dermed opstår der præcedens for at det er acceptabelt at at betale for sent, og så kan det ikke efterfølgende anvendes som opsigelsesgrund

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 11-12-09 19:48

Det kræver at der "altid" accepteres for sent indbetalt leje, og at det gentager sig i årevis. At det står på nogle få måneder danner ikke præcedens.