/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kørsel i Norge.
Fra : bpedersen
Vist : 2714 gange
100 point
Dato : 08-12-09 19:38

Hej..

Jeg skal til norge her i uge 52 for at stå på ski.

Vi køre til Gaustablikke. Er der nogen der ved hvordan vejene er der oppe på denne tid.
Er det store veje jeg skal køre på?
Jeg har vinterdæk plus snekæder med?

Skal jeg gøre noget specielt med bilen inden jeg køre hjemme fra (køre octavia 1,9 tdi Pd)

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 08-12-09 19:56

Du skal seriøst vinterklargøre din Bil :

1) smøre (IKKE sprøjte !) alle dørgummilister med silikone - bedst fra en lille flaske med pensel i låget.
2) tøm og rens bilens sprinklervæske beholdere, og efterfyld KUN med sprinkler væske mærket til -21grdr
3) afmonter batteriklemmerne og puds både poler og klemmer indvendigt, til skinnende rent metal
Samle tørt, ikke for hårdt, da klemmerne nemt kan knække.
4) når det er samlet, så pensle klemmerne over med et tyndt lag fedt eller vaseline
5) smør alle dørlåse med vinter smøre OLIE, ikke optønings spray.
6) efterse sprinkler dyser
7) efterse viskerblade
8) efterse alle lygter og læg en nødpakke med pærer der passer til lige præcis din model i handskerummet. Evt sammen med det obligatoriske nødsæt med trafikveste til alle.

Læg nogle gode gammeldags "bil" (filt) tæpper over sæderne, så der altid er ekstra varme at hente lige ved hånden, hvis I bliver opholdt et sted.

Når du kommer til Norge, så hold et skarpt øje med hvordan de lokale kører, og brug præcis samme kørselsmønster.
Brug kun snekæder, når du kan se andre lokale nordmænd gør det.
Lad for guds skyld være med at være "STOR" dansker der har forstand på alt på vejene.

God tur !

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 08-12-09 20:10

Tjek også din kølevæske,at den holder mindst -30 grader.
Vejene plejer at være snefrie, men hvis du får snevejr så kan det blive glat.Tvivler på at du trænger snekæder,men det er godt og have med.
alimak

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 08-12-09 20:22

Okay. Ved i om det er store veje, eller mange små bjergveje som man køre på for at komme til gaustablikk.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 08-12-09 20:53

http://maps.google.dk/

Med musens scroll hjul kører du op ned i zoom.
Hold venstra (normal) knappen ned på musen og flyt fokus på kortet.
Når du har det mistænkte område af Norge i fokus, indtaster du gaustablikk i søgefeltet.

Leg lidt med det.
Du kan også få vist en rute

Accepteret svar
Fra : sottmann

Modtaget 50 point
Dato : 08-12-09 21:29

Gøre bilen vinterklar som Beestone beskriver er en rigtig go ide.
med gode vinterdæk er der normalt ingen problemer med at komme frem,

men pas på foto/fartfælder både både automatiske og manuelle dag og nat
det koster kassen og kan nemt ødelægge feriehumøret.

God tur.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-12-09 21:38

og husk så lige, at der er højre-vigepligt i norge. det er der alt for mange der glemmer g det giver mange buler.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-12-09 03:22

Regn med at der er fast sne på vejene evt ed grus. Man salter ikke på de mindre veje.

Med gode vinterdæk og afpasset fart kører man godt og sikkert.
Det farligste er tøvejr , hvor der kan komme til at stå vand ovenpå sammenkørt sne /is. Så bliver det glat.
Men vigtigst er det at regne med god tid og langsom kørsel.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 09-12-09 14:56

Du har ikke noget at frygte. alm. kølervæske og spylervæske holder rigeligt. det er jo sydnorge du skal til. det er først fra ca midt januar og til og med febuar at det rigtig fryser. Desuden er det den mildeste vinter i Norge i over 10 år.
Alm vinterdæk er ok, men snekæder er en god ting at have når du kommer på fjeldet. men du får med 99,99% ikke brug for dem. nordmændene elsker at rydde sne og gør det i døgndrift så hvad vejene angår er der ingen problemer.De små bondeveje er lukket om vinteren for det er håbløst at rydde dem, nogle småveje på telemark er lukket 5mdr om året.
bare følg trafikken, de kører ret langsomt efter danske øjne, så beregn et par ekstra timer til den tur du skal ud på. Det er alm landevej du skal køre hele vejen hvis du altså kommer med færgen til Larvik, hvilket jeg formoder du gør.
Tag Superspeed2 fra Hirtshals og køb for guds skyld "VIP" plads, det koster 100kr ekstra pr prs. dejlige flysæder med fjernsyn(tegnefilm til ungerne), fri kaffe,aviser,sodavand, kiks,frugt,osv.
Ang fotofælder så er der en del rundt Larvik og bliver du blitzet med feks 58kmt i 50 zone koster det et par tusind. men hvis vejen er dækket af sne sker der ikke noget ved at blive blitzet, for der er malet nogle hvide striber på asfalten som kameret er caliberet efter, og er de ikke synlige på billedet, får du ingen bøde. Og de er netop ikke synlige når vejen er dækket af sne!.
Ellers så tag godt med mad med, for det er hundedyrt.
Rugbrød(hvis du ellers kan finde det) 38kr, smør 20kr, en pakke hamburgerryg 38kr, en halv liter juleøl 26kr, en liter letmælk 13kr, en billig rødvin 90kr, en flaske gammel dansk 308kr, osv.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 10-12-09 00:49

Jeg har boet her i 3 år og kender en del til forholdene, og priserne til dels, så bare spørg løs, jeg er her omkring hverdag.
webgun.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 15-12-09 02:14

Var på vinmolopolet i dag, en 1ltr gammel dansk 430nkr

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 15-12-09 04:28

Hvad koster 95 oktan benzin ?
(blyfri selvfølgelig)

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 25-12-09 23:49

det ligger rundt 12 nkr literen.. så tank i dk og spar 10%.

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 30-12-09 11:30

Tak for svarene. Jeg har været i Norge (gaustablikk).
Jeg fik brug for snekæder op til skisportssteder (10-15 km)
Springlervæske står allerede af ve -15. (det var -20 da vi kørte der op og -25 da vi kørte hjem)
Bilen kunne desværre ikke starte da vi skulle hjem, men med lidt hjælp fra en traktor fik vi den startede. Men ved -25 er batteriet jo heller ikke på toppen, det er kun 1 år gammelt.

På vej der op mødte vi 2 nordmænd som var ved at trække en båd op genemen nårge til Bergen. De var kørt i grøften med både bil og båd.

Vi havde en super tur.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 31-12-09 05:37

Fedt, det havde jeg også men jeg var ikke så langt oppe på fellet.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : bpedersen

Dato : 20-02-10 19:21

Tak for svaret sottmann.