/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
renheds test af gips
Fra : gator
Vist : 369 gange
20 point
Dato : 08-12-09 14:48

er der nogen der ved hvordan man tester knust gips (CaSO4·2H2O.)
test materialet fremkommer på følgende måde man rykker en gammel gipsvæg ned knusser det hele sotere derefter papir metal og træ fra men der vil så være en lille procentdel papir fiber og maling og tapet der bliver soteret med ud i gips pulveret
nu vil jeg så godt finde ud hvor mange procent af gips pulveret der er gips

resultat eks. 95% gips og 5% andet affald
hvad de 5% andet affald er,er ikke vigtigt
det vigtige tal er de 95% gips

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 08-12-09 15:34

Du vejer det bare.

Gips vejer 1000kg pr. Ton

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 08-12-09 15:43

Prøv og skriv til Fabrikken Gyproc i Kalundborg. Måske vil de fortælle det

http://www.gyproc.dk/kontakt/kontakt+teknisk+service

Kommentar
Fra : gator

Dato : 08-12-09 15:44

ja hvad skal man sige til det svar
jo du tænker nok på massefylde men det vil kræve at man tager precist 1 M3 og så veje det men så er der bare lige et problem med fugt procenten

og så lige et tillæg til dit svar
rigtig gips vejer 1000kg pr tons
men viste du at dun osse vejer 1000kg pr tons

Kommentar
Fra : gator

Dato : 08-12-09 15:57

smokei ja jeg har været i kontakt med dem men de er ikke meget for at svare tror osse det kræver at man er lidt mere ned bare den lille kemiker jeg har lidt på fornemelsen at man er nød til at aliere sig med en kemiker

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 08-12-09 16:06

Hvad er formålet med at vide hvor rent gipsen er?

Jeg mener, hvis der er nogen der skal vide det (her tænker jeg straks affaldshåndtering/deponering/genbrug og videre i det spor), så må de sgu da selv i det mindste kunne henvise til en egnet testmetode og fortælle om deres krav til renhedskriterier. Med andre ord: Send aben retur!

Der er vel grænser for hvor meget man kan myre rundt i specifikationer, for at kunne beslutte sig for om folk må hælde et læs i containeren til "byggeaffald, diverse, ikke brændbart".

Kommentar
Fra : gator

Dato : 08-12-09 16:30

rubjon
sende aben return som du siger ja kunne man jo røve men er nok ikke den bedste løsning
da hele planen er at soter det således at det kan genbruges
så hvis jeg vil gøre mig forhåbninger om at kune bruge system er jeg nok nød til at kunne dokumenter renheds kvaliteten af slut productet