/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
statsgæld
Fra : the0
Vist : 742 gange
20 point
Dato : 08-12-09 08:28

Er der nogle der kan fortælle mig fordele og ulemper ved statsgæld?
Hvordan kan en finaspolitisk genopretning gennemføres?

Kommentar
Fra : takker

Dato : 08-12-09 10:53

Der findes flere gode lektie sider hvor man kan hjælpe hinanden - jeg vil anbefalde dif sådan en

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 08-12-09 11:03

Puha
Det var ellers et svært spørgsmål....
Og svaret er slet ikke så enkelt. Det er et kæmpe emne og er meget debateret inden for nationaløkonomi.
Hvis man ser på det isoleret set, så er gæld jo dårligt, da man efterfølgende jo skal smide penge efter renter og afdrag. Og renterne er jo penge lige ud af lommen, som man i bund og grund ikke får noget for. Men hvis man isteder låner penge til fx. såsæd til sin bondegård, kan man jo efterfølgende tjene penge på afgrøderne. De penge kan man så bruge til at afvikle gælden med...
Så ser man det ud fra en nationaløkonomisk betragtning, så er det ikke helt så sort og hvidt. For at sikre vækst i samfundet, skal der kapital til. Spørgsmålet er så, hvordan denne vækst skal finansieres og stimuleres. Via eksisterende budget? via øget skatter? eller via lånoptagning?
Generelt kan man sige, at effekten eller afkastet fra lånfinansieret vækststimulering skal være større end lånomkostningerne. Beregning af denne effekt eller afkast, er hvor det bliver rigtig komplekst.
Der er rigtig mange faktorer som spiller ind her. Er lånet finansieret via den private sektor (ex. statsobligationer) trækker man jo penge ud af samfundet, for så at sprøjte dem tilbage igen med risiko for overophedning, inflation og stagnation i væksten. Er gælden finansieret via udlandet, kan det have indflydelse på valutabalance og valuterkurserne, som igen kan have indflydelse på import og eksport samt gældens størrelse. Og hvordan beregner man denne "effekt"? Beregnes effekten ud fra pengestrøm eller som øget velstand eller velfærd i form af fx. skoler og hospitaler?
Bliver gælden for stor, kan den positive effekt jo blive ædt op af renter og afbetaling. Samtidig kan effekten af lånet dog blive så stor, at lånomkostningerne bliver marginale i forhold til udbyttet.
Som tommelfinger regel, kan man sige at lån er godt, så længe der er klare indikationer for et væstpotentiale i samfunder - altså at der produceres under niveau i en sund økonomi. Hvorimod lån er dårligt, hvis økonomien er ved at blive overophedet.....
osv osv osv

mht politisk genopretning, så er det jo et politisk spørgsmål og hver politisk parti har jo deres holdning til denne genopretningsstrategi og hvor fokus skal sættes ind. - Sundhed, jobs, uddannelse, den private sektor, skattelettelser, offentlige investeringer, bankpakke etc.

mvh
Thomas