/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Luft i vandrør
Fra : hansen80
Vist : 5671 gange
40 point
Dato : 07-12-09 19:29

Jeg har et problem med, at der er luft i varmerørene i brugsvandet. Når det har kørt et stykke tid, er der ikke luft i systemet, men lukker man for vandet og tænder lige bagefter er der luft igen.
Syntes ikke vandkedlen taber vandet, og vanduret står også stille.
Det kan være lidt lysbrunt en gang imellem.
Vandet bliver opvarmet med oliefyr..

mvh
Mads

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-12-09 19:32

Hvor højt står temperaturen på det varme vand.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 07-12-09 20:32

Har du skjulte eller synlige rør, der kan være en brist i disse.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-12-09 20:48

så har du stillet din varmtvandstemperatur så højt, at den opløste luft bliver drevet ud. Hvis du bor et sted med kalk i vandet (de fleste steder i DK), vil din vandvarmer kalke til lynhurtigt. Hvis du vil undgå problemet, skal du nok ned under 60 - 55 grader fot at undgå problemet. Er det vand fra egen brønd, eller er det fra offentligt vandværk?
mvh
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-12-09 02:05

Der kan være flere årsager. Den værste er at din varmvandsbeholder er gennemtæret så kedelvand og brugsvand blandes. Hvis du har trykekpansionssystem, vil vandet i kedelsystemet være fyldt, så du ikke opdager det på den måde. Da kontraventilen i brugsvandstilgangen formentlig sidderfast (det plejer de) kan kedelvandet endda blandes med det kolde drikkevand.
Ret usundt.

Kommentar
Fra : hansen80

Dato : 08-12-09 09:01

Tak for hurtig hjælp

Eyvind: Det står på ca. 80 grader
stig54: Det er skjulte rør vi har i huset
pbp_et: Vi får vand fra et vandværk.
transor: Vi har et tryk på ca. 1,5 bar. For højt/lavt?

Men som jeg kan forstå skal jeg prøve at skrue ned for varmen til ca. 60 grader.
Hvor lang tid skal man give det, før man skal sige at det ikke var det?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-12-09 09:14

80 grader varmt brugsvand er alt for højt.
80 grader til radiatorerne er også for højt.
Med et tryk på 1,5 bar på varmeanlæget er der ikke forbinnelse mellem keddelvand og brugsvand da brugsvandet almindeligvis har et tryk på ca. 2,5 - 4 bar.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-12-09 09:16

Tjah - du skal vel prøve at bruge vand, til det ud af hanen er 55 grader. Så burde problemet være løst