/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Skævt skærebræt
Fra : marhel
Vist : 8784 gange
100 point
Dato : 06-12-09 16:36

Jeg har et pænt dyrt skærebræt fra Trip Trap som desværre et gået hen og er blevet ret skævt.

Har jeg nogen mulighed for at rette det ud igen?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-12-09 16:38

du kan måske sætte det under pres eller i spænd. Eneste ulempe er at det let kan gå op i limingerne. Men som det er nu kan du jo ikke bruge det

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-12-09 16:42

Citat
du kan måske sætte det under pres eller i spænd.

Nemlig...men du skal sørge for det er gennemvædet med vand først.
Der er jo sket det at du "kun" har vasket det af på den ene side du har brugt og så slår det sig.
Husk altid at vaske af på begge sider så brættet bliver vådt over det hele. Så sker det ikke igen.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 06-12-09 16:44

Du skal ha`fat i en "rigtig" træmand,der er noget med at fugtighed (på den rigtige side) og udtørring kan få træet til at slå sig "tilbage igen".

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 06-12-09 16:47

OK Pia du var hurtigst,så`n er det når man betjener sig af etfingersystemet

Kommentar
Fra : marhel

Dato : 06-12-09 16:49

Jeg kan godt bruge det, men der er sgu lidt ærgeligt at det ligger og vipper lidt - især prisen taget i betragtning.
Ja, det er nemlig min egen fejl - jeg har kun vasket det på den ene side..

Mon det vil kunne rette sig tilbage hvis jeg en overgang kun vasker det på den anden side :)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 06-12-09 16:49

I gamle dage da man lavede træskibe kom man brædderne i en svedekasse. Dvs. træet blev dampet og fugten krøb ind i det og det var muligt at opspænde træet i den facon som man ønskede og så fiksere det i den stilling indtil det var tørt igen

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 110 point
Dato : 06-12-09 17:03

Det er en god ide at prøve med vand på den anden sige. Men du kan blot ligge det i vand i en rum tid og efterfølgende lægge det i press

Godkendelse af svar
Fra : marhel

Dato : 06-12-09 17:06

Tak for svaret Fijala, det vil jeg prøve..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-12-09 17:45

Du skal ikke ligge i vand, men lægge brædtet i vand.
Dansk er for svært for jyder.

Hvis du kun væder brædtet på den side hvor det er hult , vil det formentlig rette sig op, uden at du behøver at sætte det ui spænd.