/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
System battery voltage
Fra : Buyun
Vist : 2552 gange
80 point
Dato : 03-12-09 20:58

Hvad er et system battery voltage på en pc. Når jeg starter den er første besked : 'Alert! System battery voltage is low. Strike key F1 to continue'. Hvad kan jeg gøre ?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 03-12-09 21:00

Batteriet på bundkortet skal skiftes.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-12-09 21:04

Der sidder et lille rundt batteri på bundkortet, det bruges til at holde dato og ur korrekt indstillet. Det batteri skal skiftes.. Du kan godt gøre det selv hvis du ved hvordan du kommer ind til det.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 04-12-09 08:55

kvinder taler ikke mere end mænd.

De bruger bare flere ord.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-12-09 10:07

Batteriet skal skiftes ret snart.

Hvad er det for en computer du har - bærbar eller stationær.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 04-12-09 10:24

du behøver ikke at skifte batteri.

Brug bare F1 ved opstart, det gjorde jeg i flere år med en gammel pc.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-12-09 10:34

Ved batterisvigt over længere tid vil nogle af opstartsinformationerne tabes.
Så jeg vil absolut anbefale batteriskift.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 04-12-09 10:40

jo Eyvind du får ret.

Men man kan jo skrue i BIOS

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-12-09 11:19

brorteil

Du er skvadderhoved.

Og Eyvind har ret.
Hvis barreriet bliver helt fladt så skal man indstille dato og klokkeslet hver gang man starter op.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 04-12-09 11:24

i lige måde skvadderkælling.

en pc kører udmærket uden dato og klokke i hjørnet.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-12-09 13:21

Ja du snakker som du har forstand til.

Kommentar
Fra : Buyun

Dato : 05-12-09 12:19

Hej guys ... tak for de hurtige svar også dem jeg ikke kan bruge. Det sikreste er at skifte batteri på bundkort, kan jeg forstå. Men det kan og tør jeg ikke. Har en lidt ældre Dell stationær og da mit cd drev er gået sig en tur, er det vel bedst at skifte hardisken ?? .Personligt: Er en lidt ældre kone, der godt nok selv kan installere en masse software, film , musik og den slags, men at røre pc indvendig er ikke mig. Så det skal I ikke bede mig om. Jeg skal nok komme igen med flere spørgsmål. Tak.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-12-09 12:48

Hej guys ... tak for de hurtige svar også dem jeg ikke kan bruge. Det sikreste er at skifte batteri på bundkort, kan jeg forstå.
>>>>Ja og det er rimeligt nemt
Når sidepladen på venstre side (set forfra) er taget af, kan man se batteriet på lang afstand. Batteriet ligner en 2 krone, og er lige til at vippe ud.
Batteriet hedder CR 2032 og kan købes over alt - Aldi / Netto / tiger / Føtex

mit cd drev er gået sig en tur, er det vel bedst at skifte hardisken ?? .
>>>>Dit CD drev har ikke så meget med harddisken at gøre.

Personligt: Er en lidt ældre kone, der godt nok selv kan installere en masse software, film , musik og den slags, men at røre pc indvendig er ikke mig. Så det skal I ikke bede mig om. Jeg skal nok komme igen med flere spørgsmål. Tak.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-12-09 13:57

Hej, Buyun. Velkommen til!

Jeg er selv en gammel kone på 61. Og jeg får masser af hjælp fra Kandu når jeg skal overskride mine grænser for hvad jeg tør og hvad jeg ikke tør med min computer.

Følg Eyvinds anvisning. Den blev lidt rodet fordi han forsøgte at sætte citater ind. Men her er den igen:

Citat
Ja og det er rimeligt nemt
Når sidepladen på venstre side (set forfra) er taget af, kan man se batteriet på lang afstand. Batteriet ligner en 2 krone, og er lige til at vippe ud.
Batteriet hedder CR 2032 og kan købes over alt - Aldi / Netto / tiger / Føtex

Eyvind er vant til at "skære ud i pap", når han hjælper MIG..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-12-09 14:25

Når ældre koner siger skifte harddisken, mener de formentlig hele centralenheden . Kabinettet med alt hvad der er idet kalder de ofte for harddisken.

De køber også ny bil, når der er gået en pære i lygten.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-12-09 14:39

Tak Birgitta

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 05-12-09 15:09

Citat
Når ældre koner siger skifte harddisken, mener de formentlig hele centralenheden . Kabinettet med alt hvad der er idet kalder de ofte for harddisken.

De køber også ny bil, når der er gået en pære i lygten.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-12-09 16:22

transor, du har stort set ret..

Og jeg må indrømme, at jeg er mere tilbøjelig til at skifte "hele harddisken" end at skifte nogle af indvoldene..

Hvis én ting begynder at sætte ud, så varer det nok ikke så længe før der er andet, der strejker.
Det har jeg ikke rigtig sind og nerver til.

Min compus skal bare fungere.. Ellers er det UD
Jeg er blevet ret god til at KØBE computer.

Men altså... et batteri?? det... skulle det nok kunne betale sig at skifte.

--Dog tror jeg, at Buyuns compus KAN være så gammel så det måske snart er tid til en ny...
Jeg har da aldrig oplevet, at et batteri er brugt op i mine computere...

---Hvorfor laver man dem ikke bare automatisk genopladelige??

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-12-09 21:25

Hold fast i sæderne, her hvor jeg bor hjælper vi ældre med deres PC, og der er stadig nogle der kører med Win 95. Og urgamle computere. Og som ikke vil på internettet for det tør de ikke. De lægger kabale og det er det.

Kommentar
Fra : Buyun

Dato : 06-12-09 17:33

Hej ... tror nu godt jeg tør skifte batteriet. Hvor længe holder de ? Har aldrig hørt andre med det problem. Og transor, grinede lidt at det du skrev, gælder bare ikke mig, men tænkte på cd drevet der er gået sig en tur og alt det jeg har downloaded og så batteriet, kunne måske gøre den lidt sløv.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-12-09 19:25

Computeren skal slukkes og stikket tages ud.

Sidepladen på venstre side (set forfra) tages bagud og væk ved at skrue 2 skruer ud bagpå.

Her er et batteri som du måske har siddende i din computer.
Du kan tydelig se batteriet som ligner en ny tokrone.
Der sidder en fjeder og holder batteriet fast, og den fjeder skal skubbes væk fra batteriet som så hopper op. Det nye batteri CR 2032 skal klikkes ned på plads, og du er kørende igen.

Computeren må helst ikke være uden det lille batteri i mere en 10-15 min.

Batteriklemmen kan skubbes væk med halvdelen af en tøjklemme (ikke en skruetrækker)

http://peecee.dk/upload/view/208613/full

Er du i tvivl så spørg endelig.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-12-09 23:21

Computere er forskellige
Det er ikke alle, som bruger lige det batteri, og det er ikke alle hvor det er venste sideplade, som skal af.
Batterierne holder normalt 5 til 10 år. Men der er ind imellem dårlige batterier, som går hurtiger.

Hvis computeren er mere end ca 15 år kan det være der skal teknikkerhjælp til at skifte det, idet de dengang ofte var loddet fast.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-12-09 14:29

Transor ser ud til at have fod på det - og hjælper dig nok resten af vejen......................
Jeg gider nemlig ikke diskutere med transor hver gang.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-12-09 20:52

Jamen Eyvind, hvor er du dog fornuftig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-12-09 20:58

Fornuftig - næ bare lidt irriteret over transor, som prøver at genere spørgeren, for han ved nemlig godt, at det er noget vrøvl han kommer med næsten hver gang.

Kommentar
Fra : Buyun

Dato : 07-12-09 21:24

Hej Eyvind, tak for det gode råd, min Dell er 4år gammel og jeg kan komme til fra venstre side. Behøver du diskutere med Transor ??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-12-09 09:18

Ok nej nej - blev bare lidt irriteret.
Jeg er klar igen.