/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
ejerbolig
Fra : østerled
Vist : 569 gange
20 point
Dato : 03-12-09 18:30

vi ejer hver 50 % af vores bolig, men i en skilsmisse og den ene part gerne vil overtage ejerboligen, hvordan gøres dette så bedst og nemmest? Den ene part vil gerne overdrage sin 50 % ejerskab til den anden part, der gerne vil blive boende. Skal der ejendomsmægler på, el. kan det gøres via advokat alene?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-12-09 18:52

I skal have huset vurderet af en ejendomsmægler, det kan en advokat ikke klare

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 03-12-09 19:25

Hvis i er enige om Ejendommens værdi ,er det unødvendigt at bruge penge på vurdering.

Så klarer Avekatten sagtens det papirarbejde.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 03-12-09 19:29

Man kunne jo også tænke sig at på grund af de dårlige tider for Hussalg , kan man måske ikke få det som der skyldes.

(Hvis Huset er købt for nyligt.)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-12-09 19:39

Hvis der skal lånes penge for at købe ægtefællen ud, bliver huset automatisk vurderet - gratis - (kom jeg lige i tanke om)

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 20 point
Dato : 03-12-09 19:40

din bank kan også hjælpe. men få huset vurderet og lav en aftale om pris og vilkår. herefter er der ikke de store problemer i det.
du kan også bruge advokaten eller en ejendomsmægler.
en mægler kan også klare skødeskrivningen, og hvis det kun er et spørgsmål om at skrive papirerne, skal en mægler ikke have ret meget for at skrive papirerne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-12-09 21:10

Hvis den øvrige bodeling i forb. med skilsmissen skal blandes ind i hushandlen, kan det kun anbefales at få hjælp af en advokat.
Mægler er i den forbindelse overflødig.

Der bliver en del papirarbejde og ligeledes skal handlen tinglyses.

Hvis der er gæld i huset kræver det også, at kreditor er indorstået med, at kun den ene part fremover står for at overholde forpligtelser på gælden.
Der kan måske blive tale om oprettelse af nyt lån for at den der skal beholde huset kan købe den anden ud o.s.v.

Godkendelse af svar
Fra : østerled

Dato : 04-12-09 07:06

Tak for svaret trimare46.