/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Gældssanering
Fra : MichaelPetersen
Vist : 637 gange
20 point
Dato : 03-12-09 00:38

Jeg og min bror købte et hus igennem danskebank for godt og vel 5 år siden, med henblik på at istandsætte det og komme ud med et overskud.
Vi havde fra bankens side af blevet lovet "guld" til denne istandsættelse, ugen inden boligmarkedet kollapsede i USA og krisen startede, havde vi en vurderingsmand ude fra realkredit institutet hvor vores hovedlån ligger i. Han var optimistisk og kunne ikke se en grund til at vi ikke kunne sætte iværk med den store del af instandsættelsen af ca. 1.000.000 kr.
Ugen efter ramte vi krisen og ventede Bankens svar, hvilket førte til et nej da der var lukket for pengekassen, kunne hverken få indblik i rapport eller svar på vurderingsmandens resultat.
På det tidspunkt havde vi igennem banken fået et bygge lån på godt og vel 250.000 og som alle ved er det i samlining med et forbrugslåns renter på omkring 9%.
Der gik yderligere 9 mnd og vi forsøgte i bedste stil selv at købe materialer til huset ud af lønindkomster.
Banken skrev derefter et brev om at der ikke var nok dækning på vores budgetkonto til renter af dette forbrugslån, og de ville have pengene med det samme inden for 14 dage ellers ville de inddrive vores kassekredit på vores fælles konto og privat løn konto.
Det skal tilmed siges at vi havde haft 2 møder med vores bankrådgiver på forhøjelse af indbetaling til vores fælles budgetkonto og stadig over 1 år efter var der ikke nok til at indbetale renter fra denne.
Sagens kerne er at vi ikke kunne betale de renter de ville have her og nu, de inddrog alt vores løn i 3 mnd for at dække de 75.000 vi havde på de 3 kassekrediter. Hvorpå at vi ikke kunne opsare nok til at betale vores terminudgifter(ejendomsskat + forbrug) i 3 mnd. Vores hus er nu solgt på tvangsauktion til 250.000 kr grundet ingen betaling af ejensdomskat. Vi sidder nu med en gæld tilbage på 1.200.000 til sammen.

Mit spørgsmål er nu efter at gennemlæst diverse regler for gældssanering om vi kunne være berettiget til dette.
Ingen af os har en nettoløn på over 18.000 kr.
Inden den store trædemølle går igang fra diverse kreditorer.

Mvh Michael

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 03-12-09 02:02

Det bedste er at tage et møde med en advokat om jeres problem,han kan helt sikkert hjælpe med at få lånene ned til den oprintelige hvoedestol. og bistå med forhandliner med banken, kreditforeninger osv,

Kommentar
Fra : RomanG

Dato : 03-12-09 10:00

Du kan anmode om gældssanering i skifteretten. Om der så bliver givet gældssanering afhænger af flere elementer.
- Gældens størrelse.
- Arbejde
- Renter
- Jeres alder
osv.

Man vil sikre sig, at det ikke er muligt at tilbagebetale gælden over det resterende arbejdsliv, før der kan gives gældssanering.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 03-12-09 16:20

Hold da kæft hvor har de taget røven på jer.

Snak med en advokat om det men medmindre i snart skal på pension tror jeg ikke i skal sætte næsen op efter noget.

Jeres betalingsevne er ganske enkelt for god.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 03-12-09 20:31

Undskyld jeg spøger..... Men en netto indkomst på under 18.000kr om mdr.... Og så så store lån??