/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Grundloven af 1953
Fra : scrubber
Vist : 833 gange
200 point
Dato : 02-12-09 16:34

I Grundloven af 1953 står der:

Den lovgivende magt er hos kongen og folketinget i forening. Den udøvende magt er hos kongen. Den dømmende magt er hos domstolene.

Jeg troede det forholdt sig således:
Lovgivende magt: folketing/regering
Udøvende magt: politi
Dømmende magt: domstolene

Der er da vist noget, jeg helt har misforstået. Hvem kan tolke Grundlovens ordlyd for mig og afklare, om jeg er helt på herrens mark i forhold til egen definition?

Mvh
Scrubber

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-12-09 16:42

Citat
Der står også i grundloven, at kongen har den udøvende magt. I dag betyder det, at dronningen rent formelt udnævner ministrene i en regering. Hun har ingen indflydelse på, hvem der skal være minister. Det bestemmer statsministeren. Så i praksis står dronningen altså uden for magtens tredeling.

Fra denne side

http://www.ft.dk/Undervisning/Grundloven.aspx

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-12-09 16:44

Der manglede noget i citatet

Citat
Dronningen – ingen reel magt
Grundloven er i sin nuværende form fra den 5. juni 1953. Men i sine hovedtræk går lovteksten helt tilbage til 1849. Det betyder, at noget af teksten ikke ikke forstås ordret. Grundloven siger f.eks., at kongen og Folketinget i fællesskab har magten til at lovgive. Sådan er det ikke i virkeligheden. Folketinget har eneretten til at vedtage love. Dronningen skal bare skrive lovene under. Der står også i grundloven, at kongen har den udøvende magt. I dag betyder det, at dronningen rent formelt udnævner ministrene i en regering. Hun har ingen indflydelse på, hvem der skal være minister. Det bestemmer statsministeren. Så i praksis står dronningen altså uden for magtens tredeling.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 02-12-09 16:53
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-12-09 17:39

Politiet er ikke en selvstændig enhed i den forstand. Politiet styres af justitsministeriet og er et redskab for den udøvende magt til at se at rigets love overholdes.

Kommentar
Fra : RomanG

Dato : 03-12-09 09:55

Dømmende magt=domstolene
Lovgivende magt = Folketing og regering i forening.
Udøvende magt = Regeringen

Således ser det danske system.
Næsten hver gang der står "kongen" i grundloven menes der regeringen. Det skyldes, at vi jo har fjernet os fra et system med rettigheder til kongen og er gået over til et repræsentativt demokrati.

Kommentar
Fra : repe1961

Dato : 07-12-09 22:15

Ideen med tredelingen
Tredelingen af magten forhin­drer, at én person eller ét statsorgan alene har magten, hvilket kunne føre til magtmisbrug. Hvis kun én person havde magten, kunne han eller hun f.eks. selv bestemme, hvad der skulle stå i en lov, og hvad der skulle ske, hvis loven blev brudt. Magtens tredeling er derfor afgø­rende for, at et demokrati fungerer.