/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
en rose så jeg skyde
Fra : Citronsorbet
Vist : 3185 gange
79 point
Dato : 30-11-09 10:07

jeg skal analysere en rose så jeg skyde. prøver at finde noget hjælp på nettet samt at finde ud af hvad en mariavise er. kan i hjælpe? nvh Freja

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-11-09 10:09

Jeg tror du får mere ud af, at spørge her

http://www.studienet.dk/

http://www.studieportalen.dk/

Kommentar
Fra : Citronsorbet

Dato : 30-11-09 10:12

ja men det koster penge

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-11-09 11:07

Jeg kan huske at da jeg gik i skole da skulle vi kunne den salme udenad, og vi blev hørt i alle versene.

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 30-11-09 11:54

det er jo ikke meget.. men her er forklaringen på en "mariavise" vist

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 30-11-09 11:56
Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 30-11-09 13:51

I anden klasse kunne jeg "Nu Falmer Skoven...." - alle ti vers udenad.

Det skulle vi kunne.

Det har hjulpet mig meget, når skulle synges salmer til diverse dåber, bryllupper, julaften mv.

Kommentar
Fra : johannenetto

Dato : 05-12-09 18:40

Hej er der nogen der ved hvorfor jeg ikke kan sende melodier med mail i perioder
jeg vil gerne sende så de åbner når man åbnermailen
men det er kun få gange det virker.jeg skal lave lyd filer om til wave

filer hver gang
hilsen GERDA
nb jeg bruger jo klart Funktioner baggrund lyd
det virker nogen gange skal der et bestemt program til

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-12-09 18:46

Johanne... jeg kan desværre ikke hjælpe dig, har ikke forstand på sådan noget

Nu har du stillet dit spørgsmål i en anden spørgers spørgsmål, så det er kun os i tråden der ser det, så jeg vil anbefale dig at du oprette dit eget spørgsmål, så vil rigtigt mange se det, og dermed har du større chance for at få hjælp

Du opretter ude til venste--- stil et spørgsmål

Kommentar
Fra : Herbie

Dato : 10-12-09 20:59

Maria-viser, lyriske og lovsyngende, sangbare digte om og til Jomfru Maria. Lidt over tyve sådanne digte er overleverede fra dansk middelalder. Genren har europæisk digtning på latin som forudsætning. Der kendes et enkelt Mariadigt, som er forfattet på latin af en dansker, "Salutacio beate Marie" af Jacobus Nicholai (midten af 1300-t.), nogle få digte er på en blanding af dansk og latin, men størstedelen er på dansk, delvis efter udenlandske forbilleder. Halvdelen af digtene findes i håndskrevne bønnebøger mellem prosabønner til Jomfru Maria, og de har karakter af rimede bønner. Otte digte findes i et blandingshåndskrift fra lidt efter midten af 1400-t., og et af disse digte, "Mit hjerte det brænder så hedt som bål", oplyser i sidste strofe, at digteren er Peder Ræv Lille. Han kan af stilistiske grunde formodes også at have digtet andre af viserne i håndskriftet. Disse høviske digte er lovprisninger af den hellige jomfrus dyder. Håndskriftet indledes med et velformet, resigneret digt, "Ret elskovens dyd", hvis religiøse karakter må betvivles; der er snarere tale om et elegisk trubadurdigt. med venlig hilsen Palle