/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Gode husråd med diarre
Fra : jes-a
Vist : 3700 gange
28 point
Dato : 28-11-09 23:37

Hvad kan man gøre ved en akut opstået diarre, som har stået på en uges tid on and off?

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 28-11-09 23:43

lev af cola og tørre mariekiks 1-2 dage - meget effektivt

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 28-11-09 23:45

fedtstof holder diarreen ved lige du har sikkert roskildesyge

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-11-09 23:47

Du kan købe håndkøbsmedicinen - Imodium -

Meget effektivt... men hvis du har den mindste mistanke om at det ikke er en alm. omgangssyge, så snak med lægen først

http://www.netpatient.dk/imodium.htm

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 28-11-09 23:57

Der er en smule mavekneb med eller ikke noget der ser unormalt ud. Jeg har mistanke til de for mig ukendte nødder jeg åd aftenen før.
Men kiks og cola er ikke den værste kur :)
Har forsøgt mig med Husk på A38 i tre dage hver morgen. Sikke nogle ture det giver. Husk skulle ellers virke på det, står der.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 28-11-09 23:58

Prøvede det engang. Ringende til lægen efte rnogle dage og fik denne besked:

"Du har fået en maveforgiftning. Lad være med at spise i 24 timer"

Det var hårdt, men det virkede. Dog er det en god idé lige at tage fat i lægen / vagtlægen først.

Lad nu være med at lade morgenmaden være det sidste måltid inden der skal gå 24 timer. Så er du nemlig RIGTIG sulten, når du skal sove om aftenen (Hvis lægen altså har rådet dig til, at lade være med at spise)

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 29-11-09 00:47

A38 har masser af fedtstof - cola og kiks er afprøvet mange gange - det har altid virket i min familie og for børn man næsten ikke kan få medicin i, er det en vidunderlig kur

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 29-11-09 00:49

men det hjælper selvfølgelig ikke hvis man indtager noget andet mad og drikke

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-11-09 01:00

Citat
Hvad kan man gøre ved en akut opstået diarre, som har stået på en uges tid on and off?

Man går til lægen og får fastslået årsagen til det.

det kan være alt lige fra harmløs omgangssyge over maveforgiftning til kræft.

Men sådan umiddelbart, så Cocacola, det skal være Cocacola og ikke noget med light eller zero.

Revne æbler er også et gammelt råd mod diarre

Bliv fra kaffe, te, øl, spiritus, fed mad,

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 29-11-09 01:08

ok. Te drikker jeg en del af.

Coca cola er intet problem. Vil ikke rører andet cola end den originale. Må det godt være cherry coke?

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 29-11-09 01:22

hvad er cherry coke? det lyder ikke som original cocacola

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 29-11-09 03:06

fiberholdigt rugbrød(ingen kerner), A38, ristet brød, cultura, er nået af det du bør holde dig til
coca-cola - mårum kilde vand har vist sig at virke

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-11-09 04:10

Kiks og cola er ren kulhydrat og en del syre. Absolut ikke sundt i det lange løb.

Mange bakterier hæmmes af syre, ( derfor har vi mavesyre) så kuren er god hvis ondet skyldes bakterier. Kulhydratet optages nemt og efterlader ikke nogett til bakterierne at leve af, ud over det lidt fedt og protein, som er i kiksene.

Jeg tror fabrikatet af colaen er ret ligegyldigt. Med light modellen får man for lidt føde og sulten vil melde sig. Håndkøbsmedicin med mælkesyrebakterier vil også være godt. Det er bedre end de "naturlige" sure mælkeprodukter.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 29-11-09 08:02

nogle dør

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 29-11-09 09:29

Når man i nogle få dage har ubehagelige tynd mave, er det ældste og mest virksommme råd at rive nogle æbler - helst ret sure - på et råkostjerne eller lignende, de skal rives meget fint.
Man behøver kun at spise nogle få teskefuld ad gangen i et par dage.

Det er også vældig godt for tarmsystemet at tage nogle paragurt tabletter - også i nogle dage - som en kur for at genoprette den naturlige tarmflora.

MEN hvis det ikke virker så er det af sted til lægen

God bedring
mvh
Joan

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 29-11-09 10:14

Min læge gav mig engang dette råd mod diarré:
Undlad at spise og drik kun vand tilsat 1 tsk salt + 1 spsk sukker pr liter. Hun sagde at det er den mest effektive kur, som ofte bliver brugt i u-landene, da den er nem og billig. Hvis diarréen er forårsaget af bakterier, kan disse ikke leve i salt/sukker miljøet.

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 28 point
Dato : 29-11-09 10:56

På sygehusene rundt omkring giver man idag en coca cola og FRANSKE kartofler.
Det stopper det . Og tro mig ....ungerne elsker det.
Alle børneafdelinger bruger det i dag hvis ungerne har dårlig mave.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 29-11-09 12:31

Der er da ellers meget fedt i franske kartofler. Men jeg må prøve at holde mig til chips kiks saft og cherry coke idag og så holde mig fra A38. Så kan jeg bare ikke få noget HUSK ned.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 29-11-09 12:53

Citat
Revne æbler er også et gammelt råd mod diarre
. Så vidt jeg ved er det vigtigt at disse revne æbler bliver brune (iltes) inden de spises, da det er denne iltningsproces, som gør dem velegnede til formålet.

brorteil - du er en ond mand!

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 29-11-09 17:10

hold fra rådet med med syrnede mælke produkter, det kan du spise EFTER du er af med diarreen. Og transor selvfølgelig er cola og kiks ikke sundt. Men det er 1-2 dage, for at komme af med diarreen. Diarre er heller ikke sundt

Kommentar
Fra : Annela

Dato : 29-11-09 21:42

Helt enig med skytten 49 Jeg har også rigtigt gode erfaring med Coco cola og franske kartofler

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-11-09 22:54

Rådet fra Axelise er i princippet det samme, som coca cola og chips, nemlig sukker og salt

Vores kroppe kan ikke undvære nogle af delene og er en del af de elektrolytter vi især har behov for ved diareé

Godkendelse af svar
Fra : jes-a

Dato : 01-12-09 22:38

Tak for svaret piaskov.

Chips og coca cola. Ja, nu skal jeg til at passe på at kummen ikke slår revner. Puha, jeg har godt nok fået hård mave.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-12-09 11:04

Citat
Puha, jeg har godt nok fået hård mave.

Kommentar
Fra : 123nu

Dato : 12-03-10 19:55

Skulle du/i få samme problem igen, er der også denne mulighed
1spk. katoffelmel i et glas vand
omrører NED