/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
PC og højtaler lyd hjælp!!!
Fra : bomay
Vist : 1591 gange
100 point
Dato : 27-11-09 17:52

Hej

Jeg har lige været på loftet, og fundet mine super fede højtalere frem. Jeg vil bruge dem til pc. Men kan slet ikke finde ud af det selv. Højtalerne høre sammen med et mini anlag. På selve anlæget er der en pc link indgang og også et digital optical in ingang. Hvad skal man bruge ? Jeg har lige taget fotos af de forskellige ting, er lidt nemmere for jeg at se hvad jeg snakker om. Kunne jeg evt blive fri for at køre lyd fra pc over i anlæg og så ud i højtalere, så jeg bare køre lyd fra pc ud til højtalerne direkte ? evt ved at lave stik om på højtalere... I kan se fotos af tingene her :

1: Udgange på anlæg. Øverst oppe i højre hjørne er digital optical in indgang, under den er det pc link og under den er det de to indgange til højtalerne. link til foto : http://img188.imageshack.us/i/sdc19020.jpg/

2: Foto af højtaler, der er ikke nogle subwoffer til højtalerne, så må være noget indbygget i dem. link: http://img209.imageshack.us/i/sdc19021.jpg/

3: Foto af det stik der er sat til højtalerne. Er det muligt at købe en converter så højtaler stiket kan gå direkte ind i pc ? er en stationær pc jeg har og forholdvis ny. link : http://img163.imageshack.us/i/sdc19023.jpg/

Håber at få lidt god expert hjælp.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-11-09 19:24

Det du skal bruge for at afspille direkte fra putteren er højst sandsynligt det sorte hul man kan se på billedet, stikket er et mini jack. Om du kan få en konverter ved jeg ikke.
Da der er så mange ben i stikket kunne det tyde på at "lyden" allerede er delt ud i bas, mellemtone og diskant fra forstærkeren af, så du undgår nok ikke at køre via anlægget.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-11-09 19:26

Er der ikke nogen symboler bag på din putter hvor der er afbildet en højttaler?

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 27-11-09 20:47

Jeg tror, at du får svært ved at finde en form for converter til det højtalerstik. Men hvor er dit gamle minianlæg? Hvis du har det endnu, kan du kan du tilslutte din pc til anlægget.

Mvh Chris

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-11-09 21:13

Jeg tror ikke på, at di PC kan trække disse højttalere, hvis de kobles direkte på udgangen. Der er sjældent saft nok på PC'ens højttaler udgang til det.
De højttalere man normalt tilslutter en PC er med en aktivforstærker, som blot skal have liniesignal ind.

Med hensyn til stikket så kan de stadig skaffes og er et 270 grader DIN med midterben. - En addapter kan du sikkert selv lave, hvis du har de rigtige stik. Men her skal du så vide hvordan benforbindelsen er i dette system. Så hvis du ikke har et diagram over denne forstærker, så er du lidt ude på herrens mark.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 27-11-09 22:04

God aften Severino.
Citat
Jeg tror ikke på, at di PC kan trække disse højttalere
Det har du nemlig ret i (Også det andet vedr. pc-højtalere). Derfor skal der være et stereoanlæg/forstærker "imellem" pc-en og højtalerne. Men jeg har skisme aldrig set højtalerstik i "DIN-format". Så Bomays HT kan måske kun bruges til det anlæg, som de var købt sammen med ! For der plejer da kun at være 2 ledninger, du ved, fx rød til rød og sort til sort, så "fasen" holdes. I gamle dage var det et stik med et fladt og et rundt ben.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 27-11-09 22:12

God aften Bomay.

Gider du ha den godhed at annullere "spg.: 142334", da det er identisk med dette her ?

Mvh Chris

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 27-11-09 22:15

Ihhh altså . Det var spørgsmål (spg.: 142335), som jeg synes, du skal annullere, da der er færre svar i .

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-11-09 22:17

Heller 22
Det er fordi lyden allerede er delt op i frekvenser i forstærkeren, istedet for et delefilter i højttalerne, så ja de kan kun bruges sammen med forstærkeren. Bas er lave frekvenser, diskant høje frekvenser, og resten sådan ca midt imellem.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-11-09 22:50

Citat
Men jeg har skisme aldrig set højtalerstik i "DIN-format".

Nu er du heller ikke så gammel "Heller", så du har oplevet det. Jo man brugte det lige før man gik over til de HT stik som bruges idag med et flat og et rundt ben. - Jeg havde en gammel Grundig TK17 spolebåndoptager, som havde dette! - Det må have været omkring den tid, hvor du stadig havde bandage omkring ballerne!

Det specielle dinstik som der er på fotoet i linken, kunne meget vel tænkes at være den samlede sour round udgang. - I dag bruger man andre former for stik, så nogen standard er der vist lidt tvivl om.
Det anlæg som jeg har, et 5:1, er det med RCA/Phone stik.

Men hvis Bomay skal bruge et sådant DIN stik, så tror jeg at jeg har et par stykker på lager, ude i mit værksted.

Kommentar
Fra : bomay

Dato : 27-11-09 22:52

Hej Igen.

Mange tak for alle de svar. Jeg har lige taget et foto af mit anlæg :

http://img513.imageshack.us/i/sdc19025.jpg/

Der er også en tape in og en tape out udgang på anlæget... ? noget man kan bruge til pcen ?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-11-09 22:58

Hvor mange højttalere er der til dette anlæg??

Jeg har på fornemmelsen, at det ikke er et sour round, men den ældre type med quadrofoni.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 27-11-09 23:12

Mon ikke tape in kan bruges. Og Refi kender helt sikkert navnet på den ledning, du skal bruge . Og godt du kunne samle dig om kun et spg. .

Og Refi altså, hvor får du det dog fra
Citat
hvor du stadig havde bandage omkring ballerne!

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 27-11-09 23:14

Citat
Jeg har lige taget et foto af mit anlæg :
Det ser jo herligt ud. Men hvordan ser bagsiden så ud. Det kunne være interessant at se, om du skal bruge Phonostik eller Jackstik?

Kommentar
Fra : bomay

Dato : 27-11-09 23:23

Der er to højtalere til anlæget. to af den højtaler jeg har lagt foto op af. Selve bagsiden er anlæget har jeg også lagt foto op af i første besked jeg skrev. det eneste i ikke kan se på det foto er tape in og tape out udgangene, som er over i den anden side.... på anlæger står der det er et anlæg af type navn : Type R MDLP

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 27-11-09 23:34

Så skal du helt sikkert bruge et kabel med DIN-stik. http://www.av-cables.dk/din_kabel_128_da/ Her er et mellem-kabel, hvor du kan bruge de 2 hun-stik til kablet med 2 han-phonostik + 1 mini-jackstik, der skal være på kablet fra anlæg til pc i nævnte rækkefølge. Er du i tvivl, så spørg .

Sorry at jeg havde glemt linket i begyndelsen. Min fejl .

Mvh

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 27-11-09 23:37

Det kabel fra anlæg til pc er skisme da her: http://www.av-cables.dk/minijack_kabel/minijack_til_2_x_phono_kabel_129_da/ (skal stadig kobles sammen med http://www.av-cables.dk/din_kabel_128_da/ )

Kommentar
Fra : bomay

Dato : 27-11-09 23:40

Hvor skal alle de stik ind ? hvad for en indgang/udgang skal jeg bruge på anlægget ? skal jeg bruge pc link indgangen eller tape in eller tape out udgangen ?

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 27-11-09 23:40

Og lige til næsten sidst for i dag: http://www.av-cables.dk/din_kabel/din_adapter_216_da/
Dette er helt sikkert det rigtige "mellem-kabel" . Jeg har bare lidt travlt med at trykke på send, inden jeg undersøger sagen til bunds .

Mvh Chris

Kommentar
Fra : bomay

Dato : 27-11-09 23:45

En på et andet forum siger jeg skal bruge det her : http://www.av-connection.dk/?PGr=162&ML=310

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 27-11-09 23:52

Citat
Hvor skal alle de stik ind ?
Hvis Tape-in er til DIN-stik, skal DIN-stikket (se mit sidste link) i det jeg kalder mellem-kablet ind i anlægget, og de 2 hun-phonostik skal kobles sammen med kablet (se mit andet sidste link), fra anlæg til pc . OK?

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 27-11-09 23:55

Citat
MiniJack kabel til f.eks. forbindelse mellem PC lydkort og monitor med indbyggede højttalere eller som loop kabel mellem to kort i PC'en.
Kan ikke bruges her, da der er, som skrevet står, til andet brug.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 27-11-09 23:57

Citat
Hvis Tape-in er til DIN-stik?
Er det det, skal du bruge de par ting, som jeg linker til.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 28-11-09 00:07

Citat
Hvis Tape-in er til DIN-stik?
Så er den absolutte helt rigtige løsning endelig her:

5P DIN / 3.5 minijack - 1.5 m. = http://www.av-cables.dk/din_kabel/din_adapter_216_da/

Og undskyld, at det tog sin tid med at finde det sidste kabel .

Kommentar
Fra : bomay

Dato : 28-11-09 00:16

Hmm okay hvorfor kan dette ikke bruges ? http://www.av-connection.dk/?PGr=162&ML=310

Sådan et stick jeg bruger til hørebøffer som jeg har i pc. Så hvis sådan et stik kommer i der hvor jeg normalt putter hørebøffer i, må lyden da komme ind i mit anlæg og ud i anlægges højtalere ? De stick du linker til passer slet ikke i tape in eller tape ud. Det er et lille hul, ligner det hul man bruger til hørebøffer

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 28-11-09 00:26

Citat
Hvis Tape-in er til DIN-stik?
Du har jo heller ikke svaret på dette spg. . Derfor:
Citat
De stick du linker til passer slet ikke i tape in
Men der hvor du putter hørebøffer i dit anlæg er altså "lyd ud" og det samme er det sted, hvor du putter dine hørebøffer i din pc, og så passer pengene altså ikke! Det skal være "ud" (samme sted som hørebøfferne) fra din pc og et eller andet sted "ind" på dit anlæg. FX aux. Derfor ville det være kanon med et klart foto af dit anlægs bagside, så man kan se, hvad der er af muligheder, nemlig .

Og jeg tøffer i seng om ½ time. Så hvis du er utålmodig, må du lige skynde dig med det foto

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 28-11-09 00:55

Kan der forresten tilsluttes hørebøffer til dit anlæg ? På billedet af fronten kan jeg ikke se det.

Og nu lukker jeg ned. Vi ses forhåbentligt i morgen. God nat herfra .

Kommentar
Fra : bomay

Dato : 28-11-09 09:27

Foto af anlæg bagfra :

http://img31.imageshack.us/i/sdc19027.jpg/

Dette her er ikke så klart, men det er tape in og out udgange oppe i venstre hjørne

http://img31.imageshack.us/i/sdc19032.jpg/

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 28-11-09 11:28

Det ligner umiskendeligt til indgang/udgang skal der bruges phonostik, hvilket også er det mest almindelige. Har du et han-phonostik, som du kan prøve at putte i et af hullerne som test, inden der søges efter kabel med phonohan og mini-jackstik-han ?

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 28-11-09 11:43

Er det phonostik-huller, kan du muligvis (og dette er et helt vildt gæt) med to phonokabler med hanstik i alle ender, putte dem i ind/ud i anlægget, og med den dims her:
http://www.av-cables.dk/lydkabler/phono_kabel/phono_adapter/phono_rca_han_2_x_phono_rca_hun_154_da.html , som skal i pc-en, kan du putte de andre ender af kablerne i, og derved kan du MULIGVIS få lyden fra pc til anlæg .

Nu krydser jeg fingre mm . Og håber, at du fatter, hvad jeg prøver at beskrive for dig .

Mvh Chris

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 28-11-09 11:44

Citat
som skal i pc-en
i hørebøf-udgangen

Kommentar
Fra : bomay

Dato : 28-11-09 11:49

Hvorfor kan jeg ikke bruge dette her http://www.av-connection.dk/?PGr=162&ML=310

Putte det i in tape indgangen og så ned i pc ? dette er da 2 hørebøffer han stik ik ?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-11-09 11:56

Det specielle 8 benet DIN bøsning, er sikkert en universal indgang. Det erjo sådan at i dette tilfælde kan der også bruges 3 og 5 benet 180 grader stik,lige som der kan bruges de 7 benede, da de passer sammen med hensyn til den standard placering af benene 1, 2, 3, 4, 5.

Men hvad de forskellige terminaler bruges til, ja det kan sikkert kun ses på et diagram over maskinen, for det er sjældent forklaret i en brugsanvisning.

Iøvrigt findes der en bred vifte af typer på DIN stik. Man var i DIN tiden ret så kreativ med at udvikle de mest fantastiske stik.

Kommentar
Fra : bomay

Dato : 28-11-09 12:00

Der er en bruger manual på mit anlæg som kan læses/hentes her, den er på engelsk :

http://www.retrevo.com/search/v2/jsp/mytrevo/myTrevo.jsp?page=man

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 28-11-09 12:20

Kære Severino.

Vi er gået bort fra DIN-stik nu. Du skal se her: http://img31.imageshack.us/i/sdc19032.jpg/
Og jeg kan ikke se, hvilke slags huller det er.

Så bomay, prøv om stikket fra dine hørebøffer passer i tape in? Og det gør det sikkert ikke. Derfor kan denne her ikke bruges, da det er minijackstik. Har du prøvet at putte et phonostik i anlægget i tapein eller ud?

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 28-11-09 12:21

Citat
Derfor kan denne her ikke bruges, da det er minijackstik

http://www.retrevo.com/search/v2/jsp/mytrevo/myTrevo.jsp?page=man

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 28-11-09 12:24

Sjejsse da også . Det er denne her: http://www.av-connection.dk/?PGr=162&ML=310

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 28-11-09 12:32
Kommentar
Fra : heller22

Dato : 28-11-09 12:48

Altså: Er det phonostik ved tape-in eller almindeligt jackstik? Dette er meget vigtigt. For det er kun alm. jackstik, der vil kunne bruges. Så det kabel, du skal bruge, for at det kan komme til at virke, skal have alm. jackstik i den ene ende og et minijackstik i den anden. Phonostik kan IKKE bruges, da du kun vil kunne få den ene kanal i stereoen til at virke. Det skal være jackstik, da der er 4 ledninger i. 2 til højre kanal og 2 til venstre kanal.

Så det jeg skrev 28-11-09 11:43 er noget vrøvl, sorry .

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-11-09 14:48

Citat
bort fra DIN-stik

Hvorfor må jeg ikke stikke mere?

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 28-11-09 16:50

Hej Severino.

Nå, det er bare dig, der stikker til mig. Jeg troede lige, at det var Bo, der svarede på nogle vigtige spørgsmål .

Bi lidt og stik ikke af, men tjæk om det er ok, det jeg har svaret Bo. Nemlig summasumarum, at hvis det ikke er til alm. jackstik/minijackstik ved tape-in på hans anlæg, vil det være umuligt at få lyden fra pc-en igennem anlægget!

Mvh Chris

Kommentar
Fra : bomay

Dato : 28-11-09 18:09

Har prøvet at putte hørebøffer ind i phones indgangen og der får jeg musik i dem, og jeg har prøvet at putte hørebøffer ind i tape out indgangen, og der får jeg også musik i hørebøfferne. Eneste forskel er at jeg i phones ingangen kan skruge op og ned for volumen, det kan jeg ikke i tape indgangen..... mit stik til hørebøfferne :

http://img28.imageshack.us/i/sdc19038.jpg/

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 28-11-09 20:05

Citat
Hvorfor kan jeg ikke bruge dette her http://www.av-connection.dk/?PGr=162&ML=310

Putte det i in tape indgangen og så ned i pc ? dette er da 2 hørebøffer han stik ik ?
Det kan du helt sikkert også. Som du sikkert har læst længere oppe, var det lidt svært at udtale sig om det, da jeg ikke vidste noget om tape-in-hullets "størrelse"

Og så bare hørebøfferne i anlægget. Og så fandt du faktisk selv ud af det .

Mvh Chris

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 28-11-09 20:40

Halløjsa Bomay
Det er lidt svært at forstå dine forklaringer, da du ikke har helt styr på begreberne.
Citat
Har prøvet at putte hørebøffer ind i phones indgangen og der får jeg musik i dem, og jeg har prøvet at putte hørebøffer ind i tape out indgangen, og der får jeg også musik i hørebøfferne. Eneste forskel er at jeg i phones ingangen kan skruge op og ned for volumen, det kan jeg ikke i tape indgangen..... mit stik til hørebøfferne :

http://img28.imageshack.us/i/sdc19038.jpg/

"Har prøvet at putte hørebøfferne i phones indgangen og der får jeg musik ud". Det er da vist noget vrøvl, et stik der står phones på er en udgang og ikke en indgang. Så få lige styr på begreberne.
For at få en løsning på problemet, så gå ned til din lokale Radio/tv forhandler, så kan de sikkert hjælpe dig. Det er jo altså nemmest, når man selv står med "dimserne" i hånden. Det virker nemlig ikke som om du selv har styr på, hvad det egenlig er du skal.
Prøv lige st skrive helt præcis, hvad det er for et anlæg du har. jeg kunne se på et af billederne at højtalerne var SONY, er det korrekt?

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 07-12-09 23:43

God meget sen aften Bo May

Hva´ så du, fik du lyd gennem anlægget ?

Mvh Chris

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 15-12-09 18:59

God aften Bomay

For det meste er det dejligt at kunne være med til at prøve at hjælpe nogle spørgere her på Kandu. Men nogen gange er det ikke så rart, fordi man bruger en del tid på at finde nogle svar mm., og så ser man bare ikke noget som helst til spørgeren mere. Og det synes jeg er meget tarveligt, og jeg føler så, at det er tidsspilde med de svar, jeg så har givet.

Hvor svært kan det lige være at give en tilbagemelding ?

Chris

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 15-12-09 23:18

ENIG heller22. det absolut mindste man kan gøre er at melde tilbage om der er fundet en løsning, og hvad løsningen er.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 24-12-09 18:27

Hej Bo.

Jeg håber, at du har fået fed lyd fra pc-en igennem anlægget og vil ønske dig en og .

Mvh Chris

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 29-12-09 00:17

Hej Brassovitski.
Citat
ENIG heller22. det absolut mindste man kan gøre er at melde tilbage om der er fundet en løsning, og hvad løsningen er.
Og det er så helt umuligt at få her hos Bo May, som åbenbart skider på, at andre bruger et par timer af deres liv på at prøve at hjælpe ham . Hvad er nu nu, man siger om utak?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 29-12-09 19:15

Nå pyt Så Blacklister vi ham bare og opfordrer andre til at gøre det samme. Så må han jo fremover klare sig selv.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 29-12-09 20:07

Brassovitski

Nåhr ja, bortset fra, at jeg ikke bryder mig så meget om blacklistning. Vil så nøjes med at HUSKE navnet og så glemme alt om hans spg. her .

Mvh Chris og også til dig.