/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
Tv/antennestik
Fra : bLuB
Vist : 2841 gange
20 point
Dato : 27-11-09 10:36

Hej
Jeg ved ikke om dette emne skal være herinde ellers bliver den nok flyttet til den rette sted.

Jeg står med et "lille" problem ang. mit tv/antennestik på selve mit tv. For nogle måneder siden knækkede selve antennestikket af bag tv'et, og har været ude ved nogle tekniker her i Aalborg området for at spørge om hvad det ville koste at få monteret en ny antenne på og mange af dem siger at det vil komme til at koste mig mellem 1500-2000kr. Men så kan jeg lige så godt købe en fladskærm "hvilket jeg ikke har råd til det". Anyways, ville bare lige hører om man ikke kan selv monteret det på ved at lodde det sammen med en tinlodder, eller skal man have kendskab indenfor dette fag?
Jeg har roddet en del med computer og bygget min pc selv, men har dog ikke roddet med et tv. Det skal bare virke :). Ved i eventuelt hvad man kan gør elller give mig et råd, for tv'et virker skam fint nok til dvd/video afspilning. Jeg skal bare have monteret det "fordømte" antennestik som er knækket af.

Mvh René

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 27-11-09 11:05

Citat
ellers bliver den nok flyttet til den rette sted

Der er squ ingen der flytter noget her.

Du kan bare lodde ledningen direkte på stikkets forbindelse.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-11-09 11:49

Eller købe en digital topboks?

Kommentar
Fra : bLuB

Dato : 27-11-09 12:06

Hey igen :)
Det lyder godt, så slipper jeg også for at bruge penge på en tekniker xD

Citat
Eller købe en digital topboks?

:P Naah jeg vil hellere gør det på den nemme måde. hehe
Har bare en ganske almindelig 32' tommer tv. Er ved at blive lidt bims at glo på en sort/hvid 5' tommers campingvognstv med KUN 2 kanaler på "DR1 og TV2 :P, så jeg vil bare have mit rigtig tv oppe at kører igen :D

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 27-11-09 12:12

Hvis det er et gammel fjernsyn har du ikke de mange muligheder for at se tv uden en digital box - normalt bliver sådan en box koblet sammen med scartstik- alternativt kan forsøge at lode stikket (eller købe et hos elektronikforretningen -- finde / få andet fjernsyn på genbrugspladsen)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-11-09 12:34

Jeg har ikke selv prøvet, men en ven loddede et gammelt tv stik til mit gamle TV. Og det virkede. Der blev lagt en lodning hele vejen rundt om stikket og mit TV fungerede i 4 år med det stik.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 27-11-09 14:03

Hvad er det for et TV?
Normalt kan man tage bagbeklædningen af og så lodde en stump antennekabel på og herpå sætte et antenne-hun-stik. Så kan du nøjes med småpenge til det

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 27-11-09 14:09

Hvis du har en gammel video eller noget kan du også køre antennen igennem den og bruge scart stik!

Så skal du bare brug videoens remote!

Peder

Kommentar
Fra : bLuB

Dato : 27-11-09 14:53

Det er ikke så gammelt tv :) Og digital box behøver jeg ikke, da jeg er medlem under antenneforening og har en almindelig box.

Peder jeg har tænkt på det med den vhs afspiller som du selv nævner, men jeg kan ikke rigtig huske hvordan man får kanalerne frem?

granner01> Jeg tror selv på at det vil komme til at virke, efter jeg har hørt en kammerat ude på skolen som selv har prøvet det med at lodde det sammen og det virkede også for ham.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-11-09 14:53

Jeg går ud fra at du er på en slags fællesantenneanlæg , som leverer gammeldags analog fjernsyn .
ellers har du ikke noget at bruge antenneindgangen til på et gammelt (mere end et år ca) fjernsyn.

Det burde være en smal sag for en trænet elektronikamatør at ordne den sag.

Hvis du ikke har træning i at lodde elektronik, kan det kun gå galt.

Der kræves foruden øvelse en ca, 20 W loddekolbe og det rigtige blyholdige elektroniktin med indbygget flus.

Så kan man lodde et stykke antennekabel på, som hænger ud bag fjernsynet.

Kommentar
Fra : bLuB

Dato : 27-11-09 15:00

Arh ^^ Altid godt man lide kan få lidt mere info om sådan noget inden man selv begynder at rodde med det. Ellers må jeg få en gammel klassekammerat til at kigge på det, da han er uddannet datamatiker og elektriker :)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-11-09 16:21

Hvis det er det stik der sidder på selve TV'et, så er det sikkert skadet på den printplade som stikket er monteret på.
Loddetind på printbanerne er ikke nok til en stabil forbindelse. Du skal rengøre disse printbaner, dersom de er lakeret (som regel med grøn lak). Så fortinner du disse baner, med et tyndt lag tin, herefter klipper du nogle passende længder af stiv kobbertrød, som du lægger på printbanerne, og overtrækker dem med tin. MEN pas på ikke at tinnet flyder ud over de andre baner, så det kortslutter.
Inden du begynder på denne forstærkning, kan du klæbe brudet sammen med sekundlim.
Det vil give en god styrke.

Kommentar
Fra : bLuB

Dato : 27-11-09 16:34

Men det er bare underligt at når jeg tænder tv'et, så kan den finde dr1 o.O Det burde den normalt ikke gør når det stik er knækket af.
Men kan I/du give mig en lille instruktion ang. den med vhs koblet til tv? Har 2 vhs afspiller som stadig virker og med fjernbetjening :)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-11-09 16:57

Hvis din VHS afspiller har indbygget en tuner, så skal antennen ned i den, og dit fjernsyn skal stilles til den indgang som VHS'en spiller fra. Måske sender din VHS selv en styrespænding til dit scart stik, så det selv kobler om?????

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 27-11-09 17:34

Du skal bare søge kanalerne på VHS'en og sætte TV'et til AV indgang. Ellers finder den det selv via Scart kablet.

Kommentar
Fra : bLuB

Dato : 27-11-09 18:40

wuuuuuhuuuuu gutter :P Så er den sku hjemme :D Har koblet vhs'en til tv'et og med tv-tuner har den fundet kanalerne :P Nu er jeg sku glad, det reddede min weekend :D yay

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-11-09 21:16

Du må være lykkens pam julefis men vi er jo også snart i december!