/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Vedr. Henrik Potoppidan.
Fra : leonard
Vist : 1268 gange
200 point
Dato : 27-11-09 10:08

Indsæt din tekst her Jeg har altid interesseret mig for forfatteren Henrik Pontoppidan og har
læst det meste af det han har skrevet. Men det der undrer mig er, at alle de biografier jeg har gennemgået om ham,så bliver aldrig nogle af hans koner rigtigt nævnt.
En af dem er egentligt brugt som figur i hans første store roman "Det forjættede land",hvor hoedpersonen præsten gifter sig med en bondepige og det går ret så galt.
Henrik Poppidan´s første kone var en bondepige,der var i huset hos hans bror. Hendes navn var
METTE MARIE HANSDATTER
og hun var fra Aaskildegården i Østby Hornsherred.

Mærkelig nok bliver hun mig bekendt ikke nævnt ret meget - for at sige næsten ikke i litteraturhi-
storien o.lign.

Ved nogen hvor jeg kan finde nærmere oplysninger om hende på alle kanter???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-11-09 14:03
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-11-09 14:18

Her gifter de sig:
"
Mette Marie Hansen Birth: 17 NOV 1855 Selso, Frederiksborg, Denmark
Death: 27 NOV 1939

Marriages:
Spouse: Henrik Pontoppidan Family
Marriage: 02 DEC 1881 Selso, Frederiksborg, Denmark
"
Hun er altså født i Selsø 17 nov 1855...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-11-09 14:22

Her er hun med forældre og søskende:
"
Frederiksborg, Horns, Selsø, Sønderby, 1 Gaard, 137, FT-1860, C4735
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Nielsen 47 Gift Gaardmand Her i Sognet
Karen Magrethe Jensen 28 Gift hans Kone Her i Sognet
Magrethe Kirstine Hansen 8 Ugift deres Barn Her i Sognet
Mette Marie Hansen 5 Ugift deres Barn Her i Sognet
Bodil Christine Hansen 4 Ugift deres Barn Her i Sognet
Christen Christensen 22 Ugift Tjenestekarl Her i Sognet
Christian Jespersen 17 Ugift Tjenestedreng Her i Sognet
Bodil Jensen 23 Ugift Tjenestepige Skuldeløv
Ane Elisabeth Jørgensen 17 Ugift Tjenestepige Her i Sognet
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-11-09 14:30

Her tjener hun hos hos Henriks bror:
"
Frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Nørre Herlev, Frerslev By, Højskole, 1, FT-1880, C7344
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Morten Oxenbøll Pontoppidan 29 Gift Husfader, Højskoleforstander Ribe
Julie F. Marstrand 25 Gift Husmoder København
Bodil Pontoppidan 2 Ugift Barn Helsingør
Knud Mortensen Pontoppidan 1 Ugift Barn Her i Sognet
Udøbt Pigebarn under et aar Ugift Barn Her i Sognet
Lars Nielsen 29 Ugift Højskolelærer Dalby Sogn Præstø Amt
Else Larsen 37 Ugift Tjenestepige Ramløse Sogn Frederiksborg Amt
Karen Marie Jacobine Nielsen 27 Ugift Tjenestepige Hjørlunde Sogn Frederiksborg Amt
Mette Marie Hansen 24 Ugift Tjenestepige Selsø Sogn Frederiksborg Amt
Hans Johan Pedersen 19 Ugift Arbejdskarl, Elev Serløse Sogn Roskilde Amt
Jens Peter Nielsen 22 Ugift Arbejdskarl, Elev Selsø Sogn Frederiksborg Amt
Jens Hansen 19 Ugift Arbejdskarl, Elev Ulstrup Sogn Holbæk Amt
Niels Rasmussen 33 Ugift Arbejdskarl, Elev Ulstrup Sogn Holbæk Amt
Hans Rasmussen 21 Ugift Arbejdskarl, Elev Ulstrup Sogn Holbæk Amt
Niels Andersen 19 Ugift Arbejdskarl, Elev Helsinge Sogn Frederiksborg Amt
Jens Nielsen 20 Ugift Arbejdskarl, Elev Ulve? Sogn Præstø Amt
Morten Jensen 21 Ugift Smedesvend, Elev Tikøb Sogn Frederiksborg Amt
Thorvald August Nohr 20 Ugift Sadelmagersvend, Elev Tikøb Sogn Frederiksborg Amt
Jens Peter Andersen 27 Ugift Arbejdskarl, Elev Slagslunde Sogn Frederiksborg Amt
Jens Peter Nielsen 19 Ugift Arbejdskarl, Elev Hillerød
Anders Olsen 18 Ugift Arbejdskarl, Elev Ølstykke Sogn Frederiksborg Amt
Niels Larsen 18 Ugift Arbejdskarl, Elev Slagslunde Sogn Frederiksborg Amt
Niels Peter Boesen 19 Ugift Arbejdskarl, Elev Storehedinge Landsogn Præstø Amt
Hans Peter Andersen 21 Ugift Arbejdskarl, Elev Vejby Sogn Frederiksborg Amt
Hans Peter Hansen 23 Ugift Arbejdskarl, Elev Ramløse Sogn Frederiksborg Amt
"
Det er så lige før de gifter sig...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-11-09 15:12
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-11-09 16:20
Kommentar
Fra : leonard

Dato : 30-11-09 10:02

Kære Svendgiversen.

Tak for svarene; du har en stor viden om hustruen! Det er noget jeg kan gå videre med. Pontoppidan skriver heller ikke ret meget om hende i sin levnedsbeskrivelse. Men det lader til,at
det link du har henvist mig til er ret fyldesgørende litteraturmæssig. Jeg kendte den ikke og mig be-
kendte er der heller ikke nogen henvisning fra Pontoppidan-selskabet´s hjemmeside.

Mht. vandretur kan jeg ikke få lukket den op af en eller anden mærkelig grund.

Vhs. fra Leonard.

Kommentar
Fra : leonard

Dato : 30-11-09 10:05

Kære Nordsted1

Det var en god måde du havde brugt Google på til at finde oplysninger frem - let og lige til. Hvorfor
havde ikke tænkt på det. Tak for svaret.

Vhs. fra Leonard.