/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gøre ovnen ren?
Fra : Creative1985
Vist : 2385 gange
50 point
Dato : 26-11-09 11:51

Jeg har læst på nettet om rensning af ovn, og at det virker bedst med brun sæbe (det faste)

Jeg har kun flydende brun sæbe - kan det også bruges?

Hvordan gør i jeres ovne rene? Er det bedst at sæbe ovn ind og så sætte den på lave grader nogle minutter eller skal ovnen være kold - og stå natten over?
Og kan man godt sæbe ovnpladerne/risten ind (sætte de ind i ovnen) og så vil det hjælpe på samme måde?

Har også hørt at salmiakspiritus skulle være godt... skal det så også stå i ovnen natten over? Hvad er bedst?

1000 tak.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-11-09 11:56

Ja - det er klart bedre at bruge tiden på noget mere fornuftigt end platprofiler på Kandu...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-11-09 11:59

Hej med dig.
Ja du har hørt rigtigt.
Meen det er fast brun sæbe du skal bruge.
Du smører alle dine plader ind i sæben...putter dem i en plastiksæk og hælder lidt salmiakspiritus i sækken.
Snørrer den sammen og sætter den udenfor.
Næste dag åbner du sækken og holder dig for næsen . Du kan nu vaske dem rene og du har "nye" plader.
Ovnen kan du også smøre ind i brun sæbe...derefter pakker du de flader ind med folie og lader det stå også til næste dag.
Vask ovnen godt af og den er som ny.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 26-11-09 12:03

Man bruger altså ikke BÅDE OG

Det er enten eller

Brun sæbe eller salmiakspiritus

Men på den anden side, hvis det er rigtigt som Refi skriver, så bland hele skidtet sammen, og stik også hovedet derned

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-11-09 12:05

"Flydende brun sæbe" kan du lige så godt hælde i kloakken (det er biologisk nedbrydeligt). Rør den ægte vare op med lidt vand (måske 1/5), så konsistensen bliver lidt bedre og smør ovnrum, plader, bradepande og rist ind i stadset. Regn med, der går næsten 2 bøtter til jobbet. Hvis du har en fintandet plastspartel, er det fint, så fordeles det godt. Sæt så ovnen til knapt 100 grader, tænd for udsugningen og flygt til et andet lokale et par timer. Prøv så på det mest indgroede sted, om det har løsnet nok. Hvis ikke, så giv det en time mere på lidt over 100. og så på med de langskaftede gummihandsker; det er stærke sager. Til afrensningen skal du bruge skrabende værktøj af træ eller plast. Hvid skuresvamp er også brugbare. Stålspartler, ståluld og grøn skuresvamp vil allesammen ridse i emaljen, og så gror det hele til 5 gange så hurtigt næste gang - bliver sværere at rense af.
Flydende brun sæbe gør intet, som en mikrofiberklud med lidt vand ikke kan gøre bedre. Det er fup, og i det gamle USSR ville fabrikanten blive skudt for økonomiske forbrydelser.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-11-09 12:07

Du behøver ikke håndtere grejet mens det er 100 grader varmt, lad det køle lidt af.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-11-09 12:11

Citat
Man bruger altså ikke BÅDE OG

Jooo det gør man.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-11-09 12:13

Citat
Hvis du renser dine ovnplader må du ikke kun bruge salmiakspiritus du smører pladerne ind i brun sæbe og hælder lidt kogende vand blandet med lidt salmiakspiritus. Pak dem ind i en sort plastikpose og luk den godt lad den stå i 3-4 dage så har du de flotteste nye plader igen til din ovn.

Kommentar
Fra : krasmus

Dato : 26-11-09 12:23

Hej
Det bedste og hurtigste resultat opnår du ved at bruge Grill- og ovnrens GEL. Det sprøjtes på alle flader, ovn og plader, samt låge. Lad det stå 30 - 60 min. Herefter bruger du en damprenser og sprøjter alt af og tørre det op med klud eller køkkenrulle.
En damprenser kan du bruge til alle former for rengøring, bad, køkken, vinduer og gulve ja selv til bilen. Du kommer ind i alle kroge hvor dampen opløser fedt og snavs. Koster omkring kr. 1000.-
Emhætter er ofte svære at gøre rene, prøv med en damprenser, du bliver forbavset.
Hilsen Kurt
PS damprensere kan lejes i støvsuger/rengørings butikker

Kommentar
Fra : 9060

Dato : 26-11-09 12:29

Lad dog være med at svarer, sådan en platprofil/snydetamp

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 26-11-09 18:58

Citat
Ja - det er klart bedre at bruge tiden på noget mere fornuftigt end platprofiler på Kandu...

refi, hvad mener du med det?