/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Køleskab larmer
Fra : moello
Vist : 7762 gange
500 point
Dato : 25-11-09 10:29

Og jeg er ved at blive rimelig træt af det! Det holder fint på 'kulden, men 'kører' nærmest uafbrudt, medmindre jeg jævnligt går ud og skruer ned for termostaten. Så bliver den langsomt stille for efter et stykke tid at starte op igen. Jeg har kigget bag på køleskabet. De der 'riller' er varme foroven og ikke forneden. Der er ikke noget der sidder i klemme eller er løst (umiddelbart). Bag ved rillerne er der midtpå i højre side en rektangulær kasse som går i et med køleskabets øvrige bagbeklædning og der er lidt kondensvand på den, det ved jeg ikke om der skal være??
Der er ikke noget i køleskabet der vibrerer.
Håber I kan hjælpe, for det er næsten ikke til at holde ud. Prøvede at have det slukket i en halv times tid, uden ændring.
Det er er et gram kølefryse-skab type KF250 energiklasse A

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-09 10:43

"De der riller" skal være varme for oven og koldere ned af...............så virker det godt.
Der skal, når køleskabet afrimer løbe vand ned fra kølelegemet og ud gennem bagvæggen og ned i en plastikhat oven på motoren.

Nede ved motoren er det et af rørene som laver den skramlende lyd.
Hvis du kan mærke røret som skramler kan du godt trække/skubbe det fri så det ikke larmer.

"De der riller" kan også larme og med et stykke skumgummi eller lignende kan støjen også stoppes.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-11-09 10:45

Måske lidt hjælp her, koster 10 point for at se det
http://www.kandu.dk/Spg141183.aspx

Kommentar
Fra : return

Dato : 25-11-09 10:50

måske dert er termostaten den er galt med siden den bliver varm eller også er det nu nok

men du kan jo lige prøve at læse dette her
måske du kan bruge det
http://www.danfossuniverse.com/page10416.aspx

Kommentar
Fra : return

Dato : 25-11-09 10:56

måske dert er termostaten den er galt med siden den bliver varm eller også er det nu nok
kompressoren den er gal med , men det kan altså sagten være fordi fødderne ikke er skruet ned til gulvet så køleskabet er i vatter både i højden og i bredden så kan det godt komme til at larme noget

men du kan jo lige prøve at læse dette her
måske du kan bruge det
http://www.danfossuniverse.com/page10416.aspx

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-09 11:08

Køleskabet skal blive varmt bagpå i toppen...................................det er metoden til overhovedet at kunne virke og komme af med den varme der er inde i skabet.

Kommentar
Fra : moello

Dato : 25-11-09 11:14

ok. Jeg er ikke en køleskabshaj, så når man snakker om motoren og kompressoren, aner jeg ikke 'hvem' de er. Der sidder en sort rund sag forneden bagpå, er det kompressoren?? Jeg er med på at der kan løbe lidt vand fra en plastslange ned i en bakke bagpå, men det er nu ikke der der er kondensvand, men bagpå selve køleskabets bagbeklædning, ved den der firkantede dims (som jeg heller ikke ved hvad er)
Har prøvet at have kølsekabet ude og rode ved diverse ting for at se om det var dem der larmede, det er det ikke. Lyden er jo svær at beskrive men det er ikke en rislende klukkende lyd, men mere en sugende/vejrtrækningsagtig lyd, og så den lyd der kommer når man skruer 'op' for køleskabet.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 25-11-09 11:38

Citat
Det holder fint på 'kulden, men 'kører' nærmest uafbrudt, medmindre jeg jævnligt går ud og skruer ned for termostaten. Så bliver den langsomt stille for efter et stykke tid at starte op igen.

Det ser ud til at der er mindst to fejl ved dit køleskab. Temp. og Larm.

1.: Den elektroniske termostat, siden du hele tiden skal skrue ned for temp. for det skal være sådan at når temp. står på + 5 grader og der er det i køleskabet, så slukker kompressoren,
men en defekt termostat får ikke køleskabet til at larme aå meget som beskrevet,

2.: Så larmen kan skyldes
A: at køleskabet ikke har ordentlig støtte på alle fire ben, det kan få det til at larme.
B: at fordamperen bag på skabet ikke sidder ordentlig fast i beslagene,
C. at køleelementet inde i skabet ikke sidder ordentlig fast i beslagene,
D: at kompressoren ikke sidder ordentlig fast, eller et af rørerne på kompressoren rører noget

Kommentar
Fra : moello

Dato : 25-11-09 11:43

okay. Ved at den står på de 2 ben der kan justeres, er just tjekket. Ved som sagt ikke meget om køleskabe, så fordamperen ved jeg ikke hvor sidder og køleelementet inde i skabet heller ikke??

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-11-09 12:01

Citat
Lyden er jo svær at beskrive men det er ikke en rislende klukkende lyd, men mere en sugende/vejrtrækningsagtig lyd, og så den lyd der kommer når man skruer 'op' for køleskabet

så'n siger nyere køleskabe

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 25-11-09 12:03

det vel bare noget løst metal som larmer når den der køler dims er tændt.

Prøv og hold forskellige stedet bag på køleskabet og se om lyden ikke går væk så kan du binde det fast med noget ståltråd så det ikke larmer.

Hvis køler dims køre hele tiden så kunne det være fordi det er dårlig ventilation der hvor køleskavet står.
Prøv og læs i manualen hvis du har den og se hvor mange cm der skal være bagud og over køleskabet. måske står det et dårligt sted hvor den varmluft har svært ved at komme væk.

Kommentar
Fra : moello

Dato : 25-11-09 12:05

nej sådan siger alle nye køleskabe ikke, for det er noget den er begyndt på indenfor de sidste dage, og har altså haft det i halvandet år. Har prøvet det der med at holde forskellige steder, og den står hvor den skal ifølge manualen, og der har den som sagt stået i halvandet år og problemet er just opstået. Er der virkelig ikke et eller andet fif eller en der siger nåeh så er det jo bare...?? Er rimelig desperat og et nyt køleskab er min bank hvist ikke med på

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 25-11-09 12:08

Citat
okay. Ved at den står på de 2 ben der kan justeres, er just tjekket. Ved som sagt ikke meget om køleskabe, så fordamperen ved jeg ikke hvor sidder og køleelementet inde i skabet heller ikke??

Fordamperen er det sorte element / rør med køleripper p, der er bag på køleskabet.

Køleelementet er inde i køleskabet, og er den plade der er monteret inde på bagvægen i køleskabet

Komprosseren / motoren, er udvendig og er den sorte runde/ovale ting ca. 20 x 20cm, der er mederst bag på køleskabet. Det er den der sørger for at der kan blive koldt i køleskabet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-09 12:19

Der er ikke noget galt med dit køleskab....

Hvad havde du forventet til 2½ tusse.....

Citat
Er rimelig desperat og et nyt køleskab er min bank hvist ikke med på

Jeg syntes nu alligevel du skulle forklare din bank at det er en god forretning med et A++

Det er "kun" et A du har købt....

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 25-11-09 12:23

Hvor godt har du tjekket at køleskabet står rigtig. det skal have fuld støtte på alle fire ben, og være i vatter

Hvor fornemmer du at lyden kommer fra, er det fra bunden eller toppen , udvendig eller invendig, er det anderledes når lågen åbnes +

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-11-09 12:27

Citat
mere en sugende/vejrtrækningsagtig lyd

det er når vædsken "fiser" rundt i systemet for at køle,
som jeg forstår det er det ikke en mekanisk støj, eller?

Kommentar
Fra : moello

Dato : 25-11-09 13:14

det er i vatter. Og det er kun de to forreste ben der kan justeres. Nej det lader ikke til at være en mekanisk støj. Det minder om den lyd der kommer når køleskabet 'går i gang' bare 100 gange højere....
svært at finde ud af hvor lyden kommer fra, bagpå køleskabet...midt i??

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 25-11-09 13:23

Citat
har altså haft det i halvandet år.

Så er der da 2 års reklamationsret på det brug den ,for det er ikke en baggatel du selv kan lave, for du har da vist forsøgt alt

Kommentar
Fra : return

Dato : 25-11-09 15:12

kan nu sagtens skyldes at kompressoren er ved at stå af for så larmer det noget og det er den sorte sag du selv omtaler med slangen der drypper vand øverst på den dert er kompressoren har en gang haft et køleskab hvor først selve køleskabet holdt op med at køle så fik jeg en ny termostat i (kan man sagtens selv udskifte ) men det hjalp ik og nogle dage efter stod kompressoren så af så måtte ud og investere i et helt nyt køleskab

kompressoren kan du ikke skille af da det er et lukket system desværre

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 25-11-09 16:22

som skrevet står du har to års reklamationsret

Kommentar
Fra : moello

Dato : 25-11-09 16:30

mjaaaa så lige at det var købt i juni 2007

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-11-09 16:39

Tja...

Så er det bare at overbevise bankmanden

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 25-11-09 18:38

Der er jo snart jul så du gir jo bare dig selv en stor julegave, ( lidt før tiden) og så må de andre nøjes med en meget lille gave

For det kan ikke betale sig at reparere det det du har. det vil koste minst 2.500,- at få en gram-montør ud og rep. det. så du må ud og købe et nyt lavenergi køleskab, så julemaden kan holde sig frisk eller høre på larmen og håbe på at det kan holde sig kold til januar udsalg.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-11-09 18:47

Den sorte med alle ribberne bagpå er ikke en fordamper, men en kondensator (fortætter). Fordamperen sidder inde i skabet og er der "kulden kommer fra". Når trykket tages af væsken, vil den fordampe, og det bruger varme fra skabet og dine øller. Den varme plus den brugte el-energi kommer frem bagpå, i kondensatoren. Det er akkurat lige som en varmepumpe til husopvarmning. Der tager man bare varmen til fordampningen udefra (luft, jord eller grundvand) og afleverer den til indeluften eller centralvarmeanlægget. Men at et nyt køleskab snorker, bobler eller hvisler, er ret normalt, bare ikke at det lige pludselig bliver meget værre.
Det kan være, at der er sket noget med de lyd- og vibrationsdæmpende gummiklodser, som kompressoren (den sorte håndboldstore dims bagi) skulle være spændt op på. Hvis kompressoren har smidt én af tøflerne, kan hele skabet virke som højttalermembran, så der skal du kigge.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : alka

Dato : 28-11-09 08:42

Hvis kompressoren - din sorte klump bag på og nederst- kører for længe ad gangen, kan det skyldes, at der er kommet meget kød ind til indfrysning, eller gummilisterne ikke slutterhelt til, eller skabsdørene får lov til at stå åbne, mens du fx smører madpakker!

Du skal først og fremmest måle temp. Køb et ganske alm. billigt plastickøleskabs termometer. Sæt det i et glas vand, og lad det stå i KØLESKABET i et par timer. Aflæs temp. Læg nu termometret ind i fryseren - ikke i et glas vand. Køleskabet skal vise ca.+5 grader og fryseren -18. Termometret skal placeres i midten afskabene.

Fryseren vil formentlig vise -20 grader i midten, hvilket er normalt, da der kan være -17 til -18 grader i toppen og -21 til -22 grader i bunden. Kulden er tungere end luften, derfor bliver der koldere i bunden af såvel fryser som køleskab.
Hver gang komp. stopper afrimer køleelementet, som enten sidder på en plade (fordamperen) inde i køleskabet, eller den sidder bag plasticvægen på bagvægen inde i køleskabet.

Køleskabet kan som udgangspunkt kun afgive tre lydbilleder: 1. Mekanisk støj fra kompressoren - det kan der ikke gøres noget ved. Kondensatoren - den sorte støvsamler bag på skabet, kan komme i vibrationer, sæt en kok/gummi - vinprop i klemme. De fire gummigennenføringer, som sidder i komp. hjørner, kan være blevet hårde eller revnet, hvorved komp. larmer mere, da lyden ikke bliver så godt "isoleret", så skal de skiftes. Sidst kan et skab risle, den lyd kan "komme og gå". Skabet kan stå således at det vibrerer, det skal så rettes op, så det står korrekt.

Inden du åbner dit skab en morgen, tag da tid på, hvor længe det kører og hvor længe det er slukket. Gør det tre dage og se, om tiderne for start/stop er nogen lunde ens. Er tiderne ens og temp. er i orden fejler skabet ikke noget driftsmæssigt. Kan du ikke fjerne lyden ved en af ovenstående muligheder, kan du ikke fjerne lyden.

Til sidst: Fanden har skabt de "nymodens termostater"! De virker, de virker ikke, de virker, de virker ikke osv. osv. De gode gammeldaws mekaniske termostater virker lige indtil de evt. går i stykker.