/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Blegning af træloft
Fra : krasmus
Vist : 4453 gange
100 point
Dato : 25-11-09 09:23

hej derude
Er der nogle, som har erfarring med ludbehandling af et træloft af en meget mørk, brun/rød, amerikansk sort. Træet er meget olieholdigt.

Kan man lysne træet med oxalsyre i et grundrenssæbe middel???
Jeg begyndte at give loftet Interiør mat 731 Ludfarve 111, fra Beck& Jørgensen A/S, behandlingen blev meget uensartet med store meget hvide skjolder. Kunne ikke trækkes ud, så jeg begyndte med en våd svamp, men det gjorde det kun værrere, så til sidst begyndte jeg at skrabe malingen af. Jeg var nød til at bruge en damprenser.
Det resultat jeg ønsker er, at loftet bliver meget lysere, men ikke hvidmalet.
Hilsen
Krasmus

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-11-09 10:24

Prøv med Trip Trap "panelhvid".
Du kunne jo starte med en prøve og se om du kan håndtere dette. Vi har brugt det til vores lakerede lofter, men starter selvfølgelig med en afrensning, -det gjorde vi med en grundrens som vi påsprøjtede med havesprøjten, - lod sidde en stund, og aftørrede med en opvreden ny gulvklud på gulvskrubben, Vi har fået et kanon resultat. Vi vuderede at vi bedst kunne lide nuancen med e`n overmaling, den ville blive mere hvid med to gange overmaling. Påføring med blød bred pensel som passer til bredden af dine loftbrædder.
http://www.gjoerdetselv.com/Crosslink.jsp?d=148&a=4888

Kommentar
Fra : krasmus

Dato : 25-11-09 10:39

Det er et lignende produkt jeg har brugt, men det dur ikke. Træet er for olieholdigt til at kunne suge behandlingen. Det sidder som plastmaling gjorde i gamle dage og kan skrabes af med en negl.
Hilsen Kurt

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-11-09 12:03

Jeg syntes alligevel du skulle prøve at lave en prøve. Intet er sammenligneligt med netop dette produkt, - vi måtte selv overbevise vores farvehandler.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-11-09 16:35

Hej
Vi havde et meget mørkt loft 45 m2 uden knaster i det fineste pitchpine. Men det var efterhånden lige så mørkt som teaktræ. Loftet har siddet i ca. 30 år - i en ikke-ryger husholdning. Jeg startede med at vaske loftet med trærens - eller almindelig husrens - husker det ikke, i hvert tilfælde noget affedtende. Herefter fik loftet panelhvidt fra Flügger. Og jeg gav det mega-tynde lag, endda med en smule vand i. Jeg tror at det ialt fik 5-6 gange. For jeg ville også beholde årerne i træet.

I starten var det min frygt at det kunne komme til at ligne "negerben med hvide nylonstrømper". Det gjorde det ikke. Loftet er i dag smukt askegrå/hvid. I spisestuen ville jeg gøre det samme, men havde glemt, at vi på et tidspunkt havde slået to værelser sammen og at jeg selv havde indfarvet det nye loft, som vi adskilte med en kraftig tværbjælke. Her måtte jeg opgive at få et ordentligt resultat og bare male hele loftet hvidt. Farvehandlerne har i dag en dækkende loftsfarve, som skal males 2 gange. Malingen forhindrer gulligt gennemslag ved første strøg, og anden gang bliver det flot - efter malerens udsagn. Malingen er til det sidste loft i huset (fyrretræ, som allerede har fået et anti-gulningsmiddel for mange år siden). Det er på mit arbejdsværelse, så jeg skal lige tage mig sammen til at flytte 1000 ting inden jeg maler.

Mange hilsner Ingelein
Ps. Jeg har et billede loftet før og efter behandlingen - altså pitchpine loftet.

Kommentar
Fra : krasmus

Dato : 25-11-09 16:55

Hej Ingelein
Tak for dit svar. Mit loft er fra 1963 og det er pitchpine, har jeg fundet ud af. Problemet er at det ikke vil tage imod #maling" eller panelhvid, så jeg må nok prøve med en form for afblejning.
Jeg vil da meget gerne se de to billeder.
På forhånd tak
Kurt