/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Er det tinnitus?
Fra : kanduellerikke
Vist : 3323 gange
20 point
Dato : 23-11-09 20:04

Hej

For ti dage siden begyndte jeg at få en lavfrekvent brummen for mit ene øre. En aften jeg kom hjem brummede det temmeligt meget, som om en bil holdt i tomgang udenfor. Dagen efter var det reduceret en hel del. Men om aftenen blev kraftigt igen. Dette fortsatte et par dage. Siden har de været på et lavt niveau men stadig irriterende. Det virker som om det er værre om aftenen.
Lyde udefra lader til at provokerer det en smule. Lyde afbryder brummen fx. når der høres tale, så tænder og slukker brummen helle tiden i et væk. Meget irriterende.

Et par dage for inden jeg fik den brummen, havde jeg været ude på en længere kold køretur. Dagen efter faldt det for mit ene øre. Får jeg også når jeg har ligget for meget på et øre om natten.
Det var dog væk den dag jeg fik brummen i øret.
Dagen før jeg fik det begyndte jeg at tage noget medicin i meget lav dosis. Da jeg dagen efter fik denne brummen, stoppede jeg med at tage den medicin. Der står godt nok under ikke-alminelige bivirkninger, at det kan give tinnitus. Men er det ikke usansynligt at bare en enkelt pille skulle kunne give bivirkning?
Der står ikke noget om, om bivirkningerne er reversible. Men hvis de er, ville det så ikke være sket?

Kan nogen komme med et bud på om det er tinnitus og hvad jeg kan gøre?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 23-11-09 20:16

søg læge

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-11-09 20:17

Gå til lægen, men jeg tror ikke det er tinnitus, det er noget forbigående.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-11-09 20:18

Er det her noget du kan bruge til noget:
http://presse.aau.dk/nyheder/2262143

Kommentar
Fra : kanduellerikke

Dato : 23-11-09 20:18

granner01: Hvad er det der mest for dig til at tro det ikke er tinnitus?

Kommentar
Fra : sushjer

Dato : 23-11-09 20:22

Kan da lige oplyse at jeg har haft den brummende i mange år, hvorfor det virker højere om aften er den simple grund at der er mere stille om aften og man lægger mere mærke til det og nej det er ikke noget forbigående,

Jeg er af den overbevisning at det er en form for tinitus, da der ikke kan gøres noget ved tinitus har jeg ikke søgt læge for det, men lært at leve med det, selv om det ind i mellem er iriterne.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 23-11-09 20:23

medicin kan give tinnitus. jeg får selv medcin der giver tinnitus, men er nødt til at tage det, da alternativerne er værre. Men hvis det kun er der når du er hjemme, er det tvivlsomt. tinnitus er der hele tiden men hvis man er koncentreret om noget andet eller hører efter noget, hører man ike tinnitussen. så prøv at lytte efter når du er ude om det er der.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-11-09 20:25

Citat
Hvad er det der mest for dig til at tro det ikke er tinnitus?

De 20 point

Gå nu til læge - gætterier løser IKKE dit problem - og kan i værste fald give psykiske problemer

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 23-11-09 20:27

en eller to dage efter jeg begyndte medicinen kom tinnitussen. og når man er træt bliver det også værre, fordi man så ikke evner at udelukke den

Kommentar
Fra : kanduellerikke

Dato : 23-11-09 20:27

Det er der også ude. Jeg kan nærmest mærke det inde i øret når lyde udefra for det til at buldre.

Kommentar
Fra : kanduellerikke

Dato : 23-11-09 20:28

skytten49: Har du prøvet at holde op?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-09 20:28

Før du søger læge, så prøv noget så simpelt som at fjerne ørevoks

Du kan i håndkøb købe noget der kan hjælpe med at opløse voksen-- jeg har selv prøvet removax, (netop fordi jeg havde en bil stående i tomgang)men der findes også andre midler

http://www.med24.dk/ovrige-produkter/orer/index.php/cPath/83_485?gclid=CPLXwunyoZ4CFVk_3god218F3w

Håber for dig, det blot er en lille forbigående lidelse

Kommentar
Fra : kanduellerikke

Dato : 23-11-09 20:31

Jeg har ikke nedsat hørelse. Så tror ikke det er en prop.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 23-11-09 20:32

nej fordi pillerne "styrer" mit hjerte. da jeg sagde til en læge at jeg havde fået tinnutus af pillerne troede han ikke på det. men ½ år efter var det på listen over bivirkninger, så der var altså en del andre der havde oplevet det samme

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-09 20:33

kanduellerikke.... du kan blive overrasket, hvis det er en prop, er den jo kommet gradvist, hvorfor du måske ikke har bemærket en hørenedsættelse

Prøv det, du kan ikke ødelægge noget ved at prøve

Kommentar
Fra : sushjer

Dato : 23-11-09 20:33

Citat
Er det her noget du kan bruge til noget:
http://presse.aau.dk/nyheder/2262143

Interasant læsning.

Kommentar
Fra : kanduellerikke

Dato : 23-11-09 20:36

Lægen kan vel kigge mig i øret. Desværre har han ferielukket.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 23-11-09 20:38

man kan ikke se tinnitus ves at kigge i øret

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-11-09 20:48

Gå til læge - som henviser til ørenæsehals læge.

Desværre har han ferielukket.>>>>>>>>>>>>>så er der en afløser.

Han kan med en høreprøve konstatere om du har tinitus, som efter min overbevisning er en høj tone/lyd.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-11-09 20:49

Jeg tror JR sidder og griner nu

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-11-09 20:50

manglede lige denne

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 23-11-09 20:53

man behøver ikke henvisning for at gå til øre-næse-halslæge

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-11-09 20:54

Ja - det kører godt idag...

Kommentar
Fra : kanduellerikke

Dato : 23-11-09 21:02

Ja men så må jeg kontakte en ørelæge i morgen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-09 22:09

Inden du bruger både din og ørelægens tid, så prøv at fjerne ørevoks

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 23-11-09 22:10

" gætterier løser IKKE dit problem - og kan i værste fald give psykiske problemer"

Ja Refi det må netop du vide alt om !!!

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 23-11-09 22:35

Du kan søge en specialist i "høreskader" uden henvisning fra din egen læge, hvis du er nervøs for, at det er en høreskade, du har fået. Der kan være et utal af årsager til den lavfrekvente lyd, du hører.
Hvis det fortsætter, skal du ubetinget søge en specialist.
Jeg har selv haft Tinnitus siden 1989, en meget høj lyd, som har været konsta, siden den meldte sin ankomst. Den er dog med årene blevet til at holde ud at leve med.

Selv om du ikke selv føler, at du har nedsat hørelse, skulle du alligevel få foretaget en høreprøve. Selv den allermindste hørenedsættelse kan forårsage, at et menneske kan høre lyde såvel
høj- som lavfrekvente. Her kan bl. a. et hørerapparat være en uvurderlig hjælp, hvis man ikke kan holde lyden Tinnitus ud.

Held og lykke og god bedring.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 24-11-09 10:01

Jeg syntes også det er en god ide at besøge en ørelæge. Hvis du har fået tinitus, må du desværre leve med det. Jeg kan godt genkende de symptomer som maxhankat benævner, da jeg selv har haft det siden 2001. Det er typisk at "lyden" er højest om aftenen specielt når man ligger i sengen og prøver at falde i søvn. Prøv lige at lægge mærke til hvad du laver når lyden er højest! Personligt oplever jeg at "lyden" bliver forhøjet hvis der kommer kraftige lydpåvirkninger til ørerne. Samtidig har jeg oplevet at indtagelse af alkohol kan fremme "lyden"
Jeg føler med dig og håber det er en forbigående lidelse.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 24-11-09 11:17

Som jeg tidligere skrev:

Citat
Her kan bl. a. et hørerapparat være en uvurderlig hjælp, hvis man ikke kan holde lyden af Tinnitus ud.

Et høreapparat bevirker nemlig, at der åbnes så meget for de lyde, der er i vores omgivelser, at de
"maskerer" lyden i øret. Det har været en kæmpehjælp for mit vedkommende.
Høreapparater tilpasses individuelt, således, at der kun lige forstærkes med den lyd man har behov for. Man kan også få et apparat, der ikkeforstærker lyden udefra men sender en susende lyd ind i øret, også for at maskere den tone man hører.
Det bliver der taget stilling til hen ad vejen, hvis det er nødverndigt at gøre nogte radikalt for at hjælpe den der, er plaget. Høreapparater laves i dag så små, at de næsten ikke kan ses.

Deter rigtigt grow at støj kan fremme en Tinnitus, så lyden bliver højere et stykke tid efter, også for meget alkohol kan gøreTinnitus værre. Der findes mange tidligere musikere, og andre som har arbejdet i ekstremt støjende omgivelser, der oplever at få Tinnitus senere i livet. Det kan blandt andet Uffe Rørbæk fra "De nattergale" tale med om, såvel som smede og børnehavepædagoger, o.m.fl.
Kan man ikke sove p.gr. af Tinnitus, kan man tildeles en hovedpude med en lille bitte indbygget højtaler, der sender forskellige lyde, evt. også med radio, som kan få en til at overhører den plagsomme lyd.
Alt i alt kan lyde udefra neutralisere den lyd man har inde i hovedet, men ikke unormal høj lyd, det skader kun yderligere.

Men se nu om det ikke bare er noget midlertidigt og hvis ikke, så se at komme til en ørelæge eller en audiologisk afd., der hvor du bor.
Mvh
joan

Kommentar
Fra : kanduellerikke

Dato : 24-11-09 11:57

Hvordan kommer jeg til en audiologisk afdeling?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-11-09 12:05

Citat
Hvordan kommer jeg til en audiologisk afdeling

Hvis det ikke er noget ørelægen kan klare, henviser han dig til det nærmeste hospital, hvor de kan hjælpe dig

Kommentar
Fra : kanduellerikke

Dato : 24-11-09 12:08

ok. jeg har nu fået en tid hos en ørelæge i næste uge.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 25-11-09 00:18

For dig, der har et nyt høreproblem, og for alle, der har haft et høreproblem i længere tid, er det værd at overveje at blive medlem af Høreforeningen, en landasdækkende organisation med ca. 10.000 medlemmer. http://www.hoereforeningen.dk/

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 25-11-09 00:38

Hvad koster det?