/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
Tyveri
Fra : Højris
Vist : 891 gange
300 point
Dato : 22-11-09 13:58

Hej !
Som overskriften antyder, tyveri.
Forhistorien er som følger. Jeg havde et vikariat ved et firma, a ca. tre ugers varighed.
Der fik jeg lov til at låne en brændekløver, og der var ikke nogen aftale om hvor længe.
Efterfølgende var jeg bortrejst fra hjemmet i godt en uge. Jeg kommer hjem søndag aften, og mandag formiddag konstatere jeg at kløveren ikke står der hvor jeg forventede det.
Så ringede jeg til "vi kalder ham Ole" der havde givet tilladelsen, og satte ham ind i situationen. Hvorefter Ole han så siger.
Citat
Ja der var nogle der skulle bruge den, men det kan da godt være at de har hentet den.
Ole han vil så følge op på sagen, og give besked.
Nå men det får jeg det så fint med.
Ole vender så tilbage med besked om, at der ikke var nogen der kendte til noget.
Så talte vi om hvordan og hvorledes, med forsikring mm.
Men nogle dage senere. Bedst som jeg ligger i min seng, buldre det så på døren ved kl. 10 stykker. Jeg havde været hos naboen og var kommet sent hjem og var lidt tung i hovedet. Her konstatere jeg så at der går en ude i baghaven hvor brændestakken er, og der er ikke nogen bil i indkørslen.
Nå han kommer nok ind igen, hvis han vil noget. Men der kom ingen, og jeg bliver så småt klar over at jeg kender skikkelsen og jakken han havde på, som værende en fra firmaet. Lidt efter ser jeg en hvid varevogn og endnu en person oppe ad markvejen.
Derefter var jeg sikker i min sag, de var fra firmaet.
Og det var her i formiddags at det blev temmelig uhyggeligt.
Jeg så to personer jeg helt tydeligt genkendte, gå ud fra min ejendom og op på landevejen. De havde da helt tydeligt været her, for at se om de kunne finde en kløver.
Jeg blev temmelig rystet og følte mig mistænkeliggjort.
Hvordan vilde i reagere i sådan en situation. ??
Højris

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-11-09 14:02

Der er kun at melde tyveri af brændekløver til politiet.
Fortæl at det er en du har lånt.
Fortæl også at du har set de folk på stedet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-09 14:14

Jeg ville melde flækkeren stjålet

Og i morgen ville jeg ringe til firmaet, og sige at jeg ikke ville finde mig i ulovlig indtrængen på min grund... næste gang bliver det politianmeldt, da de intet har at gøre der uden din tilladelse

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-11-09 14:15

Enig med Eyvind, men jeg ville nok også tale med "vi kalder ham Ole".

Jeg har ikke en, men mange gange oplevet at folk var helt vilde og desperate for at låne et eller andet af mig, det kunne kun gå for langsomt, og så kunne de alligevel godt vente et par uger med at hente det! Så det er muligt, at dem der kom var dem der havde talt med "vi kalder ham Ole" for længe siden.

Men selvfølgelig, ordentlige mennesker havde nok ringet på.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-11-09 14:17

Havde overset, at de havde buldret på døren, så glem min sidste sætning

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 22-11-09 14:22

Det der indtil nu er sket i sagen er.
Har talt med mit forsikringsselskab, der har sendt en skadelsesanmeldelse.
Har anmeldt tyveriet til Odense politi, der dog siger at det er skadelidte der skal anmelde det. Det har jeg forelagt Ole, der kvitterede med en regning fra firmaet på kløveren.
I morgen mandag vil jeg opsøge retshjælpen for at få hjælp til den videre procedure.
Det jeg mener er det ikke lidt frækt sådan bare at troppe op, og gå og snuse rundt.
Jeg er lidt stødt på manchetterne, over sådan en mistænkelig gørelse.
Højris

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-09 14:35

De mennesker har overhovedet INTET at gøre på din jord, uden dit samtykke, det er utidig indtrænget

Og kan faktisk også politianmeldes, hvis du sku' ha lyst

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-09 14:39

Punkt 1.

Har du lånt noget er DU ikke erstatningspligtig - kun din samvittighed.....

Punkt 2.

Firmaet SKAL sende dig en regning - det er sikkert forlangt af deres forsikringsselskab....

Punk 3.

Normalt erstatter man ødelagte ting der er "lånt"

Punkt 4.

At du ikke bryder dig om at firmaet går og lurer kunne du have undgået ved at åbne da de bankede på døren....

Konklusion:

Betal og se glad ud (og gerne en undskyldning for besværet) - eller find dig i at udlåner ser "skævt" til dig

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 22-11-09 14:41

Nordsted1
Men jeg kan jo også bede Ole om at sætte et opslag op i firmaet.
Der er søndags tur til matriklen, hos brændekløver tyven.
Så slipper i for en anmeldelse for ulovlig indtrængning.

Jeg vil lige afvente til jeg har været hos advokatvagten.
Højris

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-11-09 14:45

Måske personen der skulle låne den efter dig, har lånt den ud til en 3.?? Måske Ole lige skulle snakke med låner nr 2 igen??

Sådan en brændeflækker, har det jo med at "gå på omgang"

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 22-11-09 14:56

Citat
Firmaet SKAL sende dig en regning - det er sikkert forlangt af deres forsikringsselskab....

Det er det de har gjort, lydende på 11500 Kr. det lyder måske af meget, men det er ikke en Harald Nyborg model. Den er lidt halvgammel en tilsvarende koster i dag ca. 16.000-
Højris

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-09 15:01

Så er det jo "billigt"

Men har du ikke mere med firmaet at gøre - kan du da "fyre" med regningen

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-11-09 15:09

For et par år siden havde vi indbrud, hvor der bl.a. blev hugget en GPS, jeg netop havde lånt (og lagt i lejigheden, ikke bilen) fordi jeg lige havde fået hugget min egen GPS fra bilen

Mit forskikringsselskab betalte uden at kny erstatning til mig for GPS'en, som jeg selvfølgelig havde fortalt jeg havde lånt. Hvis jeg, og dermed forikringsselskabet ikke var forpliget til at betale, kan jeg ikke forestie mig de havde betalt.

Så af flere grunde, denne en af dem, mener jeg ikke Refi har ret i pkt 1 "Har du lånt noget er DU ikke erstatningspligtig - kun din samvittighed..... "

En anden og vigtigere grund er, at da jeg læste jura var der objektivt ansvar (dvs. man har ansvaret, også selv om man ikke har gjort noget galt) for lånte genstande, en retstilstand der har været gældende siden Christian V's danske lov fra 1665, og som stadig har flere gældende paragraffer, og lyder således

" 8. CAPITEL.

Om Laan, Leie og betroet Gods

1. Laan maa ej fortabis, men skal lydisløst hiemkomme og lige saa got, som mand det annammede, være sig Fæ, Klæde, Vaaben, eller andet Gods. End forkommer det, saa at det ikke kand igienskaffis, da bør dets Værd nøjagtig at betalis."

Sakset fra retsinformation.dk, hvor de endnu gældende dele af loven kan findes.

Det skal selvfølgelig være et rigtigt lån. hvor det kun er låner der har en interesse i det. Hvis man prøver en bil som man tænker på at købe, og et eller andet fjols banker ind i den, er det selvfølgelig fjolset der skal betale til udåneren.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 22-11-09 15:14

Nej jeg får nok ikke mere med det firma at gøre, men den skade kommer jo oven i.
Det er et godt sted at jobbe, men jeg vil nu godt ud af det på en ordentlig måde.
Jeg vil gerne kunne se dem i øjnene hvis jeg ser dem igen.
Den skade for ikke at kunne få vikariat der igen,er der nok ingen der tager ansvaret for.
Er jeg så heldig en dag at finde ud af hvem der løb/trak af med den .........@....
Højris

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-11-09 15:22

Ja, Højris, men som jeg nævnte, så betalte mit selskab min skade for en lånt GPS, så der er der vel ingen grund til at dit ikke skulle gøre. Men, uanset det, surt er det alligevel, både med tyveri og dine gamle kollegers mystiske adfærd.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-09 15:31

Citat
så betalte mit selskab min skade for en lånt GPS, så der er der vel ingen grund til at dit ikke skulle gøre.

Jo - sågar mange grunde....

Forestil dig blot hvor mange ting der pludselig kunne erstattes selvom de måske aldrig havde eksisteret, men var lånt af venner og bekendte

I dit tilfælde har der nok været noget noteret et eller andet sted der kunne beviseliggøre at den var i din varetægt....

Og derfor har de erstattet den....

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 30-01-10 10:46

Hej Højris,
Du beder firmaet om papirerne på kløveren, derefter melder du det til myndighederne og sidst giver du besked til dit forsikringsselskab, husk at fortælle din historie til forsikringen da de har metoder til at finde oplysninger!
mvh,
MV2
Ps der er godt nok gået et par måneder - gør det alligevel