/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Iværksætteri, hvordan løn?!?
Fra : alkyrix
Vist : 1212 gange
100 point
Dato : 22-11-09 10:38

Hej!

Jeg vil oprette en konsulentvirksomhed (enkeltmandsvirksomhed), mens jeg skriver mit speciale for at give lidt ekstra på kontoen, det sidste semester :)

Da jeg allerede har kunderne der vil betale og aftalerne i hus, så skal jeg egentlig bare have oprettet firmaet efter nytår så jeg kan tjene lidt ved siden af.

Jeg har læst en masse om iværksætteri, momsregler, skat, og hvad ved jeg! Men af hvad jeg kan se, så skal jeg bare udfylde en formular - og så er jeg sådan set igang med virksomheden (skal ikke momsregistreres, kommer ikke til at tjene så meget).

Men hvordan lønner jeg mig selv? Det kan jeg ikke se nogle steder! Tager man bare direkte af kassen, skal man skrive lønsedler til sig selv, hvornår gælder det som indtægt på min person (får stadig SU). Skal bare ha fundet den nemmeste måde at gøre det på, da jeg bare vil koncentrere mig om mit speciale og arbejde..og så skal virksomheden sådan set bare køre stille og rolig af sig selv :)

Er der nogle derude der kender svaret - eller, det gør I nok..men vil I være rare at vise mig vejen? :)

Kommentar
Fra : SuperDelphi

Dato : 22-11-09 11:35

Der er flere måder at starte virksomhed på.
Da du ikke forventer at omsætte meget og som sådan heller ikke vil momsregistreres, så må du så heller ikke opkræve moms af salg, ligesom du heller ikke kan få momsen tilbage ved køb.
Du er ikke ude i oprettelse af selskab, hvor du ville få løn, som almindelig lønmodtager.
Der er tale om personligt ejet virksomhed hvis overskud skal opgives på selvangivelsen og tæller som indtægt i det år regnskabet følger.
Hvis du holder bankkonto seperat til firmaet og ikke blander firma og privat på penge siden, kan du gøre dig håb om at blive beskattet efter firma skatte ordningen.
Så betaler du kun firma skat af overskudet (ca 20 %) og personlig indkomst skat kun af den andel af overskudet du har udbetalt til dig selv. Du kan derved udskyde de sidste ca 20-25% skat indtil det år hvori pengene udbetales.

Kommentar
Fra : SuperDelphi

Dato : 22-11-09 11:42

Husk iøvrigt at du skal tegne en obligatorisk ansvars forsikring.
Den skal dække hvis du hos kunden bærer dig kluntet ad og ødelægger noget.
F.eks. går med en kop varm kaffe og pådrager en eller anden en personskade.

Den dækker ikke for produktet du skal levere, det hedder en produktansvars forsikring.
Er du ude i rådgivning, kan den blive meget meget dyr at tegne.
Ved ansvar hæfter du som personlig firma også personligt for alt.
Hvis du indskyder 125.000 til et selskab, kan dit selskab derimod også maksimalt hæfte for dette beløb. Kan dog domsmæssigt ændres til at blive dig som person alligevel, men kunne i særlige tilfælde. Tror iøvrigt man har talt om at sænke prisen på selskabs stiftelse....

Kommentar
Fra : alkyrix

Dato : 22-11-09 12:52

Tak SuperDelphi - det er super gode råd! :)

Men jeg kom til at tænke på, hvad sker der hvis jeg tjener lidt mere end hvad jeg må (50.000)? Skal jeg momsreg. inden det sker, eller hvad betyder det?

Lyder rigtig godt, fordi så laver jeg nok en aftale med banken om at få en seperat firmakonto - så kan jeg bedre styre pengene også. Men godt man bare kan se det som indtægt istedet for man skal give sig selv løn.

Hold da op - skal man have sådan en forsikring? Har jeg aldrig hørt om, og bliver den virkelig dyrer hvis jeg arbejder med rådgivning? Hvad vil du tro sådan en koster, og kan man ikke bare køre den over ens egen ansvarsforsikring? Er jo forsikret i hoved og røv i forvejen ;)

Kommentar
Fra : alkyrix

Dato : 22-11-09 12:54

En anden ting....størstedelen af mine kunder ligger i norge - godt nok danskejet..
Vil det skabe komplikationer i forhold til SKAT osv? De overfører jo bare pengene til min danske konto - så skulle det vel være fint?

Overvejer faktisk også at oprette et norsk firma i stedet, frygter bare det bliver et kaos med dansk SU, norsk indtægt, SKAT, moms og hva ved jeg! (er dobbeltstatsborger, DK og NO, så skulle ikke være noget problem for mig at oprette et i Norge).

Kommentar
Fra : SuperDelphi

Dato : 22-11-09 17:21

Alt hvad du har af private forsikringer kan du glemme alt om i firma sammenhæng.
Hvis du nogensinde er på besøg eller på anden måde fysisk i kontakt med dine kunder, så skal du altså for din egen skyld tegne den obligatoriske ansvars forsikring. Koster ca 800 hos tryg.
Hvis vi snakker rådgivning skal du ikke have en forsikring for fejlslagen rådgivning, ligesom jeg heller ikke i it verdenen behøver en produkt ansvars forsikring, men så hæfter du altså selv.
Især når vi snakker personligt firma.
Det er ikke afgørende at det er Norske kunder. Havde det været kunder fra EU-lande kan man istedet sælge uden moms også selv om man er momsregisreret.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 01-01-10 17:36

Jeg er sikker på du ikke slipper for at betale moms, bare fordi du ikke tjener mere end 50.000 om året.

Hvis du sælger en ydelse, er Jeg sikker på du skal betale moms. Ellers kan man jo bare starte et firma op, sælge ydelser og vare, når man så havde tjent 49.999 lukker man firmaet, og starter et nyt op, på nyt cvr.nr. og kører vidre igen uden at betale moms.

Men måske er Jeg galt på den her, det ville være rart hvis der var en der viste det med sikkerhed

Gasmanden2