/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Forstoppelse
Fra : monique1983
Vist : 1796 gange
200 point
Dato : 21-11-09 19:06

Hej

Det er bare et lille spørgsmål, hvis nogen har erfaringer.

Jeg er en stor killing der desværre har vist megen stor interesse for ørepropper

Og han har fanget en engang, hvor han kastede den op.

Men nu er jeg bange for han har fanget en igen.

Jeg opdagede i går at han kastede op, og jeg har observeret ham i dag, hvor han har været meget svagt, dog uden opkast, men han har ikke meget appetit. Dog drikker han flot, og meget.

Kan jeg selv gøre noget hvis min mistanke er begrundet??

Min mand og jeg har besluttet os at give ham til i morgen, og så tage til vagt dyrlægen hvis han ikke har fået det bedre.

Jeg tænkte på om det evt. kunne være influenza af en art, for det han har kastet op, har kun været mave syre.

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad I har oplevet....

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 21-11-09 19:24

Ring til dyrlæge vagten og fortæl om jeres problem.

Jeg har hørt om flere katte der er døde, når noget de har "spist" først er kommet ud i tarmsystemet.

P.S en kat må kun gå to dage uden at spise, det siger alle dyrlæger, da deres tarm/fordøjelses system ellers kan blive ødelagt for resten af livet.

malmin

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-11-09 19:30

Det er umuligt at vide om det er en virus eller en reel forstoppelse.

Jeg ville kontakte dyrlægen. Måske I kunne finde ud af om den har feber. Under alle omstændigheder vil det være en god oplysning at have, hvis I kontakter dyrlægen.

Katte reagerer jo oftest med manglende lyst til at spise.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-11-09 19:52
Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 200 point
Dato : 21-11-09 20:24

Hvis det er forstoppelse, er det godt at give Malt (Kattemalt på tube). Det smører tarmsystemet og hårboller mm. opløses så det kan komme ud med afføringen. Ellers plejer jeg også at give tun i olie. Gerne olien med en pipette i munden. Måske også lidt i endetarmsåbningen. Vær dog opmærksom på at katte får "Tynd mave" af olie, så giv ikke alt for meget olie.
Ellers dyrlæge!
MVH Akle

PS. Så gem dog de ørepropper væk!

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 21-11-09 21:10

Har nu været ved dyrlægen - og mistanken var rigtig.

nu må vi lige se han skal gå til Mandag, og hvis den ikke er naturligt kommet ud, må det operere ham

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 21-11-09 21:12

Akle....... Ørepropperne er i sikret boks. Men vores hund havde fået fat i boksen, og bid så kraftigt at den var gået op.....

DET var alså et UHELD !

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-11-09 21:13

øv- pokkers, jeg har selv en killing på 7 mdr. herhjemme og de kan jo finde alt muligt- som man ellers ikke lige tror de kan få fat i.

Håber det kommer til at gå godt- held og lykke med det.

mvh smuller

Kommentar
Fra : akle

Dato : 21-11-09 21:21

Forstået monique, men dét med hunden fortalte du jo intet om i starten. Når i nu alligevel skal vente til mandag med katten, så prøv at give den lidt tun i olie.
Held og lykke!
MVH Akle

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 21-11-09 21:21

Godt at høre at i har fået tilset jeres kat hos en dyrlæge. Ofte venter folk forlænge med at gå til dyrlæge med en kat, fordi en kat skal være MEGET syg, før den viser det.

En kat kan være ramt af en bil, og man tror bare den ligger og sunder sig i vejkanten, fordi den spinder højlydt. Når den så kommer til dyrlæge,kan den have brækket bækkenet, eller det der er værre. Nogen kloge hoveder siger at en syg kat spinder, for at berolige sig selv, og så bliver vi andre narret til at tro at den er ok.

God bedring til jeres kat

malmin

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 21-11-09 21:23

Jep "Panter" er også bare en nysgerrig killing på samme alder..... han er fra 25 April.....

Min store hankat på 7 fik en blodprop i september, og blev aflivet efter operation. Så jeg er meget overbekymret nogen gange. Men hellere det end miste min mis.

I skulle se hvordan broderen vimser om ham, og prøver at vække ham- Da han stadig er bedøvet.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-11-09 21:31

hehe min felix er fra den 24.april og indimellem noget af en prøvelse.
han synes at alle pilledåser, skal der leges med. Vores "vitaminlager" måtte vi lige flytte fra køkkenbordet. Han får B- vitaminer og kan ikke kende forskel. B-vitaminerne måtte vi også flytte bag lås og slå.
Jeg har også hund. Han advarer når Felix lige er på køkkenbordet. Men det virker jo ikke hver gang.
Det værste er at Felix nu kan skubbe noget ned, som hunden til gengæld kan bide i eller spise.

Vi kan gøre meget, men vi kan ikke gardere os 100 procent, med disse nysgerrige killinger.
Det vigtigste er at du kom til dyrlægen frem for at vente.

mvh Smuller

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 21-11-09 21:39

Tak skal i Alle have

Jeg fik Olie med hjem til ham, som han skal have i sprøjte. - har desværre ikke tun hjemme- køber noget i morgen (tanken havde heller ikke).

Men han fik for en sikkerhedsskyld både smertestillende og penicillin. /proppen sidder fast i tyndtarmen- og dyrlægen kunne mærke den.

Grunden til jeg skrev herinde og spurgte var at jeg ikke ville "spilde" dyrlægens tid - Når jeg nu har dyr tager jeg dem til dyrlæge, lige så snart der er brug for det. Ellers har man vel ikke dyr,

Jeg fatter ikke folk har dyr, hvis de ikke har råd til regningen efterfølgende.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-11-09 21:44

Citat
Grunden til jeg skrev herinde og spurgte var at jeg ikke ville "spilde" dyrlægens tid - Når jeg nu har dyr tager jeg dem til dyrlæge, lige så snart der er brug for det. Ellers har man vel ikke dyr,

selvfølgelig gør du det- nu ikke noget med dårlig samvittighed. Vi har vel alle den tanke at vi lige venter lidt inden vi kontakter dyrlægen. Hvis du nu havde fået et et klart svar herinde og fundet noget der hjalp øjeblikkelig, havde det vel også været ok.

Du behøver ikke at forklare noget som helst- du gjorde det rigtige - færdig og basta

mvh Smuller

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-11-09 21:55

Citat
Jeg fatter ikke folk har dyr, hvis de ikke har råd til regningen efterfølgende.

Det kan være rigtig nok, men jeg kan godt komme i tanke om min 18 årige gamle kat, som blev syg for nogle år siden. Det ville koste en bondegård at få den opereret og undersøgt osv. Uden at vide om den kunne blive helbredt, men det måske bare ville være at trække pinen ud.

Der valgte jeg så at få den aflivet.

Så det må være op til den enkelte og den enkeltes økonomi. Det kan jo ikke nytte at familien må flytte fra hus og hjem, på grund af en dyrlægeregning.

mvh og god aften Smuller

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 21-11-09 22:05

Jeg tror ikke at det monique mente. Jeg har lige fået aflivet en 7årig racekat, fordi den resten af livet skulle til dyrlæge og gennemgå mange smertefulde ting. Det var synd for katten, synes jeg, og på det tidspunkt havde jeg ofret over 6000kr på den. Så nogen gange er aflivning nødvendig, til dyrets bedste, uanset alder.

Men jeg HADER at få aflivet at "kært familimedlem".

malmin

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 21-11-09 22:19

Det jeg var mente var nok....

Jeg kender en pige som har 6 økenrotter - og to katte.

og jeg vender nogengange det hvide ud af øjene over det hun siger......

For et 1 - 1½ år siden blev hendes første kat aflivet. Jeg husker ikke hvad det var med den. men

hun havde i to uger gået rundt og snakket om at den havde det skidt. men ikke gjort noget. hun havde råd til hendes cigaretter, men hun sagde at det var for dyrt med en dyrlæge.......

alså skal jeg lave med spagetti en uge pga en regning af dyrlæge. så gør jeg det.

Men omvendt så ja- der skal også være grænser hvor langt man økonomisk vil gå. Det skal man gøre op med sig selv.

Min han kat der blev aflivet - han gennemgik en operation, hvor de fjernede en blodprop. men dag efter kunne man se at det ikke var nok. Så dyrlægens råd var også at den skulle aflives.
- Faktisk var de så søde at de ikke "bonnede mig for operationen"
det var self. meget hårdt at sige farvel - men i den situation var det bedste.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 21-11-09 22:27

Egentlig tror jeg vi er enige monique, smuller og jeg.
Vi elsker vores dyr, og ønsker at de skal have det godt, også hvis dyrlæge regningen bliver lidt høj. Men dyret skal ikke leve bare for at gøre os glade, når der ikke er udsigt til at de kan helbredes, og dyrlægen anbefaler aflivning.

Jeg kan ikke tåle de mennesker der er ligeglade med om deres dyr har det godt, sådanne mennesker skulle ikke have dyr.

malmin

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 21-11-09 22:30

Er Fuldstændig enig!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 21-11-09 23:37

monique.
Det er ikke nødvendigt at købe tun i olie, når du nu har fået udleveret olie af dyrlægen. I så fald får katten bare tynd mave. Det er rigeligt med den olie du har. Når du senere vil give katten tun, så køb tun i vand, og giv den MED Vandet når der serveres.
God appetit og god bedring, lille mis.
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : monique1983

Dato : 22-11-09 15:44

Tak for svaret akle. Alle svar var gode - men jeg skal jo desværre kun udvælge et svar.

Selvom jeg brugte lidt fra jer alle :)

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-11-09 18:49

Selv tak, monique og lille MIS.
MVH Akle