/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Skudræd hund.
Fra : jøjø
Vist : 2725 gange
300 point
Dato : 20-11-09 19:22

Min "nye" hund, 2 år, har desværre vist sig at være skudræd.

Den kan hverken klare almindelige skud eller fyrværkeri, så det er vist på tide at komme i gang med at forberede os på nytåret - og desværre på hele december, hvor der jo også bliver skudt af i stor stil, og man ved aldrig hvornår.
Min gamle hund var ikke skudræd, og jeg tænkte tit på de stakler, der havde dyr, der var skrækslagne under skyderi.

Jeg har læst, at beroligende medicin vist nærmest kan forværre angsten? - men at der findes en slags naturmedicin?
Og hvad med cd'er, kan de bruges som supplement?

Skal jeg til dyrlægen for at købe medicinen og få vejledning?

Råd, vejledning og gode/dårlige erfaringer modtages med kyshånd.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-11-09 19:43

Hej med dig.
Du kan læse en del om det her.
http://www.netdyredoktor.dk/sw8486.asp
Den cd man kan købe fås hos dyrlægen.
Og her er der en artikel om hvordan man afhjælper det.
http://www.hundelivet.dk/artikler/skudraed.html
1000 gange held og lykke med det.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 310 point
Dato : 20-11-09 19:54

En af mine schæferhunde var skudrædde og det trænede vi væk. Det var et stort arbejde og det tog tid. Men det gikud på at hver gang der var et skud så fik hunden besked på at gå hen på sit tæppe og der fik han en godbid. Vi var helt rolige og var ikke selv urolige for skud. Efterhånden lærte hunden at et skud betød en godbid og til sidst glemte han skud og gik direkte hen til mig og fik en godbid.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-11-09 20:33

Der kan være enormt stor forskel på hvordan hunde reagerer på fyrværkeri, som du jo desværre har opdaget

Der kan være lige så stor forskel på hvordan hundende reagerer på medicin

Jeg har haft tre yorkier, der har reageret vidt forskelligt, en der var ligeglad, en der syntes det var så festligt, at han bed i en raket - der var antændt, den skulle sgu da ikke stå der og sprutte, det måtte der gøres noget ved, og så den sidste vi har nu, han var flere år, før han oplevede fyrværkeri, og var skrækslagen.

For nogle år siden kontaktede vi dyrlægen, og fik både naturmedicin og recepligtigt medicin.

Et par dage i forvejen afprøvede vi naturmedicinen.... det er en rigtig god ide, at afprøve det inden nytårsaften, så du ved hvordan hunden reagerer på medicinen..

Vores blev meget sløv, men stædig som han er (han er vel ikke terrier for ingenting) ville han ikke sove, det var et sandt mareridt, han dinglede rundt, prøvede på at sove, men blev ved med at rejse sig og dingle videre. Det fortsatte lige til pillen ikke virkede mere.

Vi opgav og ville ikke engang overveje at give ham det recepligtige medicin, for han ville 100% sikkert ikke overgive sig til søvnen.

Af andre årsager fik vi ham kastereret i det efterfølgede år, og hvordan sådan en hanhund er indrettet ved jeg ikke, men efterfølgende er han totalt ligeglad med fyrværkeri

Men jeg synes det lyder som en rigtig god ide, at træne lyde med den cd. Det er også en god ide, at have tændt for musikken og nedrullede gardiner nytårsaften, så er der noget "støj" der distraherer og hunden kan ikke se lysglimt som "siger" at nu kommer der et brag

Kan i have en rigtig god december og nytårsaften - her er heldigvis ikke ret meget fyrværkeri i december længere

Kommentar
Fra : akle

Dato : 21-11-09 00:57

Hej. Der findes naturmedicin, som jeg altid bruger til de mest nervøse katte (jeg har racekatte). Det ene præparat hedder Serene Um, og det andet hedder Zylkene. Det kan købes på nettet og i velassorterede helsekostforretninger. Linket for neden fortæller lidt om det.

http://www.zylkene.dk/om_zylkene/Anvendelse_og_dosering/

Der ud over kan du også købe Baldrian tabletter hos Matas. Det hele virker på både hund og kat.
MVH Akle

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 27-11-09 17:10

Jeg kan ikke anbefale lægeordineret medicin - hunden var absolut ved sine fulde fem, men var ikke istand til at gemme sig/gå fordi den var så påvirket. Har ikke prøvet naturmedicin. Prøv at træne det væk.

Efter råd fra vores nuværende dyrelæge, får hunden nu lov til at være bange og være funktionsdygtig - og det går faktisk godt. Når den skal luftes finder vi et sted med larm - i vores tilfælde ved en motorvej, så lægger den ikke så meget mærke til bragene på eftermiddagsturen.

Masser af godbidder og hunden i snor, så den ikke stikker af - sådan kommer vi igennem fyrværkerisæsonen.

Mvh. ampere

Godkendelse af svar
Fra : jøjø

Dato : 16-12-09 22:15

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-12-09 22:28

Selv tak og held og lykke med det.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 01-01-10 23:00

Nu, hvor vi er kommet ind i det nye år, vil jeg lige fortælle, hvordan det gik med min skudræde hund, Samson.
Måske har det interesse for andre med skudræde dyr.

Det har været svært at afgøre, hvad der var det rigtige at gøre, da jeg ingen erfaringer havde med skudrædhed.
Man vil jo for alt i verden skåne sit dyr for den rædsel en nytårsaften kan frembringe.

I starten af december satte jeg en D.A.P.-diffusor op, som udsender beroligende duftstoffer - feromoner.
Desuden startede jeg med Zylkene (anbefalet af akle), en ny naturmedicin, som virker mod angst og uro.

En af disse, eller begge, har virket, for her optil nytår har vi kunnet gå ture med Samson, hvor han slet ikke reagerede på skyderi, som han ellers plejer.

Til selve nytårsaften har jeg ikke turdet satse på naturmedicin udelukkende, men sikret mig receptpligtig medicin hos dyrlægen i form af Stesolid og Plegicil.

I går, nyrårsaftensdag, da mørket var faldet på, og fyrværkeriet rigtig gik i gang, var Samson ved at køre op.
Derfor fik han ved 17-tiden Stesolid/Plegicil-blanding med god effekt - og igen ved 23-tiden.

Han blev ligeglad med fyrværkeriet, men kunne stadig gå på sine ben.
Det gik godt!
Vi kunne oven i købet komme ud i haven og tisse i de perioder, hvor skyderiet ikke var så voldsomt.

Det skal siges, at Samson langtfra fik den af dyrlægen anbefalede dosis.
Jeg brugte vel 50-75% af den udleverede medicin.

Man må prøve sig frem.

Her i det nye år skal vi i gang med det mere langsigtede.
Jeg vil træne som granner anbefaler, og bede hunden ved skyderi gå til sin kurv/tæppe - og give godbidder
- og jeg vil anskaffe en af de specielle CD'ere til at træne hunde til at tåle skud.

D.A.P.- diffusoren vil jeg nok fortsætte med, da Samson jo generelt er et nervøst gemyt.
Zylkenen vil jeg fortsætte med et stykke tid endnu, og så ellers benytte ved særlige angstfremkaldende lejligheder.

Desuden har jeg også tænkt på Baldrian (tabletter eller dråber), som mange hundeejere er glade for.
Det vil også være billigere i længden end D.A.P. og Zylkene.

GODT NYTÅR!

Kommentar
Fra : majash1

Dato : 23-01-10 23:33

Min gamle hund var også nervøs for skud, hvilket var meget upassende, da den skulle bruges til jagt

netop derfor gik jeg igang med at træne ham med en hundeprop pistol og en dommi.

Jeg tog ud til et øde sted sammen med min kæreste, så skød jeg pistolen af op i luften og min kæreste smed dommien, derved lærte jeg ham at der kom noget godt ud af et skud, senere prøvede jeg at tage ham med på jagt, først med mit luftgevær og senere med riflen, da det giver forskellige banglyde. han tog det i stiv pote og blev derefter en super jegthund. Men dette kan jo kun bruges udenfor og sikkert kun til jagthunde