/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
utæt køler.
Fra : NoShyGuy
Vist : 5775 gange
250 point
Dato : 20-11-09 16:24

Hej folkens jeg har købt en Suzuki Alto 1.0 fra 96.
Bilen tabte vand og jeg blev bange for at det var toppen.
Men ved et lyskryds kunne jeg se at den røg lidt hvidt fra motorhjelmen så jeg trak ind til siden og kunne se vand piple stille ud fra toppen af topstykket.

Mit spørgmål er om der er en måde på at lave det?

Jeg har snart lavet alt hvad der skal laves inden at den skal til syn til marts og bilen skulle gerne holde 2 år efter det, hvor efter den sælges eller skrottes.

Jeg napper lige et billede af stedet og finder et sted at uploade det.

Skriver når det er uploadet. skriver gerne forslag i mellemtiden.
Vil gerne ud og kører i weekenden.

På forhånd tak.

PS, har læst lidt om kølertætner hos Q8 og ingefær direkte i køleren?
Men vil det virke i mit tilfælde?
PPS. jeg er fattig, så billige løsninger er klar at foretrække.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-11-09 16:27

du kan købe kølertætning på tankstationen. det skal bare hældes i kølervæsken og så tætner det af sig selv.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-11-09 16:35

I gamle dage kom man et brev ingefær i køleren og startede den.
Ved godt det lyder fuldstændigt sindsygt men det hjal på vores for mange år siden.
Fjerner lige fluebenet da jeg ikke vil skældes ud og mobbes

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 20-11-09 16:36

http://www.billedeupload.dk/photo/2009-11/56ece9f0/IMG_5883.JPG.html

Så var den der vidst...

Der er flere steder som denne på køleren.
En sådan utæthed gør også at min expansionsbeholder ikke virker, for når motoren bliver kol digen efter endt kørsel, så suger den luft fra hullerne istedet for vand fra beholderen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-11-09 16:37

Ja prøv kølertætning, den er ikke så dyr.
Ingefær har jeg aldrig hørt skulle virke undtagen i mad.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 20-11-09 16:38

Ej jeg vrøvler da helt vildt.... jeg kunne se vand piple ud fra toppen AF KØLEREN....

Den var vidst lidt vigtig.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 20-11-09 16:39

Det er det gule der ikke længere er tæt.

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 20-11-09 16:58

Det her lyder måske dumt.. men min lillebror er hos os nu og han er mekaniker... han siger at hakket ingefær i køleren er lige så godt som kølertætning... udover det er det osse billigere......

prøv evt..

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-11-09 17:09

Ja, a-la ingefær, - pas på med tilsætning af doseringen, for det kan erfaringsmæssigt også lukke kanaler.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-11-09 17:12

Citat
han siger at hakket ingefær i køleren er lige så godt som kølertætning...

Det er da for F *** det jeg skriver.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-11-09 17:14

En køle består af kobber og/eller messing, så det kan slagloddes, så det bliver tøt. Ellers kør ud til en hugger, har har sikkert en der passer, og som er tæt.

Her på sydsjælland er der en det auto-opsprættere, og en af dem har over 200 biler stående, så det er et rigtigt slaraffenland for stump-jægere. Han ligger i Vester Egesborg, 10 km syd for Næstved, imod Vordingborg. Så hvis du kommer på disse kanter, så se ind til ham!

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 20-11-09 17:15

ups sorry pia havde ikke lige set du skrev det )=

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 20-11-09 17:17

men pia har ret..

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 20-11-09 17:26

Hvordan kan du dog købe en defekt bil?

Du har 2 års reklamation på bilen. Få dog fat i sælgeren.

hawaii7

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-11-09 17:27

Du bør købe en ny køler.

De små nye motorer tåler meget dårligt diverse halvhjertede forsøg på at tætne anlægget ved at hælde noget i.

Og det ville jo være ærgerligt at så med en afbrændt motor fordi kølekanalerne stopper til.

Citat
En sådan utæthed gør også at min expansionsbeholder ikke virker, for når motoren bliver kol digen efter endt kørsel, så suger den luft fra hullerne istedet for vand fra beholderen.

Anlægget suger ikke luft, derimod presses der vand ud af utætheden når det cirkulerer i anlægget, sådan at vandet erstattes af luft, og derfor kommer anlægget og ekspansionsbeholderen til at mangle vand og bliver overophedet, hvilket er meget usundt for din motor.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 20-11-09 17:29

Du tror det er løgn, men et råt æg ned i køleren og den er tæt!
Jeg har set det på Mythbusters på Discovery Channel og man så det ske -til værternes og vores store overraskelse. Og det holder.
Tør du?
Good luck

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 20-11-09 17:30

PS: Det skal selvfølgelig kommes i mens motoren kører og er blevet lidt varm!!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-11-09 17:32

Pil køleren af og få den repareret ved n kølersmed, hvis du stadig kan finde sådanen , i nærheden af hvor du bor.
de nyere er lavet af aluminium og plast. Det kan smeden ikke gøre meget ved. Derfor er det en uddøensde race.

Hos en hugger kan man være heldig i en gammel bil at finde en næsten ny eller nyrenoveret køler til små penge. De er også glade for din gamle, da metalværdien ikke er ubetydelig.

Diverse tætningsmidler i vandet, holder ikke i længden, og slet ikke når der kommer sug ved afkølingen. Der er også risiko for at de stopper kanaler, og fører til overhedning med skade på topstykket - eller det der er værre. .

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-11-09 17:35

Se for ekssempel her.

http://www.autokoeler.dk/

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 20-11-09 17:55

Hvis køleren er utæt, skal den udskiftes, alt det med at hælde noget i den, er noget husmandsvrøvl.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-11-09 18:06

Citat
, er noget husmandsvrøvl

NEJ det er IKKE.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-11-09 18:34

Udskiftes eller repareres professionelt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-11-09 18:59

Der er ikke husmandsvrøvl. Det er kagekonemetode.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-11-09 19:26

"Severino", jeg tror det er de færreste kølere der i dag er af kobber og messing, - der bruges meget aluminium og plast.
Men en køler til en Alto kan ikke koste meget i ombytning.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 20-11-09 19:34

En ny køler kan umugeligt koste ret meget.

Hvis du har hænderne skruet rigtig på, kan du skifte sådan en køler på 1 time, måske 3 hvis du skal have øl sammen med nabo'en.

Kølertætner, virker ganske fint, men er der først hul, så kommer der sikkert snart hul et andet sted osv osv. Og du kan være sikker på at hele køleren ekploderer, når du mindst har brug for det, f.eks. på vej til julemiddag i den anden ende af landet, og du er sent på den i forvejen.

Skift nu bare hele køleren....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-11-09 19:52
Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 20-11-09 20:03

Det tog mig 20 minutter at få den af og en del af skruerne er rustne og tilmed PH3 kærv, så den skulle jeg lige hente.

Tilstoppede kanaler er udelukket, så jeg har forsøgt at lave det selv.

Tog en gasbrænder og gav den små varmesrøg så vandet forsvandt der hvor plastikken møder aluminuimet.
Derefter fik den det samme som jeg bugte som gummihud under bilen da jeg lavede rust.

Sikaflex 221

Det er limning og forsegling står der på den.
Det hærder med 3mm/døgn.
Jeg napper lige et billede af det også.
Det bliver rimelig hårdt, men også fleksibelt.
Ud fra hvad jeg kan læse om det, så er det der bruges til at lime front og sideruder i med og det kan jo både tåle solens høje varme, vinterens kulde og vandet der nu engang kommer oppefra.

Jeg har kun proppet ca. 2mm på, så den burde gerne være tør/hård imorgen.
Jeg er virkelig spændt på at se om det virker.
Hvis ikke, så bliver det en ny køler.
Jeg købte engang en brugt katalysator hos en hugger inkl forrør for 1000,-
Den holdt et år....!
Så huggere går jeg uden om, hvis det altså ikke er en siderude eller lign som jeg mangler.

Man tak for alle forslagene.
Jeg havde selv nævnt ingefær og kølertætner på flaske, men nu må jeg se hvor jeg ender.

Link.
http://www.billedeupload.dk/photo/2009-11/42d735f3/IMG_5886.JPG.html

Nå, hvad synes i så?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-11-09 20:10

Det er altså ikke for at gøre dig ked af det - men det kan være den bliver utæt når køleren ændrer facon på grund af varme. Men det er da et forsøg værd.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 20-11-09 20:11

Det er som sagt rimelig flexsibelt.
Jeg håber bare at ha sparet 1103,- plus porto.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 20-11-09 20:45
Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-11-09 21:04

Lad dit indlæg stå en tid, og efter nogen kilometers repræsantiv kørsel, - så lad os høre hvordan det så gik, - måske skal du selv have point.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 20-11-09 22:32

Det er også planen.

godnat.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-11-09 08:31

Jamen Stilkene, hvis vi nu tager udgangspunkt i det billed som NoShyGuy her lagt på
http://www.billedeupload.dk/photo/2009-11/56ece9f0/IMG_5883.JPG.html
så ser det umiddelbart ud til, at det er en af de kølere, der er af ordentlig metal.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 21-11-09 09:49

Jeg ser ingen kobber på den.
Det ligner aluminium og plastik.
Til ham der sagde at det tager en time at sætte den på / tage deb af, så ken jeg sige at jeg lige har sat den på ( inkl montering af blæser ) bilen, på 10-15 minutter.
Smutter i Bilka og henter kølervæske nu.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 21-11-09 20:16

Køleren er tæt nu.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-11-09 21:09

Ja, tillykke Georg Gearløs. Og hvis den skulle lække igen, så kan der sikkert bygges videre med den metode.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-11-09 21:16

Husk et Falck abo

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-11-09 20:10

Det er bare dejligt - bop bop bop, næsten som at få sin julegave før tid!