/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
hvem arver vores pensionsopsp.
Fra : kirs4478
Vist : 768 gange
20 point
Dato : 19-11-09 09:53

Hejsa,

Hvem får udbetalt vores pensionskonti v/død før 65 år og efter 65 år + evt. forsikring fra pensionskontiene - Vi har ikke lavet testamente og vi har ikke indsat nogen begunstigede på vores ordninger. Vi har kun de pensionsordninger, som er tegnet gennem vores arbejde.

Vi er et par, som har et fælles barn og min kæreste har en datter fra et tidligere forhold (bor i Sverige).
Vi har ingen fælles formue. Vores eneste "formue" er vores pensionskonti.

Når jeg læser arveloven, ser det ud til at efter de nye regler, så er det vores børn, som får pengene udbetalt.Men jeg har spurgt min kærestes pensionsselskab, og de siger at det er mig, som får beløbet, da vi har været samboende mere end 2 år.

Hvad er rigtigt.?
Venlig hilsen Kirs

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-11-09 10:56

Det der står i din aftale

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-11-09 11:25

Jeg går ud fra I ikke er gift?

Reglerne er sådan, at papirløse, samboende ikke på nogen måde er arveberettigede efter hinanden medmindre der er lavet samlivstestamente.
Uden testamente arver parrets evt. børn det hele, og hvis ingen børn der er, så afdødes forældre

M.h.t. forsikringer skal der laves en begunstigelseserklæring, ellers udbetales forsikringssummen til arvingerne (børn, og hvis der ingen børn er så til afdødes forældre, og hvis forældrene er væk er der ingen direkte arvinger (livsarvinger), og så går beløbet i statskassen)

Oplysningen om de to års samliv gælder KUN hvis der er skrevet begunstigelseserklæring

http://www.familieadvokaten.dk/Klubben/buy/buy.asp?action=buy&visdokument=246

Og her, rul ned til overskriften Papirløst samliv

http://www.familieadvokaten.dk/Klubben/buy/buy.asp

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 20 point
Dato : 19-11-09 11:31

Hvis i er gift, arver i efterhinanden. Er i ikke gift, er det jeres respektive biologiske børn der arver. Jeres fællesbarn arver således efter jer begge og kærestens barn i svarige arver efter ham.

I kan indsætte hinanden som besunstiget, så udbetales forsikringerne til den/de respektive begunstigede.

Det bedste du kan gøre er, at kontakte jeres pensionsselskab og få det korrekte oplyst og så samtidig få begunstigelseserklæøringer - hvis det er det i vil!

Godkendelse af svar
Fra : kirs4478

Dato : 19-11-09 13:47

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-11-09 18:42

elv tak kirs4478