/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
HDMI
Fra : myg
Vist : 702 gange
100 point
Dato : 17-11-09 22:13

Analoge signaler kræver en rigtig god forbindelse, for ikke at lide overlast, men hvad med HDMI.

Digitale signaler er vel ikke følsomme overfor kvaliteten af kabler ligesom de analoge ?????

Hvem har forklaringen på, at der så sælges HDMI kabler til 3-400 kr med guldbelagte stik osv. lige som de analoge, hvis et simpelt kabel til 29,95 var nok ?????

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 17-11-09 22:27

jeg tror bare det er selve mærket man betaler for

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 17-11-09 22:28

har kun de helt billige her hjemme og de virker perfekte

Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 17-11-09 22:30
Kommentar
Fra : steffen15

Dato : 17-11-09 22:31

[CITATKonklusionen på præstationstesten blev, at man lige så godt kan købe det billigste kabel, hvis det alene handler om en fejlfri overførsel af signalerne. Det billigste til 120 kroner (omregnet) var ligeså fejlfri, som det dyreste til 1.599 kroner, også selvom der blev testet med fremtidens mere krævende signaler som her.

Hvad angår holdbarhed, stik mv. så er der forskelle. De billigste kabler klarede 2.500 stk. 90-graders bøjninger, før der kom signaltab og udfald, hvor flere af testens kabler klarede de 10.000 stk. 90-graders bøjninger uden at få problemer. Men det kabel der klarede sig dårligst var et Belkin til ca. 700 kr, så pris og kvalitet følges ikke nødvendigvis ad. Testens dyreste kabel, et Van den Hul til 1.599 kr, sluttede under middel i holdbarhedstesten.

Så hovedkonklusionen på denne test, er at man trygt kan handle HDMI kabler i den billige ende. I hvert fald i de korte længder, som her 2 meter. Og 120-130 kroner er rigeligt, i forhold til at erhverve et kabel der overfører HDMI 1.3 deep colour signalerne fejlfrit. Og så kan man give lidt mere, hvis kablet også skal være holdbart og fleksibelt.

Sælgere af de meget dyre kabler, vil måske prøve at overbevise dig om, at lige deres kabel kan noget særligt. Men hvad er det lige, som er bedre end fejlfrit (?)

Find links til test-skema mv. nederst på siden
][/CITAT]

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-11-09 22:48

Jeg har selv undersøgt det med HDMI kabler, og jeg valgte de guldbelagte og kun fordi jeg jævnligt flytter fjernsynsbordet ud når der skal gøres rent. Der bliver således trukket lidt i kablerne. og derfor investerede jeg 500 kr ialt til 2 kabler med guld.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 18-11-09 12:52

De sælger de dyre kabler for at tjene penge.

Så vidt jeg ved bruges guld fordi det er godt mod korrision og det kan gøres meget fladt.
Men sølv er bedre som elektrisk leder men det kan ikke gøre så tyndt vist nok.

Der er nogle plastikkabler som stinker af helvede til af billig plasik shit og jeg hader dem. Det er for eksempel de billigste hvide stikdåser med forlænger ledning som man kan købe alle mulige steder. Jeg hader de kabler.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-11-09 15:27

I har ret i at bare det digitale signal kommer godt nok igennem bliver det ikke bedre. et nul og et 1 skal bare kunne genkendes hver gang som sådanne . De får ikke andre eller bedre værdier af alverdens påhit.

Men lige med hdmi kan man på lange kabler , og med høj opløsning (høj frekvens) risikere så megen dæmpning og støj, at man ikke længere sikkert genkender 0 og 1 i den anden ende.

Så der er standarder for frekvens og dæmpning, som ikke alle billige kabler opfylde, hvis de er lange.
Indtil 3 m og bare til hd fra dr er de billigste gode nok. Som sagt bliver billedet ikke bedre af et bedre kabel.